Gå til innhold

Søknad til nav-se hit lærere


Mrs. Charming

Anbefalte innlegg

Hei

 

Går det an at vi søker en fedrekvoteuke til far høstferieuka, en uke mellom jul og nyttår, vinterferieuka etc? Hvis dette ikke er mulig, i så fall hvorfor ikke. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal søke på dette her...Nå er det så mange uker far har permisjon, skal jeg ut i jobb igjen feks etter tre måneder, og så tilbake i permisjon?... Jeg blir litt tullete av disse reglene, jeg skjønner ikke helt hvordan folk ordner seg. Jeg har termin 11 august og har da litt av permisjonen min før fødsel i ferieperioden, hva skal jeg gjøre med disse dagene feks? Spare de og legge de til i etterkant av endt permisjon? Vi søker den lengste permisjonsformen, den med 80% utbetalt penger... Ja, veldig mange spørsmål og jeg kunne ha gått til nav, men jeg synes det er veldig mange her inne som skjønner dette like bra... :-) Og som kan hjelpe meg til å ta lure valg... Forrige gang var jeg raskt ute igjen i jobb, og det vil jeg for all del unngå denne gangen for å komme tilbake til hektene igjen - hjelp meg til å ta noen lure valg, da jenter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så morsomt! Jeg er også lærer og har termin 11. august! :-) Vet ikke om jeg kan svare på alle spørsmålene dine, men kan i hvert fall fortelle hvordan vi har tenkt...

 

Jeg går ut i permisjon 3 uker før termin, altså 21. juli. Ettersom lærernes lovbestemte ferie ligger i i juli, vil 7 arbeidsdager havne i permisjonen min. Disse feriedagene har jeg søkt overført til neste skoleår (2012), men det er opp til rektor om jeg må legge disse som en direkte forlengelse av permisjonen min, eller om jeg kan spare dem og bruke dem senere på året som en forlengelse av høst- eller juleferien. Dette vil jeg få svar på etter at fødselen har funnet sted, men man har uansett rett på å få igjen feriedagene.

 

Vi har valgt en løsning som tilsvarer 80% dekning, men for oss ble det gunstigst med 100% dekning, etterfulgt av 10 uker ulønnet permisjon. Ukeantallet totalt blir uansett det samme som du har valgt. Det vil si at jeg må tilbake på jobb 31. mai 2012 (eller 7 arbeidsdager senere dersom ferien må tas igjen her), for så å jobbe i noen få uker før det er ferie igjen. :-)

 

For vår det var det ikke aktuelt for far å ta ut fedrekvote i høstferien etc, da han også jobber som lærer. Det er ikke 100% avklart når han skal ta sin kvote, men vi satser på at han kan ta 12 uker fra høsten (august) 2012, slik at snuppa ikke er så liten når hun begynner i barnehage, og slik at pappaen får tatt ferien/avspaseringen sin først. Det eneste vi ikke har klart for oss her, er hvorvidt han får lov til å utsette fedrekvoten pga avspasering... I følge reglene kan man kun utsette den fordi man er i full jobb, eller fordi man har lovbestemt ferie. NAV anbefalte oss å ta kontakt etter at barnet var født, for far skal uansett ikke fylle ut noe før da...

 

Vel, håper noe av dette kan være til hjelp! Ønsker deg lykke til både med papirmølla, svangerskapet, fødselen og permisjonen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar :-) Pussig at vi har termin likt og har samme yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...