Gå til innhold

bhg problematikk .. noen som vil komme med noen råd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har en gutt på 4 og ett halvt år som byttet bhg i mars.. i den forrige bhg trivdes han svært godt og var venner med alle barna.. han hadde ingen konflikter med barn men noen ganger konflikter med voksne,han kunne ha problemer om han ikke fikk utrykkt det han ville eller om voksne ikke skjønnte hva han mente,dette kunne føre til sinneutbrudd,da ville han bli tatt ut av gruppen og roe seg ned litt og den voksne ville snakke rolig med han og prøve å forstå hva han var sinna for..

 

dette fungerte veldig greit og dette var ikke ett ukentlig problem ,det var innimellom men ikke ofte..

 

så byttet vi bhg pga flytting..

nå allerede har han blitt ett " problem" i den nye bhg i følge ped leder... og de holder på med sinnet hans i flere tiiiimer hver eneste dag i følge henne... jeg kom å hentet han her på onsdag og fikk bare slengt dette i trynet forran en haug med andre foreldre..

 

hun sa vel rett ut at... vi klarer han ikke og må ha hjelp utenfra,han sier at han ikke vil være her og vil heller til den gamle bhg sin..

 

vi drar hjem og snakker med gutten,til oss snakker han om at han liker den nye bhg men ikke denne damen,han liker barna og vil gjerne være i bhg.

 

dagen etter snakker jeg med damen igjen og hun sier... når han blir så sinna så holder vi han fast så han ikke kommer seg løs for vi tørr ikke slippe han løs så han rasserer hele bhg...

dette har aaaldri vært ett problem at han rasserer noe som helst...

 

jeg sier til henne ... det som pleier å fungere er å ta han ut av situasjonen og roe ned,ikke holde han.. da blir han bare mer redd og frustret...

 

hun ser surt på meg og sier ikke noe..

 

jeg henter han senere på dagen og snakker med en mannlig annsatt på avd hans...

 

jeg spørr... har ... hatt en fin dag i bhg og hvordan har det gått? joda svarer han... vi har egentlig hatt en ganske fin dag,det har vært littegranne tull men han roer seg fort etterpå og er blid og grei igjen... ergo det går fort over;)

 

dette står stikk i strid med hva ped leder mener...

 

jeg vil nødig ha noe vurdering av mitt barn utenfra basert på hennes mening alene når det er stikk i strid med de andre som jobber der og tidligere bhg og oss hjemme...

 

hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bedt om et møte. Der ville jeg forklart at jeg vil ha meg frebedt at taushetsbelagte problemer tas opp uten forvarsel foran andre. Jeg ville også påpekt at en negativ holdning overfor barnet ikke vil hjelpe situasjonen, og at det tydeligvis er andre meninger om gutten deres ute og går også. Dersom du går ut på en slik måte (mer eller mindre personangrep på ped.leder) så vil du sansynligvis skape en konflikt dere imellom, Alikevel mener jeg at det er bedre med "kald krig" som barnet ikke merker noe av, enn at ped. leder føler hun kan gjøre hva som helst, fordi ingen reagerer. Forklar at temperamentet til gutten (som forøvrig høres helt normalt ut) er taklet utmerket i forrige barnehage med metode som du har beskrevet og at det er opp til barnehagen å tilpasse seg det individuelle barnet (innenfor rimelighetens grenser, selvfløgelig), og ikke omvendt. Han er tross alt bare 4 år gammel.

Fordelen med at han tross alt har blitt så gammel er at han kan si hvordan dagene er i barnehagen. Å be om et samarbeid der dere gir inntrykk av at dere er klar over at han har et temperament (må komme ped. leder litt imøte her), og at det takles slik og sånn, bør hos normale velfungerende mennesker være nok til å gi det et forsøk i alle fall.

 

Det er forøvrig bra at gutten deres trives, det er jo tross alt det viktigste. Det er jo flere voksne der. Kanskje dere har en primærkontakt også? Hva sier vedkommende om "problemet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nesten lyst til å råde deg til å få inn ppt, ser her ut som ped.leder trenger veiledning.

