Gå til innhold

Vil vi ha mangel på lærere eller "dårlige" lærere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av annet innlegg.

 

Hvis vi setter minstekrav på f.eks 3 eller 4 i norsk og matte til de som vil studere lærerfaget vil det bli for få lærere og vi vil få altfor mange ufaglærte i yrket. Da vil kvaliteten gå betraktelig ned.

 

Hvis vi fortsetter som nå at man kun trenger ståkarakter (2) uansett fag kan man likevell risikere å komme inn på lærerutdanningen. Man kan fullføre hele studiet med bare D og E som karakter og likevell få jobb i skolen. Er det en god lærer? Er da kvaliteten god nok?

 

 

Jeg vet ikke svaret, men vil gjerne diskutere hvordan finne best mulig løsning for å gi barna best mulig utgangspunkt med dyktige lærere.

 

Ikke misforstå meg, jeg kjenner mange utrolig dyktige lærere, jeg snakker om et fåtall som ikke burde vært i skolen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer ikke det litt an på hva de har dårlige karakterer i?? Jeg har faktisk en 2 i matte fra andre klasse på vgs (fikk 5 i tredje klasse når jeg byttet lærer..), og på et sært kurs som heter "kompleks analyse og transformasjonsmetoder" har jeg en E fra universitetet. Burde jeg da ikke få lov til å være mattelærer?? Jeg tror faktisk jeg er en bedre mattelærer fordi jeg ikke alltid har fått til ting med en gang, så jeg forstår elever som sliter! Jeg elsker å undervise, liker elevene mine, men har ikke topp karakterer i alle fag. Alikevel gjør elevene mine det bra (og ikke fordi jeg gir dem gode karakterer, de gjør det bra på sentralgitte eksamner også), og på forrige undersøkelse om lærerne på min skole var jeg en av de som gjorde det best til tross for at mine karakterer har vært litt varierte!

 

Samtidig var det skremmende å se at de som var null interessert i skolen, og så vidt fikk stå karakterer, var de som begynte på lærerhøyskolen for det var det eneste stedet de kom inn!

 

Det er også stor forskjell på å komme inn på lektorutdanning og PPU (praktisk pedagogisk utdanning) der det er strenge krav, og å komme inn på lærerhøyskolen der det er lave krav. Men det er på vei til å bli krav til at man skal ha fordypning i matte (tror det var snakk om norsk og engelsk også) for å undervise i dette faget på u.skolen, det har det dessverre ikke vært før. Og på forrige timss undersøkelse ser man også at under 2% av lærere i grunnskolen har en fagdidaktisk utdanning (at de har opplæring i å lære bort faget sitt), de har bare generell lærerutdanning.

 

Men om man gjorde det mer atraktivt å være lærer så kanskje flere flinke hadde hatt lyst til å bli lærere??

 

Og jeg hadde kanskje ikke kommet inn på lærerutdanning om de hadde sett på norsk karakterene mine, har skrivevansker, men er flink til å lære bort matte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er skeptisk til at noen med 2 i matematikk kan bli en god matematikklærer. Én ting er å kunne lære bort fagstoffet som læreboka underviser i, men en lærer bør også kunne gi svar og forklaring når elevene stiller spørsmål, selv om svaret ikke er del av pensum. Dette gjelder også spørsmål fra de flinkeste elevene.

 

Kan lærerne rundt omkring i norske klasserom gi svar når elever spør om HVORFOR summen av kvadratene på katetene er lik kvadratet på hypotenusen i en rettvinklet trekant? Det bør de kunne, hvis de skal lære bort Pythagoras' læresetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kravene ble da innført for flere år siden. Man må ha 3 i norsk og matte for opptak til lærerstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kommentere diskusjonen ytterligere har jeg lyst til å påpeke følgende fakta: Det er mulig å snike seg unna de karakterkravene der, uten problem til og med.

 

La meg ta meg selv som eksempel:

Jeg har gått statsvitenskap, og har derfra en bachelorgrad. Her jeg går er dette et åpent studie, og har ikke karakterkrav til opptaket. Dette betyr at jeg kan ha 2 i alle fag, og fortsatt gå her.

Videre har jeg altså tatt praktisk-pedagogisk utdanning, og kan derfor bli lærer i samfunnsfag. Dersom jeg så melder meg opp i frie emner og tar 60 studiepoeng i matte, kan jeg altså undervise i matte. Med andre ord slipper jeg helt unna karakterkrav.

 

Nå gjelder ikke dette meg, for jeg har 5.6 i snitt fra videregående, B snitt fra bacheloren min, og norsk som fag og ikke matte, men likevel, poenget er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...