Gå til innhold

Hva tenker dere om innsamlingsaksjoner som er i regi av privatpersonen (f.eks. på blogger)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste nettopp på en blogg (ønsker ikke å legge ut link eller noe) om en person som ber om hjelp til gravsten til sønnen sin. Dette fordi det er dyrt, og de ikke har råd til en gravsten til 20-30,000 kroner. Derfor ber hun leserne sine om de kan bidra med litt penger, så de kan få kjøpe en ordentlig gravsten.

 

For en liten stund tilbake hadde hun også en innsamling til sydentur for kjæresten + henne (på grunn av sorgen og tapet av sønnen, fordi de trengte å komme seg litt vekk). Der var de i to uker. Mange som bidro, ettersom de jo fikk være borte i to uker.

 

Jeg tenker på mange måter at det er veldig fint at folk hjelper andre, men synes kanskje det kan bli litt for mye av det gode. Man kan jo klare å skrape sammen den summen med penger uten å måtte starte innsamlingsaksjoner, men det er jo greit nok hvis folk vil hjelpe.

 

Ikke meningen å henge ut noen, jeg reagerer bare litt på det, ikke noe jeg kunne ha funnet på å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet syns jeg ikke noe om det, men så kommer det an på formålet. En sydentur var litt drøyt, hun visste vel at hun måtte ha gravstein etterhvert også. Kunne kanskje ha droppet å be om penger til sydentur, en gravstein er et "bedre" formål. Skjønner ikke hvordan folk greier å sørge eller komme over sorgen, eller hva de nå gjør på sydentur rett etter et dødsfall i så nær familie.

Uansett bør man nok være svært kritisk til hva man gir penger til, sånn når det "tigges" på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, det der var kvalmt! Syns de skor seg på barnets død på en pervers måte, syns jeg!

 

Hvis de hadde avstått fra sydenturen kunne han ha fått en enda større stein, om det var så om å gjøre! Og forresten fins det pene steiner av alle slag og i mange prisklasser. Det er faktisk vanlig at man setter små steiner på barnegraver og store på voksengraver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sørger jo på forskjellige måter, så hvis det som var nødvendig for dem var å lade opp og komme seg litt vekk fra den virkeligheten de for tiden lever i, så synes jeg det er helt greit at de tok seg en sydentur. Men jeg mener kanskje at det er litt i overkant å be om penger til begge formål.

 

Det er mange som kan oppleve ting som er tøffe, men jeg mener at man bør klare å finne løsninger på det selv. Og at det ikke er andres økonomiske ansvar. Nå er jeg rimelig sikker på at pengene vil gå til en gravsten, men uansett.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lade opp i syden gjør man for egen regning, ikke venners. Gravstein måtte de jo hatt uansett, det visste de vel, da burde de ikke brukt penger de ikke hadde på en sydentur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sørger slik og sørger sånn, at de trenger ferie er sikkert sant nok det, men å la omgangskretsen finansiere den og bruke argumentet at de har det så leit etter dødsfallet er så pinlig at jeg har ikke ord - SÆRLIG hvis det viser seg at de verken har råd til turen eller til steinen. Det kommer neppe som en bombe at graven skal ha en stein. At de da først tigger til turen og seinere til steinen syns jeg er utnytting av vennenes medlidenhet.

 

Hva er det neste, liksom? De sørger så ille at de må på enda en ferie? De vil ha en gartner til å gå på kirkegården og ordne for de sørger så ille at de ikke greier å pynte der sjøl? De trenger valium og andre medisiner for å holde hodet oppe, skal de ha penger til det? Hundrevis av "gode formål" kommer opp når man er i sorg og i sjokk. Og mange av dem koster penger. Men å bruke barnets død som argument for at andre skal syns synd på en er ikke pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du henger jo henne absolutt ut, det er ikke vanskelig å skjønne hvilken blogg du snakker om. Dessuten var det ikke de som startet innsamlingsaksjonen i forhold til sydenturen, det var jo familien.

 

Hvis du ikke ønsket å henge ut noen, kunne du ihvertfall tatt deg bryet med å dikte opp noe lignende, dette er jo et spesifikt tilfelle hvor du gjør nettopp det - henger ut noen (selv om du ikke linker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke tvang å gi dem penger? Ergo er det ikke andres økonomiske ansvar. Man velger selv hva man vil bruke pengene på, og om du ikke vil hjelpe, ja da velger du det og problemet er ikke ditt. Hvorfor bry deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å forstå at man ikke kan ta lån selv, i banken, for en så liten sum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tvang å dra til syden heller, eller å kjøpe en dyr stein. du har rett, jeg akter ikke å gi dem penger, men jeg forbeholder meg retten til å si min mening om dette. Og jeg syns det er usmakelig å ha kronerulling etter dødsfall i familien. Jeg avstår fra å gi, men kronerullinga blir ikke mindre usmakelig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...