Gå til innhold

Noen som jobber på Nav? Eller kan noe om sykepenger/sv.skapspenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 100% sykmeldt pga abortfare frem til uke 15, deretter 50% til uke 26. Da mente legen at jeg kunne jobbe fullt igjen. Var til kontroll hos jordmor i uke 28 og hun så at jeg hadde en del blåmerker på magen etter slag og spark (jobber med utagerende barn). Jeg har morkaka foran mot magen og hun satte meg derfor på svangerskapspenger med umiddelbar virkning.

 

Når jeg nå, en uke, senere leser på nav sine sider står det at jeg må ha vært i arbeid i 4 uker før jeg kan få svangerskapspenger. Gjelder de ukene med 50% som arbeid? Eller regnes bare de to ukene jeg rakk å jobbe fullt? Ble litt fortvilet kan man si......Jordmor vet jo hvordan jeg har jobbet, hun ville vel ikke gjort det om det ikke var lov?

 

Det tar jo sånn tid før søknaden blir behandlet så innen den er ferdig behandlet har jeg gått ut i permisjon. Jeg får penger fra arbeidsgiver nå, men er jo litt redd for at jeg plutselig står et par mnd uten lønn til høsten.....

 

Takk for evt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ukene med 50% gjelder som arbeid, ja. Svangerskapspenger får du når arbeidet ikke kan tilrettelegges og du ikke kan stå i arbeidet. Det er likestilt med sykepenger stort sett.

Sykepenger regnes også som "arbeid" om du skjønner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå ble jeg lettet! Har ligget våken i natt og tenkt så på dette. Er jo akkurat det; de ikke har mulighet til å tilrettelegge på jobb, men jeg er jo "frisk" ellers, så sykepenger er uaktuelt.

Var ikke klar over at sykepenger var "arbeid". Takk for svar!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...