Gå til innhold

Sydentur og graviditet


anettepette85

Anbefalte innlegg

Dette er vel en velkjent tråd vil jeg tro ;)

 

For et års tid siden bestilte jeg og samboeren 2 ukers tur til Tyrkia - Marmaris i juli. Gleder meg veeeldig, men er også bekymret i forhold til bakterier som kan være skadelig for barnet.

 

Fant på nettet at man bør holde seg unna dårlig stekt kjøtt, meieriprodukter, dressinger, grønnsaker som ikke er kokt, salater, og frukt som er skjært opp. Tenkte jeg skulle ta en snakk med legen når jeg skal til han i slutten av juni også.

 

Har noen erfaringer de vil dele, eller noen tips å komme med tar jeg gjerne imot :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal også til syden nå under graviditeten, men vi bestilte tur i visshet om at jeg var gravid. Jeg er i uke 32 når vi reiser, så er ganske langt på vei i tillegg. Har forhørt meg med legen min, og hun sa leger aldri kan anbefale gravide å reise utenlands pga bakterier, mat osv, men at det sannsynligvis var helt uproblematisk så lenge man er forsiktig med hva man spiser, og husker å drikke MYE vann! (kun flaskevann vel å merke).

 

Vi valgte reisemål ut i fra hvor det ville være best for meg som er gravid, så vi skal til Mallorca (kort flytid, mye turisme i mange år så de er vant med at mat må være ok, og så er det litt mer "vestlig" der). Jeg vet at Tyrkia ikke er det beste valget når det kommer til renslighet, så tror du skal være ekstra forsiktig der. Det er også ekstremt varmt der om sommeren! Men det går helt sikkert kjempe fint! =) Har vært mye i Tyrkia selv, men er ALLTID forsiktig der. Pass også på isbiter i brus o.l, hold deg unna det. Ville også ha holdt meg unna kylling og fiskemat.

 

God tur! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg er i uke 27 og 28 når vi drar.. var der i forfjord også, og det var 40 grader i skyggen, så kommer nok til å flyte i vannet etter sitte godt plassert under parasollen.

 

Det blir vel brått chips og godt stekt kjøtt til middag hver dag, så får jeg ta med meg smøreost til frokost. Det kan vel kanskje være lurt med støttestrømper til flyturen også?

 

Har du tatt noen spesielle forhåndsregler ift. noe annet enn såkalt "vanlig" reiseforsikring?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ha et par støttestrømper til flyturen ja. Jeg sliter allerede med litt hovne legger, så jeg har noen av de som jeg bruker nå faktisk. Støttestrømper er viktig, og så skal man strekke på seg/gå litt underveis på flyet.

 

Når det gjelder reiseforsikring har jeg kun den vanlige reiseforsikringen. Jeg ringte forsikringsselskapet vårt (Tryg er det vel) og spurte om hvordan det var i forhold til graviditet. Jeg leste nemlig noe på nettet om at det ikke dekket i tilfelle fødsel osv., så jeg ville være helt sikker før vi bestilte tur. De sa i hvert fall at alt er dekket under vanlig reiseforsikring så lenge man ikke er lenger enn i uke 36, så det skal være helt ok med normal forsikring. :-) Etter uke 36 er det på egen risiko å reise.

Jeg tenkte jeg skulle være litt "føre var" når jeg kommer frem til hotellet og høre med en gang hvor det er bra sykehus osv. Det er sikkert lurt for å være på den sikre siden. Husk å ta med kopi av papirer på graviditeten fra legen! Hvis flyselskapet er usikre på hvor langt du er på vei kan de nekte deg å fly. Også greit å ha i tilfelle det skulle skje noe og man må på sykehus/til lege.

 

Blir nok mye smøreost og chips på meg også! ;-) (Jeg har forresten vært mange ganger i Marmaris, veldig deilig feriested! :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Først og fremst vil jeg ønske dere en FANTASTISK tur til vakre Marmaris!!!! Jeg er der vært år, og har både hvert der som gravid og med en 8mnd gammel baby. Som gravid skal man jo uansett hvor man er være påpasselig med at alle grønnsaker er godt vasket, og at alt kjøtt er gjennomstekt osv. Men det jeg kan si om tyrkia, er at de er verdens beste kokker (etter min og mange kjente sin mening!) De har helt fantastisk mat der nede! Man skal riktignok holde seg unna små gatekjøken hvor de selger kebab som har stått i sola hele dagen ;) men ellers er det temmelig trygt.

Kjøp vann på flaske, og unngå isbiter for å være ekstra forsiktig! Jeg vil også anbefale dere å reise på restauranter hvor dere ser at det sitter mye folk. For det vil si at maten er god, og at maten hele tiden blir fornyet. Den beste maten jeg noen gang i hele mitt liv har spist, er faktsik på en restaurant i Marmaris. Denne heter Oh yess! Og er vikelig å anbefale. Du finner den langs strandpromenaden, og en på Marinaen.

 

Bare spør hvis det er noe annet du lurer på :) Husk å bade ofte og avkjøle deg, det er varmt i tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til de som skal til syden: hold dere unna basseng med klor i. Vannet fra klora basseng kan samle seg når man bader, og komme ut slik at man får noia og tror at vannet har gått. Jeg ble i hui og hast kjørt til sykehuset for å sjekke om det ble en prematur baby, men så viste det seg (heldigvis) at det bare var klorvann som hadde samlet seg. Ellers er det lurt å ikke være i sola midt på dagen (da sola er sterkest), smøre med høy faktor (da man som gravid har ekstra pigmenter og blir fort brent) og passe på å få i seg rikelig med drikke og be om å få kjøtt godt stekt.

GOD TUR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...