Gå til innhold

Skilsmissebarn blir kriminelle


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jo, iflg. forskning blir skilsmissebarn dobbelt så ofte kriminelle.

 

Du har kanskje ett eller flere slike barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste denne artikkelen forteller er at det er prosentvise tendenser til hyppigere kriminalitet bland skillsmissebarn i forhold til barn der foreldrene holder sammen.

Det er jo selvsagt naturlige forklaringer, i utgangspunktet finnes det en årsak til bruddet mellom foreldrene, ofte pga uakseptabel oppførsel eller handlinger fra en av partene, prosentvis oftest fra fars side, være seg utroskap, gambling, vold av en eller annen karakter eller alkoholmisbruk.

Denne undersøkelsen sier jo ingenting om hvorfor foreldrene skillte lag, vil tro at svarene på hvorfor en større andel skillsmissebarn blir kriminelle ligger der et sted.

En annen viktig faktor er nok økonomi og gruppepress, manglende oppfølging hjemmefra pga at feks mor må jobbe ekstra eller at far ikke stiller nok opp, eller at barnet føler seg som en rotløs pakke som sendes mellom far og mor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det dummeste jeg har hørt! både jeg, min mann og 80% av våre venner er skilsmisse barn. og av alle de så vet jeg kun om en som er småkrimminell. men jeg kjenner flere som har gifte foreldre som er kriminelle! så det er bare noe tull!!! kommer ann på oppdragelsen barna får og hvilket miljø de havner i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen her dreier seg også om de som skilte seg mens barna var riktig små, dvs under 3 år. Som vi alle vet skal det mye til for at man vil være aleine med så små barn, og vi får anta at de som går til det skritt å avslutte et forhold i spebarns-/småbarnsfasen har et riktig, riktig kjipt ekteskap.

 

Sannsynligvis ville forskninga gitt oss noen årsaksforklaringer ( i stedet for tallmessig sammenfall) dersom de gikk inn og snakket med barna og mødrene i stedet for bare å telle dem. Jeg gjetter på at et er unger som har måttet se på fedrenes unnfallenhet og som har levd i en plagsom konfliktsone som er de mest utsatte. Mine foreldre skiltes da vi var små, og broren min har et fengselsopphold bak seg, så der stemmer statistikken. Men det er da også typisk at gutter faller i det mer enn jenter, og at broren min har lidd mer under pappas svikt enn jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe, smart du. Det er en vesensforskjell på disse to utsagnene:

 

1. "Skilsmissebarn blir kriminelle"

 

2. "Skilsmissebarn løper en høyere risikofor å bli kriminelle".,

 

 

Du skjønner kanskje ikke det? Jeg skal gi deg et hint. Utsagn nr 1. er en feilaktig påstand.

 

 

Jeg er ikke et skilsmissebarn. Jeg er ikke skilt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en større statistisk tendens til å bli kriminelle. Artikkelen sier ikke noe om hvorvidt selve skilsmissen har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en usmakelig kommentar 12:50.

 

"Du har kanskje ett eller flere slike barn?" Hva mener du med SLIKE barn? Kriminelle barn? Skilsmissebarn?

 

Det heter ikke dobbelt så ofte. Det heter at barn av skilte foreldre har høyere risiko for å bli kriminelle. Det har forøvrig også barn av foreldre med lav utdannelse i følge annen forskning.

Du er kanskje en slik forelder? Liten evne til å utrykke seg kan ofte være mangel på skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å ha lest hva saken helt gjelder, vil jeg tippe at dette gjelder barn som har vært utsatt for foreldrene sine barnsligheter og krangling. Barn tar skade hvis foreldre over lang tid krangler osv. mye misrespekt, krenking, banning osv... vil nok skape urolige barn som blir verre når de blir voksne hvis de ikke får bearbeidet sine trøblete følelser osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der jeg mener dybdeintervjuene må komme inn. Uten å vite hvordan disse (nå voksne) individene har levd mens de var barn, og hvordan foreldrenes konflikter har skadet eller påvirket dem, er denne typen kvantitativ forskning uten verdi.

 

12.58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at en far som reiser når barnet er ett år, kam framkalle negative følelser hos barnet senere? Far ville ikke ha meg, ville ikke være med meg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre i familier hvor barna blir kriminelle, blir oftere skilt enn foreldre i andre familier.

 

Dette er en annen måte å fremstille de samme tallene på. Kan det tenkes at skilsmisse for foreldrene og kriminelle løpebane for barna er trekk som finnes ofte hos dysfunksjonelle familier, og at det er derfor tallene blir slik de er?

 

Det at to ting opptrer sammen trenger ikke å bety at det ene fører til det andre eller omvendt. Det kan like gjerne bety at de to tingene kan ha en felles årsak.

 

--

 

Læreren: Hva er det som får seilbåtene til å bevege seg på havet?

Lille Pernille: Trærne

Læreren: ?

Lille Pernille: Jo, for alltid når trærne på land rører på seg, så begynner seilbåtene på havet å bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha - ja, jeg burde jo visst bedre enn å legge inn Dagbladets link på et forum med 80% alenemødre.

 

Det er forskningen som viser at skilsmissebarn har dobbelt så stor sjanse for å bli kriminelle. Det var ikke noe jeg fant på fordi jeg kjedet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skriver som om du er tilbakestpående. "Skilsmissebarn blir kriminelle" er en usann påstand. Når du ikke evner å formulere deg som et oppegående menneske kan du ikke regne medå få saklige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillsmisse er jo mye vanligere blant folk med lavere sosial stutus (lavere utdannelse o.l). Vil tro at dette er mye av årsaken til at barn fra skillsmissefamilier oftere blir krimminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kanskje grunnen til skillsmisser ofte er handikap hos barn. F eks ADHD med følgediagnoser... Tror nok mange foreldre skilles pga slike vansker hos barna. De er KREVENDE, OG ender ofte opp i kriminalstatistikken.

 

Lær deg kanskje å lese statistikk?

 

Det at foreldre med små barn skiller seg, kan tyde på at barna er ekstra krevende, og den ene ikke orker. At de skiller seg i barnas tenår, kan tyde på at det er forholdet til foreldrene og ikke barna som er grunnen.

 

Noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje du burde visst bedre ang. å stole blindt på undersøkelser? Se litt på utvalg, antall, årsaker bak skilsmisse osv? Det fins utallige forskingsresultater ang veldig mange tema. Som nevnt gir også lav utdannede foreldre større risiko for at barna blir kriminelle og at de vil bli avhengig av sosialstønader. Forskningsrapporter utarbeides jevnlig og de aller fleste har dårlige statistiske data å vise til. Ikke sluk alt rått HI.

 

13:18.

Forresten; hvordan statistiske data har du brukt for å komme frem til at 80 % av brukerne er alenemødre? Såvidt jeg kan se er hovedtyngden av de her inne i parforhold med en partner de har mye å klage over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å faen, her har jeg gått i mange år og vært lovlydig, også skal jeg likevel bli kriminell? Da begynner jeg likegodt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du at noen påstår at du er kriminell her? Snakk om å vri på det du leser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...