Gå til innhold

kan barnefaren gjøre dette uten at det får konsekvenser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg og far har deler omsorgen for våre 2 (snart 2 og 3.5 år)barn. han har på papiret den eldste og jeg den yngste men i praksis har vi de like mye. Vi samarbeider dårlig og det er mye fram og tilbake.

Dette er farens uke men jeg skal ha de fra torsdag til fredag på vanlig samvær.

problemet nå er at far mener jeg skal hente ungene mandags morgen ( 2 pinsedag på morgenen) siden det da er min uke. jeg mener jeg skal hente de kl 4 da jeg han nektet å ha de før kl 4 mandag 2 påskedag da det var hans uke.

Jeg hverken kan eller vil ta dem fra morgenen av da jeg faktisk skal på dagvakt den dagen ( og barnehagen er som sagt stengt)

 

Barnefar har sendt ørten mld i dag om at jeg SKAL ta dem og at han kommer til å sabotere om jeg ikke gjør det. Han sier s at han nekter å hente barna i barnehagen på fredag så jeg kan ta ungene hele helgen. Siden jeg skal jobbe hele pinsehelgen sa jeg at det måtte han bare gjøre for jeg skal reise bort på fredag og kommer ikke tilbake før 2 pinsedag.

Det vil uansett være han barnevernsvakten måtte ta kontakt med på fredag.

 

Tørr ikke si at jeg skal på jobb for da risikerer jeg at han møter opp på jobben og setter fra seg ungene der.

 

Far må tydligvis ha viktige planer for nå truer han med å bare hente eldstemann og la yngstemann som jeg har hovedansvaret for være igjen i barnehagen. Dette fordi vi har en samværsavtale som sier at han ikke skal ha gutten så mye som jenta.

 

Han har også kasta mye av posten min som han har fått feilsendt til seg. Da han flytta ut så har av en eller annen grunn noe av posten min også blitt videresendt til hans adresse.

 

Han sier også nå at han ikke gidder å ta de i ferien, Avtalen var at han skulle ha de fra 1-15 juli og jeg resten av juli til 1 aug. Det var forøvrig han som trumfet igjennom at han ville ha de første halvdel så jeg fikk lagt ferien min til siste halvdel av juli. Nå angrer han på det og vil vi skal bytte eller at han bare driter i å ta ungene i det hele tatt.

 

Nå er jeg så møkk lei av hele fyren at jeg kan spy!!! Jeg jobber turnus og sånn vingling kan man jo ikke forholde seg til i lengden. Det er også helt uaktuelt for meg å se jenta mindre enn jeg gjør nå. Syns det er helt hårreisende at han kan faktisk åpenlyst prioriterer jenta som er lettest å ha med å gjøre.Yngste er ganske så krevende så for han er det vel en god "deal"

 

Har spart på alle sms. På meg virker det som han bruker det som en brekkstang for meg å ta ungene fra mandag morgen selv om han indirekte med sin adferd i påsken la opp til at han måtte ha ungene til 2 pinsedag kl 16.00

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, han kan forsåvidt gjøre alt du nevner.

 

Det høres forøvrig helt idiotisk ut å ha en tillitsbasert avtale som det er å "ha noe på papiret, noe annet i praksis" (i tillegg til å være svindel om dere mottar trygdeytelser ut fra dette) med noen du samarbeider så dårlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er din uke så mener jeg at det er logisk at du henter barna / han leverer barna på mandag. Mandag er din dag og da er det ditt "problem" at barnehagen er stengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken konsekvenser får dette for far om han virkelig gjør det han truer med? Kan en forelder bare droppe å hente et barn bare for å lage problemer for den andre uten å få noen konsekvenser, ->>-?

 

Må også legge til at jeg aldri har sett poenget med en slik ordning, med mindre det er økonomiske motiver. Noe som i og for seg er helt tullete å splitte opp søsken bare for å få penger. Men om dere har en ordning på papiret, men som dere ikke gjennomfører i praksis, er dere trygdesvindlere? I så fall må jeg si at dere mistet all sympati fra meg, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er enig i det men da må det gå BEGGE veier.

I påsken var det min uke og siden 2 påskedag( mandag) var starten på hans uke så skulle jo han ha hentet de på morgenen.

Det gjorde han ikke selv om jeg spurte ham både 1 og 2 ganger.

Jeg jobbet 2 påskedag og var avhengig av barnevakt for at han satt seg på bakbena da.

 

Det er derfor jeg mener han la lista sjøl når det nå kommer til pinsen og rollene er snudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, konsekvensen om et barn ikke blir hentet vil jo være at barnehagen til slutt tar kontakt med sosial vakttjeneste og barnet blir plassert av barnevernet. Men da skal jo både mor og far være skikkelig brødhuer, om de lar konflikten sin eskalere til noe slikt.

