Gå til innhold

De lave inntakskravene til lærerutdanningen gjenspeiler seg i befolkningen allerede...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Husker for noen år siden; det var ramaskrik pga lave inntakskrav og elendige allmennferdigheter blant kommende lærere. Vel, skal man se på skriveferdighetene til mange som henger på dette forumet så er det vel ingen tvil om at man ser konsekvensen av at man tok inn "rått og røte" på allmennlærerutdanningen i landets høgskoler....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen bra det er lave opptakskrav, ellers hadde vi ikke hatt lærere.

Hvem vil vel bli lærer når man kan bli lege? Myyye bedre lønn og man kan bestemme egen arbeidstid.

Mulig at standarden er lav blandt lærerer, men som sagt, dette fordi noen i det hele tatt skal gidde å søke på denne elendige utdannelsen. Resultatet hadde jo vært et land uten nok lærerer.

 

Også naivt å tro at man må ha pedagogisk utdannelse for å bli en god lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naivt å tro at man må ha pedagogisk utdannelse for å bli en god lærer? Det blir vel omtrent like naivt som å tro at man må ha medisinsk utdannelse for å bli en god lege, eller juridisk utdannelse for å bli en god advokat.

 

Det finnes sikkert naturtalenter som er "fødte pedagoger", men jeg tror neppe dette er utbredt nok til at vi kan befolke hele det norske skolesystemet med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ALLE lærere burde ha lektorutdannelse og lønn deretter. Eller iallfall en bachelor i ett eller flere av de fagene de skulle undervise i, og så ped.

 

Da hadde man hatt lærere som hadde grundig kunnskap, forståelse og interesse for de fagene de underviste i.

 

Jeg kjenner en som slet seg gjennom realfagene på videregående, og som bare så vidt stod i matte (2MX som det het den gangen). Han ble anbefalt å ikke ta matte det tredje året, og gjorde det heller ikke.

 

Gjett hvor man finner dette mennesket idag! Som mattelærer på ungdomsskolen.... han har sikkert fordypning i det fra allmennlærerutdannelsen, men hallo? Jeg kan ikke akkurat si at jeg kommer til å juble av begeistring om han bli mattelærer for mine barn - heller kommer jeg til å grine.

 

Ja til engasjerte lærere som kan det de driver med, ikke lærere som har en "pakke" med fag i bagasjen de kan sånn halveis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig argument, 10:19. "Hvem vil bli lærer når man kan bli lege?" Blir jo det samme som " Hvem vil bli sykepeleier eller sosionom når man kan bli sivilingerniør eller advokat?" Jeg kunne blitt både advokat og lege - men det interesserte meg ikke, derfor har jeg valgt et yrke med dårligere lønn men med noe jeg har interesse for.

 

Jeg har høyere utdannelse enn en lærer, lavere lønn og mindre hensiktsmessig arbeidstid.

 

Og man må ha pedagogisk utdannelse for å bli en bra lærer ja...

 

Regner med du ikke har høyere utdanning selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er på tide at kravene blir høyere for å komme inn og at yrket gir "bedre status". Syns mange lærere i dag syter og klager for mye. Er kravene høye vil lærere gjøre en bedre jobb og sette bedre pris på sitt eget yrke!

Skal vi nøye oss med middelmådige lærere til vår oppvoskendre generasjon? Jeg mener, når enkelte lærere spør inne på dette forumet om det er greit å godkjenne orddelingsfeil hos sine elever da er noe ramlende galt! Tråden ligger på anonymforun her etter eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tema: "De lave inntakskravene til lærerutdanningen gjenspeiler seg i befolkningen allerede"

 

Er skriveferdighetene i befolkningen dårligere nå enn de var for noen ti år siden? Har du noe grunnlag for å si at det er tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leser hovedinnlegget så ser du at Hi mener på DIB/BIM.

 

Hadde sikkert ikke vært vanskelig å finne noe forskning på at det står dårlige til nå enn for feks 10 år siden, du får jo google selv da, 10:43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser på de som skriver på DIB i dag, men hun skriver ingenting om hva hun sammenligner med.

 

Vi ser nok helt sikkert mye mer skriftlig rusk nå enn vi gjorde for ti-femten år siden, men det er jo fordi ALLE skriver nå. For femten år siden var alt vi leste skrevet av journalister og forfattere, og tekstene var gjennomlest og rettet av korrekturlesere. Nå skriver hvem som helst blogger, foruminnlegg, facebook-oppdateringer osv. De som skriver foruminnlegg med orddeling og småfeil i dag, ville ikke ha produsert noe som helst skriftlig for femten år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...