Er ikke sånn en behandler barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg jobber som ped.leder og må si at du har fått en skikkelig uprofesjonell behandling. Og det har sønnen din også.

 

Jeg syns du skal be om en samtale, og at dere setter opp en plan for hvordan de skal jobbe med gutten din i barnehagen. Dette må de uansett gjøre før de event vil henvise til PPT (PPT spør etter hva som er gjort, samarbeid med hjemmet osv) MEN dette er det stregt tatt ped. leder som burde foreslå!! Men siden hun ikke gjør det, så gjør det du.

 

Det at en annen ansatt beskriver gutten på en helt annen måte, kan godt bety (men det må ikke nødt å bety) at ped.leder har et større problem med gutten enn det andre voksne har. Altså er det ped. leder sitt problem og ikke barnets. Hun går inn med en innstilling om at han er vanskelig, og da blir han det!

PPT skal du ikke være redd for. I deres tilfelle skal du bare være glad hvis de blie kontaktet. Personalet vil nemlig få masse veiledning!

 

Og så et lite sitat som vi jobber etter min barnehage:

 

"Du får meg tilbake som den du sier at jeg er"

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for gode tilbakemeldinger...godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur..;)

 

det er liksom mange sånne små issues hele tiden... som feks at jeg skulle levere i bhg i går,og da var hun der... og gutten min var lei seg fra før over at han ikke hadde med yoghurt i bhg,jeg forklarte at vi ikke hadde flere igjen men at vi sammen kunne gå å kjøpe etter bhg... dette fikk vi liksom ikke blitt ferdig med,samtalen jeg hadde med sønnen min.. da kom hun å sa... det er best du går nå for han roer seg ikke nå uansett... !!

 

da sier jeg til henne at avtaler og at han vet hva som skal skje og når ,pleier å fungere. da har vi begge noe å forholde seg til og han noe å se frem til... men det ville hun ikke at jeg skulle bruke tid på i bhg... vi stod i gangen og jeg leverte da bhg åpnet så ingen barn var kommet enda,så ikke i veien for noen på noe måte.

 

jeg sier til damen.. jeg og .... har en avtale at mamma ikke hører hvis man ikke snakker med ordentlig og hyggelig stemme;)

 

da svarer hun surt... ja jeg sier til ... at jeg ikke gidder å høre på han når han har sånn sutrestemme!

alt ble sagt forran barnet..

 

jeg ble så utrolig lei meg.. jeg dro hjem å snakket med den gamle bhg og spurte hva de syntes,de forsto min frustrasjon og sa de fikk vondt av barnet.

 

huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars gutten din, får vondt av den behandlingen han fikk i dag morges av ped.leder...tenk å bli møtt av et sånt surt menneske som tydeligvis har dårlig innstilling ift sønnen din....en dårlig start på dagen:(

Unnskyld at jeg sier det, men det høres nesten ut som at ped.leder rett og slett ikke liker gutten din, og at hun allerede har "bestemt" seg for at det ikke kommer til å fungere..! Hun høres virkelig uproff ut.

Håper du oppdaterer oss når du har hentet gutten din i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er akkurat sånn jeg føler det og!!!! når hun og sier at "de andre ungene skyr han jo ,når han holder på sånn" og "jeg klarer ikke ....." og jeg vet liksom ikke hvem jeg skal snakke med da man liksom skal ta sånt med ped leder.... åååååå det er enkelte mennesker som ikke burde jobbe med barn!! hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har forresten heller ikke fått noe primærkontakt til han... hm... får be om det og da.. kan jeg be om at det blir en annen enn henne? hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet gutten ,og snakket med noen av de andre voksne ,og de sa at gutten hadde hatt en ganske fin dag i bhg;)hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du får ulik tilbakemelding i barnehagen er desverre ikke uvanlig. Det kan være flere grunner til det. Noen er dønn ærlige når de gir tilbakemeldinger og noen skyr liksom negative tilbakemeldinger, så de "pynter" litt på sannheten. Det kan også handle om, som du er inne på, kjemien gutten din har med ulike ansatte.