 

Utover det finnes det ikke noen sanksjonsmidler, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i HI, døra skal svinge begge veier!

 

men for å være ærlig; Han må jo være fryktelig umoden som truer med å droppe samvær bare for å lage problemer for deg. Hvis han gjennomfører dette, da er mitt råd å oppsøke familievernkontoret og lage en skriftlig avtale. Du får ha hovedomsorgen slik at han ikke kan sabotere mer. Da får han samværsrett, må betale barnebidrag osv, kanskje han får seg en kalddusj og innser at han har oppført seg som en dritt og at prisen er at han nå ser barna mindre. Du skal ikke bruke barna for å straffe han, men han skal heller ikke bruke barna som en brikke i et spill. Men de trenger stabilitet, trygghet og forutsigbarhet, og det virker ikke som de har det med deres løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at "døra skal svinge begge veier" som en sider her.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke lagd mer styr av dette men sagt ja til å få ungene hjem når han sier og ordnet med barnevakt eller byttet bort vakta på jobben. På denne måten har du gjort ditt for at ungene ikke får med seg bråket. Ungene bør skjermers mest mulig og best mulig.

Om du har muligheten til det få noen andre til å bekrefte skriftlig at du får ungene hjem når du får dem og gjør det også når du leverer. Slitsomt men kan være lønnsomt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok forklart sjefen min at jeg ikke har mulighet til å arbeide pga mine kjære barn trenger sin omsorgsperson siden barnehagen er stengt.

 

sjefen min hadde sagt "kos dere".

 

ungene først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nesten gjøre en vurdering av hva som er viktigst - vinne kampen mot eksen eller å ivareta barna dine. Jeg ville også sørget for en tydelig og skriftlig avtale og holdt meg nøyaktig til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke du bytte vakter?

 

evt få en venninde, besteforeldre, tante onkel til å hente barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hun oppnår ikke en dritt ved å bare svelge all dritten fra far.

Jeg hadde avtalt møte på familievernkontoret asap, og krevd en skriftlig avtale. Han må forstå at han ikke kan ture frem på denne måten, det er like mye HANS ansvar at barnas interesser ivaretas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Det er ikke bare bare å komme noen dager før en arbeidshelg å si at man ikke kan jobbe likevel. Jeg vet at sjefen ikke hadde sagt noe på at jeg hadde blitt hjemme om det er krise på hjemmebane MEN jeg har det trangt nok økonomisk til å bli hjemme 3 dager uten lønn.

Mister dessuten 133% helligdagstilleg som jeg rett og slett ikke har råd til å miste slik økonomien er i dag.

Og det å FORSØRGE barna er faktisk også en del av å være forelder!!

Lett å sitte å si at barna skal komme først og at jeg skal la BF ture frem som han vil da det skAder barna MEN jeg ser ikke hvordan det å "gå konk" ikke skader barna heller.

Og til deg lengere oppe som lurte. Nei har ikke fått 5 øre extra fra NAV etter samlivsbruddet.

 

Har all familie på den andre kanten av landet så føler ikke jeg har noen til å spørre om å sitte barnevakt for så mange timer. Yngste er dessuten ganske krevende så liker ikke tanken på at "fremmende" må passe ham.

I påsken var jeg så heldig at min mor var i nærheten så hun hadde anledning til å se etter barna mens jeg var på jobb.

 

Mekling har vi vært på opptil flere ganger. Sist nå i mai men den møtte han ikke opp på og vi har en ny time i august.

 

Vi har en samværsavtale allerede som i og for seg har fungert greit men vi har vel ikke tatt høyde for helligdager og plnleggingsdager i barnehagen.

Barnefar mener jo tydligvis det bare er jeg som skall ta støyten når barnehagen er stengt.'

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

HI

Jeg setter faktisk barna mine først. Jeg er moderne nok til å innse at det at jeg er mor i utg.pktet ikke gir meg noe særrettigheter i forhold til barna når det kommer til far. Jeg forstår også at far etter bruddet ikke er villig til å se barna mindre enn jeg sånn i utg.pktet og at barna er glad i BEGGE foreldre.

 

Når han da krever at han skal ha barna like mye og er skikket til det ja da ble det en delt løsning.

 

MEN jeg reagerer på er at han ikke forholder seg til avtaler som er lagt og krever fri fordi han skal pleie sitt nye forhold på bekostning av barna.

 

Når han sto sånn på krava forå ha de 50% så får han jammen forholde seg til realiteten at da er han mer bundet. Han har mer en nok fri til å gjøre det i den halvparten jeg har ungene slik jeg ser det.

Gjør han ikke det ja da må han gjerne skrive over all ansvaret på meg.

 

Jeg kan da med rette kreve både bidrag og extra støtte fra NAV for å kompensere litt av inntektstapet jeg får når jeg da ikke er i stand til å jobbe turnus slik jeg gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...