Gå til innhold

Hvor mange jobber er "vanlig" å søke før man får napp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått to avslag allerede, Ikke intervju engang.Har til nå søkt 5 stillinger, venter på svar fra de andre. Vanskelig å komme seg inn i jobb når man ikke har noe særlig arbeidserfaring. Får bare holde motet oppe! Fader...

 

En ting jeg også lurer på: er det vanlig å sende med bilde på cven? kontorrelaterte jobber, hvor man møter bla klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tror ikke du skal fortvile ennå. Jeg søkte sikkert 15 jobber før jeg fikk napp:)

 

Legg ved bilde hvis du ser representativ ut på en ujalet måte. Fordel i hvertfall hvis du skal jobbe som f eks sekretær. Det sies jo at man ikke skal legge ved bilde hvis man viker fra normalen, så er du svært vakker eller lite pen bør du vurdere det, kan virke mot sin hensikt, selv om det er bevist at pene mennesker lettere får jobb;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er umulig å svare på. Jeg kjenner folk som har gått på masse, masse intervjuer og sikkert sendt over 20 søknader før de har fått jobb. På min første jobb sendte jeg vel 7-10 søknader, men etter litt erfaring slapp jeg unna med en (eller ingen). Noen ganger går det på første forsøk, men du må nok regne med mer enn 5 hvis du er nyutdannet.

 

Har du først kommet deg inn på arbeidsmarkedet er det ofte litt enklere.

 

Jeg ville ikke sendt med bilde, men i min bransje er ikke det vanlig. Det er også kontorrelatert. Det er på intervjuet du skal gjøre inntrykket.

 

Et godt tips er å følge oppsøknaden med en telefon til kontaktpersonen, for å spørre om ett eller annet, evt også før du sender søknaden for å f.eks avkalre hva de er ute etter. Det er den telefonen som kan skille deg fra resten av søkermassen, da får de en stemme og en samtale knyttet til søknaden din. Det kan i alle fall få deg inn på intervju.

 

Å markedsføre seg selv er mye mer enn bare å sende inn en søknad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Jeg tror jeg dropper bilde.Vil bli innkalt på intervju utelukkende pga søknad og cv.

 

Når det kommer til å ta en telefon til kontaktpersonen synes jeg det er vanskelig å finne på noe å relevant og spørre om. Som regel står alt i stillingsutlysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide å ringe rundt til forskjellige advokatfirmaer og høre om de trenger sekretærer/assistenter, på den måten får jeg i hvertfall vist at jeg er interessert og på aktivt utkikk etter jobb? Er jo helt sikkert ikke alle stillinger som blir utlyst på finn.no eller jobbnorge.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis. Noe klarer man alltids å finne på. Hvordan er arbeidsmiljøet, hvordan er arbeidet organisert, hvordan er en vanlig dag lagt opp, og hvis det er en stilling du ser du sliter med å rekke fristen på, fkes fordi du er bortreist eller noe sånt, så ringer du og spør om det er mulig å sende inn søknaden et par dager etter....mange ting det går an å finne på. Alt står neppe i annonsen. Hva med å stille spørsmål om selskapet?

 

Akkurat det er det forresten viktig å forberede seg på ifm intervju, og pass på å si noe i søknaden om hvorfor du vil jobbe akkurat der - ikke bare gi generell infor om deg selv, men si noe om hvorfor du ønsker akkurat denne spesielle jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så du er ute etter advokatsekretærstilling?

 

De fleste advokatfirmaer annonserer sjelden etter fullmektiger eller advokater, ihverfall, og hvis du går inn på de ulike hjemmesidene ser du at det også flere steder er mulig å melde sin interesse vedr sekretærstillinger såvidt jeg husker.

 

Sjekk ut samtlige firmaers internettsider og se hva de skriver under "rekruttering"-sidene, og ta så kontakt med de som legger opp til det. Det kan neppe skade å ringe de andre heller.

 

Jeg har selv jobbet som advokat, så jeg vet at mye av dette skjer utenfor stillingsannonsene i den bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, tusen takk for gode råd!

 

Du har ett viktig poeng der, hvorfor vil jeg jobbe akkurat hos dem. Det krever litt research. For å være hundre prosent ærlig her inne så er det det å komme seg innenfor som er viktig i første omgang og ikke om firmaet er lite, stort, driver med den eller den jussen, men skal nok klare å finne på noe forde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er du ute etter trainee/sekretærstilling eller fullmektigstilling?

 

For en sekretærstilling er jo typen juss mindre interessant, men jeg kan sikkert gi deg noen tips. Se for øvrig mitt innlegg over vedr å ringe/kontakte uten søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt klart lurt å ringe rundt til firmaene selv om de ikke har utlyst noen jobb. Det har jeg gjort mange ganger.

 

Nest sist da jeg var på utkikk etter ny jobb fikk jeg to jobb tilbud på den måten og valgte da en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg ønsker, men kan selvsagt begynne litt "lavere" også. Vil bare ha en fot innenfor og skape kontakter.

 

Jeg skal gjøre som du sier, står det ikke noe om at de søker noen for øyeblikket, kan jeg uansett melde min interesse og sende inn en åpen søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer traineestillinger? Får man ikke betalt i det hele tatt eller er det som å være lærling? For meg er ikke pengene det viktigste akkuart nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traineesillinger i advokatfirmaer er for de som studerer juss, og som kan jobbe med enklere juridisk arbeid. De er betalt på lik linje med andre jobber, men er normalt tidsbegrensede til en måned eller to. Men noen firmaer har mer løpende traineeforhold. Dette er en ordning firmaene bruker for å prøve ut og evt knytte til seg dyktige kandidater.

 

Dersom du ikke studerer juss, er det en sekretær/medarbeiderstilling du er ute etter. Det er jo da også aktuelt med sentralbord/resepsjonsjobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, hyggelig!

 

Jeg får bare fortsette å søke. Ønsk meg lykke til;) Oslo er jo stort så får nok napp ett eller annet sted til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du helt sikkert! Et godt råd er å opptre bevisst hyggelig og profesjonell ifm telefoner og evt intervju, og være bevisst på ordbruk mv (ikke si så mye.."lissom" f.eks, og være tydelig når du snakker, være pent kledd på intervju osv osv. :))

 

Det er mangel på gode advokatsekretærer, så bare du får kommet inn et sted og "bevist deg" litt er mye gjort!

 

Lykke til!

 

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal garantert ikke bruke så mye "lissom". Jeg tror nok at jeg hadde gjort ett godt førsteinntrykk. Visst har jeg mye å lære som alle andre, men jeg er villig til å stå på!

 

Takk og klem tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...