Gå til innhold

katten tisser i alle sengene våre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og hopper opp på bordet og benken hele tiden.. Jeg kjenner jeg begynner å bli skikkelig frustrert. Det er en kattunge på 4 mnd.

Hva gjør man??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å hjelpemeg, den katten hadde ikke blitt gammel hos meg, det er helt sikkert!

Seriøst, dere kan ikke leve med kattepiss i sengene!! Jeg ville dratt til en dyrlege snarest mulig. Er det en hannkatt? Er den kastrert? Hvis ikke så er det definitivt det første dere må gjøre, det vil sannsynligvis løse problemet også.

Når det gjelder hopping på benken, så ville jeg brukt trikset med en spruteflaske med vann, og gitt katten en skikkelig ekkel sprut så snart dere tar den på fersken, evt. kan dere skremme den med en høy/skarp lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet veldi med dette også. Vask alt av sengeklær i vaskemaskin og fjern alle mulige spor av lukten av kattetisset, de går etter sin egen lukt. Så går du på en dyrebutikk og kjøper en sprayflaske som heter "Get off" (mener jeg). Denne sprayer du på sengen når du har skiftet på nye sengeklær. Det lukter av sitrus (men ikke så veldi godt), men lukten forsvinner etterhvert. Katten derimot kjenner den likevel og katter liker ikke sitrus. Tissingen vil den gi seg med etter hvert, kan hende du må ha ett par runder med sprayen og når katta er 6mnd så kan du kastrere/sterilisere den og da kommer det seg i hvertfall.

 

Katta vår la seg også på benken og bordet, du tar den i nakkeskinnet og "slenger" den i gulvet, ikke så den får vont, men slik at den forstår alvoret.

Etter ett par omganger med dette så vi på katten når han sto og tenkte på at han skulle hoppe på benken og da var det bare å trampe hardt i gulvet så ombestemte han seg! :P

 

Lykke til, håper noe av dette kan være hjelpsomt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar ikke katten komme inn på soverommene. Enkelt og greit.

Dessverre er det slik at enkelte kattemammaer oppdrar ungene sine til å tisse i senger (!!!!). Har sett utallige eksempler på at alle kattunger i et kull gjør det samme, mens andre kull er helt fri for sengetissere.'

 

Dette kan det være lurt å sjekke med katteeier før man bestemmer seg for kattunge.

De aller fleste kattunger er rene og har kun mindre uhell hvis de har fått god oppdragelse fra mammaen sin og fått bo hos henne til de er 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har dere hatt katten siden den var 12 uker?

 

dette kan være et tegn på mishandling om jeg husker rett.

du kan google litt, husker da vi fikk katt søkte jeg masse på nett for å finne info.

Katten vår er 4 år gammel nå og har alltid vært flink til å tisse i kassen eller ute.

Men når vi fikk katten vår (var 8 uker) hadde den vært inne på et rom med kattedo og moren lærte alle ungene å gå på do.

Kan være familien dere fikk katten fra (eller er det deres fra begynnelsen av..?) at de ikke har vært så flink til å legge til rette at kattene lærer å kjenne et do....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ev lukke alle dører til soverom. ikke la katten få nærme seg en seng til den kan gå på do selv.

Men det kreves mye jobb fra dere vil jeg anta.

Evt la katten få være i et rom med bare kattedo.

 

evt hvis du ser katten tisse på gulvet, sett den rett oppi kattedoen.

Og la den bli kjent med kattedo uten lokk først. (tror det er best..)

 

ta en tlf til veterinæren om du er usikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreløbig en ukastrert innekatt som bare har vært ute noen få ganger. Tenkte å få han kastrert når han blir gammel nok. Han bruker kassen sin flittig, den står i gangen.

Vi løfter han bestemt ned fra bord og benker hver bidige gang og sier strengt "nei", men det hjelper lite. Han er over alt! Og hva soverom angår: mine to små barn er inne og ute av alle soverom dagen lang, så det er ikke lett å holde dørene lukket..

Katten er overhode ikke mishandelt eller har opplevd noe traumatisk, men min teori er at når han kommer på et mykt underlag (dyne) så minner det om sannen også tisser han der. Men mulig jeg er helt blåst..

Hvis det fortsetter aner jeg ikke hva vi skal gjøre.. Han skal få være mer og mer ute framover for å bli vant til det, så kanskje det hjelper?

Nei, jaggu ikke lett..

Vannflaske skal prøves!

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med katten til dyrlegen, og sjekk om den har UVI, da tisser de gjerne andre steder enn i sankassa... Enkelte vetrinærer kastrerer tidligere enn seks måneder, prøv å finne en av dem. Kanskje katten din allerede begynner å bli kjønnsmoden?

 

Ville ikke sluppet den ut på egen hånd enda. Katters stedsans er ikke fullt utviklet før de er ett år gamle, derfor forsvinner mange ungkatter, de finner rett og slett ikke veien hjem igjen om de f.eks blir skremt avgårde av andre katter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...