Gå til innhold

Hei Trønderjenter, hvordan går det med dere?


håperpåvinterbarn

Anbefalte innlegg

Jeg så at trønderline hadde svart til meg i en annen tråd på 3. trimester, men typisk for bim.no så ble svaret mitt slettet, og da orket jeg ikke skrive et nytt ;)

 

Så hvordan går det med dere? Er dere klar for den store begivenheten? Mange plager mot slutten? Selv har jeg fire dager igjen av jobb og så er det permisjon!!! Hurra! Jeg er kun 50 % i jobb grunnet rygg og bekkenplager, men syns egentlig at det er mer enn nok. Gleder meg masse til å kunne slappe skikkelig av, for nattesøvn er det dessverre litt dårlig med for tiden. Ellers har jeg flyttet langt ut på landsbygda (Fannrem) så et eventuelt treff blir vanskeligere, men har skjønt på trådene at det har falt litt i fisk å få til nye treff.

 

Ellers er vi forberedte med nesten alt av utstyr klart, og barnerommet ferdig innredet, så nå kan lille snuppa bare komme. Kjenner at jeg har begynt å grue meg en del for fødsel, og har begynt å forberede meg med å se en fødselsvideo osv. Likevel klarer jeg ikke helt komme unna angsten for smerte, at noe skal gå galt osv. Men som de sier, kvinner har jo gjort det før meg, så det går nok greit får vi håpe ;)

 

Forresten, hørte fra ei dame på jobben, at hun ble sendt hjem etter 24 timer på St. Olavs, hun var førstegangsfødende. Det var visst så lite plass at hun måtte hjem. Syns det er litt vel kjapt mtp amming, blødninger osv. Har noen av dere erfaring med det? Vi føder jo i fellesferien og i tillegg er Orkdal sykehus sommerstengt så hele den kretsen må jo også inn til St. Olavs...ser for meg en haug med fødende som står på gangen og venter i kø ;). Kjenner at jeg er nervøs for dette, samtidig er jeg heldig og har både mor og samboer hjemme hos meg, men...kunne tenkte meg i hvert fall 2 dager på sykehus/barselshotell.

 

Jaja, dette ble litt rotete innlegg. Hovedpoenget var å høre hvordan det går med dere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! :)

 

Jeg har det på samme måte som deg, er bare i 40% jobb nå og det skyldes ryggsmerter og en god del kynnere. Merker veldig godt at det fungerer dårlig å sitte/ligge i samme stilling for lenge, så jeg klarer ikke særlig lange dager på jobb. Jobber stort sett maks 4 timer om dagen (har kontorjobb så sitter mest i ro på plassen min), og da er det i grunnen nok.. Har ennå 3 uker igjen da (går ut i permisjon 24 juni), men dersom det fortsetter sånn noenlunde sånn som det er nå så skal det gå bra. Sover heldigvis godt om natten ennå jeg da, det er deilig! :)

 

Er veldig spent på neste kontroll (skal avgårde 14 juni) da jeg fikk beskjed om at lille frøken ligger i seteleie når jeg var på kontroll sist... Jeg vil så gjerne slippe KS, og ikke er jeg særlig sugen på noe vendingsforsøk heller, så håper hun tar til vettet og finner riktig plass snart ;) Fikk beskjed av jordmor om at før uke 36 gjør de ingenting uansett for da er det ennå plass nok til at hun kan snu seg selv, men dersom hun fortsatt ligger i sete den 14 så blir det vel UL for å bekrefte leie, røntgen av bekken for å sjekke om jeg kan føde i sete og evt vendingsforsøk.. Håper virkelig jeg slipper alt det der! :/

Forstår godt at du som er førstegangsfødende tenker mer og mer på det med fødselen nå, det nærmer seg jo veldig så da blir det plutselig påtrengende konkret at det ikke er noen vei utenom.. Det oppleves jo så forskjellig fra person til person, men det jeg uansett kan si er at følelsen når det er overstått er bare superdeilig, da føler man seg som den tøffeste dama i verden! ;) Og hvis du i tillegg ikke har for store krav og forventninger til deg selv og hvordan du ser for deg at du skal takle smertene, hvilke hjelpemidler du vil ha og ikke osv, men går inn i det med et åpent sinn så tror jeg at det hjelper mye. Det er jo heldigvis en smerte som man vet at det er en ende på - for hvert minutt som går er man nærmere målet! :) Og et tips som hjalp meg MYE er å huske og puste med magen, legg en hånd på og kjenn at magen beveger seg opp og ned, da har man noe konkret å fokusere på. Jm sa det til meg at dersom du hyperventilerer blir smertene mye verre med en gang og det hadde hun faktisk helt rett i!

