Gå til innhold

Anemi og jernmangel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For nesten tre måneder siden fikk jeg påvist anemi, altså blodmangel. Siden da har jeg tatt ferro retard hver eneste dag, drukket juice til frokosten, kuttet kaffi og vært i evig jakt på c-vitamin og jern i kosten....:-)

 

For halvannen måned siden sjekket jeg jernlageret, som da var 24. Nå sjekket jeg igjen, vet ikke tallet, men fikk brev fra legen om at jernlageret var lavt enda, og må derfor ta disse pillene i minst 3 måneder til.

 

Dere ikke-gravide, hva ligger deres jernlager på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Hemokromatose og har motsatt problem. Mitt jernlager er høyt, men husker ikke eksakt tall. Jeg må ikke overdrive det å spise rødt kjøtt, kutte ut leverpostei og være forsiktig med c-vitaminene.

Går du inn på kk.no står det en artikkel om "Sår i munnvikene". Dette skyldes lite jern og det står mange gode punkter til hvordan man kan få jern i kosten.

Mitt tips er å spise noen gode blodig biffer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:-)

Det er ikke lett å finne nok jern i kosten, og jeg er ikke flink til å spise rødt kjøtt. Er så himla kresen på kvaliteten...;-)

Men en god biff er deilig, det altså.-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd noe som heter floradix?

 

Er flytende jerntilskudd, den virker relativt raskt. Har selv brukt den, da jeg er i konstant mangel på jern.

 

Gikk i nesten ett år på ferro retard+ noen andre jerntabletter, uten at det gav noe tilfredstillende virkning.

 

Så ble jeg anbefalt floradix, den var supereffektiv, men dessverre så var den ikke så god mot magen,så jeg hadde mye mageknip og løs mage i den tiden jeg gikk på den.

 

Nå har jeg sluttet, men innimellom må jeg ta tilskudd av jern, fordi nivået synker etter noen måneder uten tilskudd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...