Gå til innhold

Barn på etterjulsvinteren!?


Spireline

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i utgangspunktet en veldig god plan om å få barn litt nærmere sommerferien denne gang. Jeg har fra før av barn født i januar, februar og mars. Nå skal jeg altså slå til med januar igjen. Dette er en veldig bra måned for barna å være født på, de blir liksom av de eldste i sin klasse. De første som blir gamle nok til ting osv osv.

Men når det er sag så er det nesten håpløst i forhold til feks. barnehageplass - man har ofte lovfestet rett på barnehageplass om man fyller 1 år før utgangen av august. Så det blir lange 8 mnd å vente på barnehageplass, når det er sagt så passer det jo også med min lange sommerferie - dvs lærerferie med barn som er født rundt sommertider. Nå må jeg gå fra jobb midt i året igjen, det blir like vanskelig å gå tilbake på jobb midt i året.. hmm..

For all del, vi gleder oss veldig over denne lille spiren. Vi mistet en i mars, så vi krysser fingre og tær for at alt går bra denne gangen. Men vet at det blir vanskelig når permisjonen nærmer seg slutten.

Hva gjør dere andre? Får dere barnehageplass likevel? Eller tar dere ulønnet permisjon?? Dagmamma??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som jeg har tenkt på, hadde planer om å få barn i mai/juni men ting skjedde litt fort. Tror kanskje det ikke er så vanskelig å få barnehageplass her midt i året så får krysse fingrene=)Ellers har jeg tenkt litt på dagmamma. Jeg har vært på ultralyd og fått forløpig termin første januar, så jeg håper det blir januar barn og ikke desember;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barnehageplass, kan det hende du er heldig der.. Det er nemlig slik at barn som fyller tre år bare teller en plass. Dersom det er mange barn som fyller tre år første halvår i barnehagen der du bor, så frigjøres det jo endel plasser som barn som ikke er rettighetsbarn kan få. Rettighetsbarn er de som er født etter 30. august... Slik fungerer det ihvertfall der hvor jeg bor.. Er selv styrer i en barnehage, så akkurat det vet jeg endel om.. Problemet kan jo være at det står endel barn på venteliste som er født etter 1. september.. Og da hjelper det kanskje lite...

 

Jeg er så heldig at siden jeg er styrer selv i en barnehage så har jeg rett på plass til eget barn.. Så jeg satser på at det ordner seg for meg...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har først og fremst tenkt på fordelene ved å få barn tidlig på året - som du også nevner. Selvfølgelig vil det være vanskeligere å få barnehageplass, men slik jeg har forstått det, så er det søskenprioritering - så hvis du har andre barn som går i samme barnehage, kommer ditt barn før de andre på ventelista som er født etter 31. august (ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg tror det er slik). Snuppa vår er født i begynnelsen av september, og forrige gang brukte jeg de to siste ukene av permisjonen på å stresse med å få barnehageplass (barnehagen vi hadde søkt på sa hele tiden at "vi nok fikk plass innen 16. august", da jeg skulle begynne å jobbe. Det fikk vi ikke, men det ordnet seg..). Har ikke lyst til å oppleve det samme stresset en gang til, men tror ikke jeg vil begynne å stresse med det halvannet år i forveien..

 

I barnehagen der jenta vår går, kom det mange nye barn på småbarnsavdelingen rundt januar-februar; og det skyldes nok at det stadig er barn som blir 3 år og "frigjør" plasser. Ellers er det vel noe ferie til gode siden man er i permisjon hele sommeren? Hos oss har også samboer en del avspasering til gode. I verste fall får vi prøve oss på ulønnet permisjon fram til barnehageplass..

 

Men jeg skjønner godt tanken din om å måtte begynne midt i et skoleår. Søstera mi er lærer og fikk barn i januar - der valgte de å dele permisjonen slik at mannen startet i permisjon i august - kanskje det er noe for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjedde også ting litt raskere enn planlagt. Hadde planen klar at jeg ville ha baby på våren/sommeren denne gangen. Jenta mi er født i slutten av nov-09, og hadde ikke lyst på en ny vinterbaby. Synes det var pyton med været og kulden som gjorde at vi satt mye inne. Men nå får vi (forhåpentligvis) på "rette sida" av nyttår nå da, så da får jo denne babyen litt fordeler som å være en av de eldste i klassen, mens storesøstera blir en av de yngste.

Var heldigvis ikke noe problem å få storesøstera inn i barnehage når vi ville det, så da håper jeg at det løser seg denne gangen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint med tanke på barnehage. Da har jeg en god grunn til å være i permisjon lenger. Ulønnet selvsagt og økonomien deretter. Men jeg har bestemt meg for å være hjemme i to år, og så skal mannen være hjemme i ette år etter det. Så da søker vi ikke barnehage før til barnet er 3 år. Det er planen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...