 

Med tanke på sommerferie og sånn så er jeg også veldig spent.. det gikk jo bare fire timer fra vannet gikk til gutten var ute sist gang, og sjansen for at det går enda raskere denne gangen er vel til stede som jeg skjønner.. en ting er ihvertfall sikkert; ikke en sjel skal få klare å sende meg hjem igjen når jeg først har kommet meg på sykehuset, det tør jeg rett og slett ikke! Og ihvertfall hvis lille snuppa fortsetter å ligge i sete.. jaja! Det går nok helt sikkert bra! :)

 

Godt å høre at du har ting rimelig klart med utstyr og rom og sånn da, det er bra! :) Har dere kommet i orden ellers etter flyttingen da?

 

Dette ble laaangt ser jeg - du må holde oss oppdatert hvordan det går med deg! :) Og skulle du få lyst til å bli med på treff med lillefrøkna så må du for all del si ifra, det hadde vært kjempekoslig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

 

Her i gården går dagene sakte og fort om hverandre.

Når det er varmt og armer og ben hovner, dovner og det gjør vondt å bevege seg, da går dagene aaaaltfor sakte.

Men, på en annen side synes jeg ukene går raskt alikevel.

Var ikke lenge siden jeg var i uke 30 og syntes at 10 uker til fødsel var veeeldig lenge.

 

Bekkenet krangler også, hadde litt hektiske dager i midten av Mai her.

Først var vi bortreist, så kom selvsagt 17.mai og 18. og 19.mai hadde vi visning på huset, da vi har kjøpt nytt og skal flytte.

Det var ikke godt for bekkenet og kroppen ¨å rundvaske hus, pakke,bære,flytte unna og shine!

PHU!!-jeg var glad da de dagene var over, men det resulterte i krykkebruk en stund

 

Ellers så prøver jeg å se for meg en liten krabat til her om ei stund:-)

Men, synes det er vanskelig faktisk. Litt uvirkelig at vi skal være 4 innen kort tid, selv om vi har strevd for dette ei stund nå.

 

Men, lillebror er så velkommen at:-)

Kjøpte nettopp vogn nr 2 på Finn.no her om dagen.

Giddet ikke bruke 10.000 på ny, men samtidig hadde jeg veldig lyst på ei lettere vogn. Så den gode gamle Simoe'n får bli sove og barnehagevogn:-)

 

Ellers så må jeg si jeg ble litt bekymret for det du skrev Sommerfugl11, om hun som måtte reise hjem så kjapt etter fødsel...

Synes de har altfor lite kapasitet nedpå kk på St.olav.

Hører om mange slike historier, og erfarte en selv for 14.dager siden.

 

Hadde jordmortime og siden jeg føler meg i generelt dårlig form ringte hun nedpå sykehuset og ville ha meg inn på sjekk og observasjon snarest.Hun skrev henvisning med bekymring for bt og urinprøver, hyppige kynnere og ville sjekke modning/cervix. Blodtrykket var for høyt, jeg har protein og sukker i urinen, har væskeansamlinger,mye kvalm, ødemer, hovnet i ansikt, hodepine, vondt under høyre ribbensbue, synsforstyrrelser...jaja, jeg kan snart krysse av hele lista og føler at jeg sutrer noe veldig.

Ihvertfall, fikk time på sykehuset kjapt og dro nedover. Ble tatt inn av ei ung, hyggelig jm og hun spurte om hodepinen var skikkelig kraftig?

Ikke direkte, den er moderat men, den er der hver dag, sier jeg

Har du hatt veldige magesmerter da?- kastet opp?

-Nei, jeg har hatt vondt under ribbena her i mange uker, men ikke voldsomt vondt...Føler meg veldig kvalm og uvel ofte.

Du skal snart inn til undersøkelse til lege, så da må du vente litt.

Jeg kommer snart tilbake. Ventet i 5 min og jm kom tilbake å sa at vi kunne ta en ctg imens vi ventet. (Jm hadde spurt om dette også da kynnerere mine til tider er veldig hyppige og kan vare hele natta)

Satt ei god stund for registrering og hun syntes jeg hadde veldig mye sammentrekninger og kynnere. Men , det var nok kynnere og ikke rier:-)

Etterpå ble jeg henvist på gangen for mer venting på lege.

