Gå til innhold

husker du mye fra barndommen? fra ca 2 års alder etc


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

... ?

 

jeg kan huske enkelt episoder, som da nissen kom inn i stuen.. jeg ble livreddd! eller da jeg hadde ørebetennelse, og den gangen min mor tok pepper på smokken min.... -8det minnet sier min mor at aldri har skjedd...)

 

grunnen jeg spør er da jeg kan bli sint på mitt barn, og da jeg gikk gravid med 2 mann var jeg veldig hormonell og tok ekstra tak i henne, holdt hardt i armen hennes og noen ganger ristet jeg henne litt... uff, forferdelig å si det.. men det er sant. og jeg vet jeg har mitt ukontrolerte sinne fra min egen barndom, men kan ikke huske konkrete situasjoner hvor min mor er slik med meg. husker en del fra ungdomstiden når vi av og til sloss...

 

men hva husker dere fra barndommen, godt og vondt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke mye, men husker bruddstykker/episoder fra jeg var ca 1,5 år. Høres sikkert rart ut, men utfra andre opplysninger, så stemmer minnet.

 

Jeg husker ikke sinte foreldre, selv om jeg regner med der var litt kjeft ;) De episodene jeg husker, er egentlig litt fornøyelige. Kanskje de føltes ekstra koselige, eller som det første minnet mitt - litt så jeg kvapp godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker kun et par bruddstykker fra før 3 årsalderen. Da jeg var 3 fikk jeg en lillesøster og da husker jeg at mamma reiste fra meg. Men ellers ingenting.

 

Husker egentlig svært lite fra da jeg var liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min storesøster så kranglet mamma og pappa mye da vi var svært små. De var også veldig strenge med oss, men dette husker jeg ingenting av. Så tror ikke man husker mye fra denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker bruddstykker fra vi flyttet inn i huset vårt da det var nybygd. Jeg var 2 år og 2 dager da. Husker at vi ikke hadde fått ordentlig trapp opp til terrassen, hadde bare noen ustabile paller der en stund. Husker jeg og søstera mi syklet rundt inne i stua på trehjulssykler før vi fikk møbler og jeg husker en gang jeg satt i sportsvogn mens min søster og mor gikk utenfor i regnet. hadde en følelse av at jeg koste meg inne i vogna mens jeg synes synd på dem som måtte gå og bli våte.

 

Ellers så skal man selvsagt ikke riste barnet sitt, men det er helt normalt å kanskje ta tak i barnet for å snakke alvor til henne om hun ikke hører etter. Så lenge det ikke dreier seg om voldsomme raseriutbrudd tror jeg ikke du skal dvele ved det. Konsentrer deg heller om å være litt tollerant og tålmodig fremover, så jenta di blir trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

grunnen jeg spør er som det sikkert skjønner, er at jeg lurer på om barnet mitt vil huske mitt sinneutbrudd...

jeg håper hun vil huske det meste av alt det kjekke vi gjør og de gode stundene. kanskje ikke fysisk huske, men ligge generelt i minne (underbevistheten kanskje)

 

men de episodene jeg forteller om, er fra da jeg var 1-2 år ca.

hadde ørebetennelse da jeg var 1,5 år. det gjorde såååå vondt..

og da nissen kom på besøk var jeg vel ca 2.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som har minner fra ca 1,5 år.

 

Neida, barn husker ikke alt. Min eldste var 4 år da jeg en gang rappet skikkelig til han med 4 gode klask på rompa, fordi jeg var sint og redd(han hadde vært borte i flere timer, hvor jeg hadde leita, redd og fortvila). Han fikk de 4 rappene, og rett i seng uten kvelds.

 

I dag husker han ikke at jeg noengang slo ham som liten.... Jeg fikk selv ris på rompa mange ganger som liten, men husker først det som skjedde etter ca 7 årsalder ang dette. Husker ikke risingen, men vet den var der og husker godt hvor sint jeg var rett etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig lite..

 

Husker et par episoder fra 3-års alderen, men husker overhodet ikke at jeg ble storesøster da jeg var 3,5 år (det kan ikke ha gått mye inn på meg ;)

Husker mamma sendte meg ut i snøen MED bleie på siden jeg hadde tisset i vintertøyet mitt flere ganger. Herregud for en fornærmelse, den husker jeg enda...

 

Husker at jeg fikk huskestativ på 4-års dagen min, og at jeg fikk en stor oppblåsbar Rosa Pantern figur på en campingtur.

 

Fra 5-års alderen husker jeg ganske mye, men det er mer som har blitt borte tror jeg. At jeg igjen ble storesøster som 7 åring har jeg visst også fortrengt, men husker en episode hvor mamma ble veldig syk i det svangerskapet. Hun fikk akkutte smerter og jeg måtte løpe hente naboen...

 

Tviler på at det er vanlig å huske så veldig mye fra 2-års alderen, og om barnet ditt skulle huske et sinneutbrudd eller to er vel ikke det de som er det dominerende i forholdet deres gjennom en hel oppvekst? Tror nok et barn fint kan tåle et sånt utbrudd om det ellers er en trygg og god oppvekst uten store og dramatiske hendelser. Da er det tryggheten som vil forme henne, ikke det ene utbruddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første minnet jeg har var fra da jeg var 2.5 og vi kjøpte hund. Husker bare glimt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...