 

Jeg jobber selv i barnehage og har opplevd at noen, heldigvis meget få, er utålmodige med barn som har sinne og som de betegner som "håpløse". De blir ofte sinte, hever stemmen og handler absolutt ikke slik de skal.

 

Det som er viktig for ditt barn er at han får samme behandling av alle ansatte og at det er samme "metoder" både i barnahagen og hjemme. Jeg mener foreldre har mye å komme med i slike saker, så jeg håper du står på for å "få gjennom" din sak:-) Jeg synes den gamle bhg til sønnen din taklet oppførselen han fint. Å rope og holde fast barn skal man ikke gjøre. Det skal sies at i noen tilfeller må det gjøres, men da snakker jeg om barn som kan være en fare for seg selv eller andre. Men dette er barn som har en diagnose og ofte er gamlere, altså ikke ditt barn. Dette med å prate rolig og forberede barnet ditt på hva som skal skje er utrolig viktig hvis det fungerer for dere. ØYEKONTAKT er også viktig!! Da må man ned i barnets høyde, forklare og prate bestemt, men rolig og tydelig.

 

Ble kanskje litt langt dette, men ønsker deg lykke til. Et møte med de ansatte er et absolutt must forresten. Jeg synes ingenting om negative hendelser som blir snakket om i garderoben over barnas hoder, og med flere foreldre til stede. Hvis det er noe spesielt som har skjedd synes jeg dette skal prates om under fire øyne. De ansatte kan f.eks. ringe det senere på dagen? Hvis du ikke er en av de som henter to min før stengetid da. En god rutine for å overbringe beskjeder som "alle andre" ikke trenger å høre er viktig i slike tilfeller. Du kan spørre om å få komme på et avdelingsmøte slik at alle ansatte på avdelingen er til stede, så vet du at alle har hørt hva du sier:-)

 

Jeg håper også at du sier hvor viktig det er med ros til din sønn! Det høres ut som det kan bli mye negativt rundt sønnen din. Da er det utrolig viktig å rose ikke bare det positive han GJØR, men rose den personen han er!

 

Bekreft følelsene til gutten din. F.eks. "Jeg ser du bli sint når det skjer, men det er ikke greit å....". Forklar han hva han kan gjøre istede. Vis han "normale" måter å reagere på, gi han positive alternativ til den negative atferden sin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har i alle fall metoder som fungerer hjemme,det er å ha små avtaler.. feks at han vet at klokka 2 skal vi på butikken,jeg viser han klokka og sier at når den er 2 så går vi ut feks... sånne ting er i alle fall en ting som gjør at han er rolig og grei hjemme..

han har alltid vært glad i å vite hva som skal skje og er ikke den første som kaster seg ut i nye ting,står gjerne å ser litt først før så å gjøre det.

han er en smart liten gutt og skjønner nok godt at ikke alt er som det skal,da han kommer hjem å sier... mamma det er ingen slemme på ... bhg..

 

Da sier jeg... det er ingen som mener å være slemme her heller,men vi må snakke med de voksne så vi skjønner hverandre.. da sier han at jeg skal det

 

 

som i dag fikk jeg vondt av han... første han spørr meg om er.. har du spurt dem om jeg har vært slem i dag mamma?

 

jeg svarer... nei... jeg har bare spurt om du har hatt en fin dag i bhg..

 

det er bare frustrerende dette her... hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, får helt vondt i hjertet mitt av å lese dette:(

Tenk at han spør deg om du har spurt de voksne om han har vært slem, det er jo bare trist..!

Det viser at han har negative tanker om seg selv, og det er ikke bra i så ung alder.

Jeg synes du skal be om et hastemøte med styrer og ped.leder, og hvis ikke det fører frem så kontakter du selv pp-tjenesten og sier at de ansatte i bhg trenger veiledning.

Stakkars gutten din, håper dette ordner seg!

 

ps. Kan han bytte avdeling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja noooeå i alle fall gjøres... jegskal få avtalt ett møte med styrer tenkte jeg...hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...