Etter 15 min kommer hun og sier at legen sier jeg må bare dra hjem.

Det ble ikke tid til mer undersøkelse og når jeg ikke er AKUTT dårlig, er det ingen vits i å sjekke mer... Dersom fødsel skulle sette i gang er det jo ok, siden jeg er i uke 34.

 

Ble nesten litt irritert, jeg var ikke veeeldig bekymret, men det var tydligvis jm min...

Brukte halve dagen på ctg og venting og en lege som aldri fikk tid til å snakke med meg.

Synes det var rart de ikke engang tok et lite bt...

 

vel,vel skal ha ny jm time i morgen og får se hva hun sier da:-)

 

Da skal jeg lage meg en god kopp karamellkaffe og lese dagens avis:-)

Håper dere alle har det helt fortreffelig, og at varmen ikke tar helt kverken på oss:-)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Etter å ha gått gravid i 8 mnd, så er dette faktisk første gangen jeg er inne på Terminklubb og kikker :P hehe

Kom over denne tråden, og må le litt for meg selv når jeg ser at vi er i nøyaktig samme situasjon.

 

Jeg er også sykemeldt 50% pga rygg- og bekkenplager, og nå er det kun 5 arbeidsdager igjen før jeg går ut i permisjon. Siste arb.dag er 24.juni. Kjenner at det skal bli veldig godt!

Har hatt et veldig fint svangerskap så langt, uten kvalme og alt, men nå kjenner jeg at det begynner å bli litt tungt, gitt. Særlig de dagene det er varmt! *puh* Skal ikke klage på finvær, men dog...:)

 

Jeg er også kjempespent på fødselen om en måneds tid...Aner jo ikke hva jeg går til, selv om jeg prøver å "lese" meg frem til diverse info..:)

Er rimelig spent på om det blir hektisk på fødeavdelingen på St.Olavs i sommer. Jeg bor også i Orkdal, og må inn til Trondheim pga at fødeavdelingen her er stegt. Er det lenge siden du flyttet til Fannrem? :)

 

Vel, kjekt å vite at man ikke er alene i denne situasjonen. Som førstegangsfødende er man jo gjerne litt clueless. Jeg satser på at alt går greit, og går inn i det hele med en positiv innstilling :) Så får det gå sin gang tenker jeg. Iiik :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifrøken: fire timer høres veldig kjapt (og greit?) ut! Jeg drømmer om fødsel hele tiden, og i natt drømte jeg at jeg tok imot min egen baby uten hjelp på badegulvet..hehehe..får håpe det ikke skjer i virkeligheten da ;). Jeg veksler mellom å være livredd for fødsel og å være overbevist om at dette går bra...merkelig at jeg er så redd mellom 04 og 06 på døgnet ;) ;)

 

Trøndeline: Dårlig av lege/sykehus å få slik behandling. Høres ut som at det kan bli godt for deg å bli ferdig med denne graviditeten (mtp helse), jeg har blitt bedre i hoftene den siste uken, og det hjalp å gå ut i perm med tanke på ryggen! Jeg var forresten akkurat på besøk hos ei som fikk nr 1 for noen mnd siden, hun gikk over tiden en uke, og da reiste hun inn og insisterte på å bli satt igang siden hun kjente lite liv og var veldig stresset. Hun sa hun overdrev en god del for å bli tatt på alvor. Jeg er kjemperedd for å gå langt over tiden, siden jeg har fulgt debatten og selvsagt har hørt om tilfeller der babyer dør pga overmodenhet. Min mor og andre damer i familien har ikke gått over, men av en eller annen grunn så er jeg kjemperedd for dette nå. Så da skal jeg i tilfelle klage og mase og ikke gi meg før de tar meg på alvor! Merkelige bekymringer som kommer nå 19 dager før termin...

 

HegeKarin: Artig at det er flere som bor i orkdal da! Jeg flyttet til Fannrem for noen uker siden. Samboeren min er lærer på folkehøyskolen på fannrem, så det var praktisk for oss å bo i nærheten mens jeg likevel er i perm :). Din første også skjønte jeg? Min også, blir skummelt og spennende! Du bor vel ikke slik at vi kommer i samme barselsgruppe går jeg ut i fra. Jeg er jo ny i området, så jeg gleder meg til å bli kjent med litt flere i samme situasjon i området.

 

Jaja. Håper at dere har hatt en fin pinsehelg da damer, og at resten av innspurten blir så bra som mulig!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...