Gå til innhold

Halvparten av alle norske barn bestemmer selv hva de skal ha til middag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er jo helt sykt!

 

Hva er det dere tenker med dere som lar barna bestemme selv?

 

Her snakker vi om bjørnetjeneste.... Vil dere ikke barna godt her i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss. Tror du alle barn velger noe usunt da? Du snakker om å la sin egen tro gå fremfor fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lest dette? Link?

 

Spørs jo hva du mener med å velge selv.

Dersom valget står melom godteri eller brød med syltetøy, så ja da er det ille. Men om det menes at barna får velge mellom kjøttkaker eller fiskekaker, så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har barn som også velger middager de ikke vet hva er? Som velger fisk to-tre ganger i uka, og som velger grønsaker over spaghetti eller pasta?

 

Noen få er kanskje sånn, men jeg NEKTER å tro at det er tilfellet for halvparten av alle norske barn. For sånn er ikke barn flest skrudd sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn som velger hva som er til middag. Enkelt og greit. MEn jeg har barn som stadig vekk ber om fisk til middag og ber om påfyll av grønnsaker før kjøtt.

 

Det er ikke så innmari nøye hva du tror, du bør holde deg for god til å skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bestemmer vi sammen og lager middagslist for en mnd av gangen. Vi handler en dag i uka. Det det blir tomt for blir det tomt for!

 

Barna bestemmer ikke, ikke fordi de vil velge usunt, men fordi de rett og slett ikke skal bli bortsjemte drittunger som sutrer og hyler om de ikke får det de selv ønsker.

Vi snakker sammen og bestemmer sammen, Er jeg uenig i at vi skal ha fiskepinner 12 ganger ila en mnd (dette er favoritten), så har jeg veto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får guttungen velge hva han vil ha som lørdagsmiddag. Helt greit, for da blir det pizza, taco el lign likevel. Hvis han får velge noe resten av uka får han velge mellom to ting jeg har plukket ut, f.eks fiskegrateng og fiskekaker, osv. Trenger ikke være så komplisert og han føler at han får bestemme litt han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altetende barn. :) Men jeg vet likevel at om de skal bestemme middagen og får velge helt selv - ja da blir det fiskepinner, tomatsuppe eller pannekaker. Slår ikke feil. Hadde blitt litt av et kosthold.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bra at barna er emd å bestemmer ting som middag. Alle har da en favorittmiddag. Ikke noe galt i det. Det gjelder jo selvsagt å styre de inn på riktige valg.

 

 

Og uansett, så er ikke usunn mat så veldig farlig en gang i blandt om resten av kostholdet er sunt og man er vanlig aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna bestemme middagen hver sin dag i uken. Så derfor blir det fiskegrateng, kokt potet og råkostsalat i dag. Og i går hadde vi kylinggryte med blomkålpure og sprøstekt bacon. I morgen blir det grilling av grillspyd siden det er skoleavslutning. Torsdag har jeg bestemt at det blir fiskeburger og fredag har far i huset ønsket nachos.

 

Og siden du spør så pent om hva jeg tenker med, så er svaret det samme som alle andre. Jeg tenker med hodet, eller nærmere bestemt hjernen.

Klart jeg vil barna mine godte her i livet. derfor så har jeg introdusert gode og sunne smaker tidlig i livene dems. Klart mine barn også gjerne vil ha pølser, pasta, pizza, pommes frites o.l til middag av og til, men selv der kan man gjøre måltidet sunt eller sundere, så jeg skjønner ikke hva du skriker sånn ut etter.

 

Dessuten så lurer jeg på hva gjør det om man spiser p Mc Donald og tilsvarende av og til?

Skal alt til en hver tid være så oversunt og fornuftig?

Skal dagens barn bare vokse opp på vann, gulrot, rent kyllingkjøtt og eple i biter?

 

De må jo få lære seg smaken av det meste som finnes i den norske matkulturen, både sunt og usunt. Også er de vår oppgave som foreldre å rettlede barna til å ta smarte sunde valg i hverdagen og heller kose seg til fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da har du jo ikke barn som velger hva som står på middagsbordet? Mine vil også forsyne seg mye av grønsaker og gjerne fisk, og de elsker laks.

 

MEN om de hadde fått velge hver dag hva måltidet skulle bestå av hadde det jammen blitt mest pasta, spaghetti, pommes frites, kjøttdeig og pannekaker!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om å feie for egen dør HI?

 

Anbefaler deg å gjøre nettopp det.

 

Gud så mye man kan bry seg om:-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er ikkje ungane store nok til å vere med å bestemme enno, men dei vil nok etter kvart få eit ord med i laget når me set opp vekemenyen dei og. Me har fast antal fiskedagar og mange kyllingmiddagar i veka, og ein kan jo formulere valet som "skal me ha fiskegrateng eller fiskekaker på Tysdag?" Det vert jo aldri aktuellt å late ungane setje opp heile vekemenyen med pannekaker, pizza, pølse og pommfrit osv. men å vere delaktige ser eg på som positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, nevøen min velger laks med poteter og agurksalat hver gang han får velge! han er 8år. syns det er veldig bra valg jeg da. så jeg tror ikke du skal dra alle under en kam å si at foreldrene ikke vil barna sine godt. for det tror jeg de aller fleste foreldre vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har heller aldri sagt at jeg har barn som velger hva som står på bordet.

 

Jeg har sagt at du er generaliserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus råder dipolomatiet, så barne bestemmer ofte hva vi skal ha til middag, et av barna kan ønske seg fiks en dag, mens andre ønsker seg wok en annen dag, og tredje har kansje lyst på pannekaker. Blir variert i hvertfall. Bestemmer jo vi voksne også selvsagt, men det går litt på omgang hvem som bestemmer. Viktigst er at kostholdet er variert og sunt. Helt ok å skeie ut av og til med pizza, pannekaker eller feks hamburgere, bare det ikke blir slik mat hver dag uka igjennom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...