Gå til innhold

Hvor ofte får dere andregangsgravide gå til jordmor? (Offentlig jordmor)


Brillefint - Jadda!

Anbefalte innlegg

Her i Bodø (sentrum helsestasjon) så får vi to besøk. Første langt uti uke 30 og noe. Synes det er ganske kjedelig.... Har jo akkurat like mye lyst til å høre hjerteslag i uke 16 som andregangs. Ble litt skuffa når jeg fikk vite dette, ettersom legen min sa at jeg kunne få gå annen hver gang til han og til jordmor. Så hvordan står det til ellers i landet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns jordmor var å kaste bort tiden på snikksnakk og dilldall, så etter det første svangerskapet droppet jeg det og gikk kun til lege. Legen lytter med doppler hver gang. Gjør ikke din? Lyttet på første kontroll i uke 12 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var så koselig å gå til jordmor jeg:) Sist hadde jeg en kvinnelig fastlege som var kjempeflink og lett å snakke med. Har ikke samme kjemien med den nye legen. Sikkert litt derfor jeg er litt snurt. For all del - man gjør jo det samme nesten...

 

Han lyttet ikke med doppler på første kontroll. Da var jeg 11++noen dager. Sikkert litt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på samme helsestasjon og fikk time hos jordmor i uke 16 fordi det er 8 år siden mitt forrige svangerskap. Så satte hun på eget initiativ opp time til meg i uke 24, og neste kontroll blir i uke 30 eller 31 (husker ikke helt). Bare ring helsestasjonen og spør om du kan få en time! Jeg har knapt vært innom legekontoret enda (er i uke 25) og syns det er kjempekoselig å gå til jordmora i stedet for legen. Forrige svangerskap fikk jeg bare èn time hos jordmor (i uke 30 og noe) pga. sykefravær/mangel på jordmor. Det kan være derfor jeg får flere kontroller nå, men det skader ikke å ringe å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var til jordmor i uke 11, og får komme så ofte jeg selv ønsker. syns det er deilig å vite at jeg blir tatt godt vare på, syns det er koselig og betryggende, selv om det ikke nødvendig vis er 100% nødvendig hver gang jeg er der.. har time igjen nå i slutten av uke 16, og hun ringte meg opp etter jeg hadde vært på ultralyd for å høre hvordan det sto til :)

 

vi har veldig god kjemi og hun har ansvar for kommunen vår med 5000 inbyggere.. så vet ikke om hun har det veldig travelt.. jeg vil heller gå til henne resten av svangerskapet enn til legen, med mindre det er behov for lege selvfølgelig!

 

hadde hyperemissis i forige svangerskap og skulle vært innlagt, men etter 6 legebesøk var det ingen som tok tak i det, og jeg hadde jo ikke peiling siden det var første gang.. så hun passer ekstra godt på meg etter jeg kom under hennes ansvar :) og hun er venninne med mine besteforeldre så vi har mye annet å skravle om også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra uke 24 er jeg hos jordmor i uke 28, 32, 36, 38 og 40.

Jordmor oppdaget bilyd på hjertet som nå skal bli utredet.

Det viser bare viktig det er at man er ofte til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gikk jeg kun til jordmor, denne gangen har jeg vært hos jm en gang og resten hos lege. Fikk beskjed fra jm at det var så lang ventetid der så de ønsket helst at man hvertfall gikk annenhver gang. Og siden jeg jobber mye nærmere legen enn jordmor så har det vært mest praktisk og.

 

Men er ganske forskjell på kontrollene hos jm og lege syns jeg, hos jm er det mye dilling, hver kontroll tok nærmere 1 time, mens fastlegen bruker mellom 5 og 10min :) Men får gjort det jeg trenger, så passer meg helt fint det..

 

Har også vært på kontroll i uke 24, 28, 32 og 36 også skal jeg på ekstra kontroll i uke 37 for å sjekke om bebisen fortsatt ligger litt på tvers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg går annenhver til lege/jm. Har gått ca en gang i mnd til enten lege eller jm. Var hos jm igår (33 uker idag) og skal til lege igjen i uke 37. Så til lege igjen i uke 38/39 pga at jm er på ferie og så igjen til jm i uke 40 og ev en gang til etter d på overtidskontroll. Fungerer veldig greit å gå til begge to synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning fødes det 5000 barn i Grunerløkka bydel i Oslo i året.. Vet ikke hvor mange jm det er på helsestasjonen som skal ta unna disse gravide, men det er hvertfall ikke nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare til jordmor denne gangen, er 3. gangs og har gått annenhver gang til lege og jm de to foregående svangerskapene. Bor på østlandet forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en gang hos jordmor på helsestasjonen i uke 16, så begynte jeg kontrollene på ABC på Ullevål og der har jeg vært 3 ganger nå, i uke 20, 28 og 32. Skal tilbake i uke 35, slutten av uke 37 og begynnelsen av uke 40. Så får vi se om jeg trenger flere ganger. De fleste kontrollene har gått superkjapt da, kun SF-mål, hjertelyd, BT osv. Målte Hb nå sist. Håper på å få en litt mer utfyllende samtale rundt fødsel etter hvert, men vet ikke helt om de prioriterer det når man er 2. gangs?

 

Da jeg var 1. gangs gikk jeg til jordmor på offentlig helsestasjon. Valgte selv å kun gå til jordmor og fikk alle de vanlige kontrollene der, en gang i uke 12, så hver 4. uke fra uke 24 og så annenhver uke helt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...