Gå til innhold

Vil det hjelpe å kastrere hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden har aldri fått lov til å ligge i sofaen, men han sniker seg opp dit om kveldene når vi har lagt oss, det er hår over hele sofaen og det vises godt da den er mørk. MEN det største problemet er at hunden er en liten kåting, han ligger å gnur tissen sin i sofaen og det kommer hvite flekker på sofan min!!!

Vi dekker sofaen med pledd, men dette graver han bort.

I dag etter at jeg hadde tatt meg en lur sammen ungen lå hunden i sofaen, prøvde å rope han ned, men han kom ikke så jeg gikk i mot han for å løfte han ned, mens jeg kommer i mot blir hunden veldig glad og oppspilt, jeg ser snadden kommer ut og han blåser opp blæra, akkurat i det jeg bøyer meg mot han sprayer han sofan min med TISS!

Han er også veldig vill og bjeffer og varsler på alt og alle. Det er nærmest umulig å gå tur med hunden nå som det er vår, han er så ivrig og kåt at han nærmest jokker seg bortover gresset, han ser jo helt tullete ut.

Dette er en dachs. Vi har prøvd å legge han i bur om natten, men da bare uler han. Han har to hundesenger, en som er kjøpt og en jeg har sydd av en gammel dyne i samme fasong som sofaputene.

Jeg er så lei av å vaske sofaen og støvsuge den, heldigvis har vi trekk som går an å ta av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på alderen om det vil hjelpe. Jeg synes det virker som om dere i tillegg har en utrygg hund. Kanskje dere bør jobbe med det, slik at han faktisk kan ligge i bur om natta?

Skrevet

Ja det kan jo godt hende han er utrygg, hunden er snart 2 år, vi har hatt han fra han var 1 år.

Men jeg opplever ikke hunden som utrygg, han er glad og livlig. Men veldig veldig ivrig. Når vi gjør oss klar til å gå tur blir han også så glad og ivrig at det er så vidt han klarer å gå siden halen logrer slik.

Han har aldri sovet i bur så kan jo hende det er derfor han ikke vil siden han ikke er vant med det, hos de forige eierne sov han også på stua. Men de sa han aldri sov i sofan hos de siden han ikke klarte å hoppe opp, men det har han lært seg nå.

Jeg syns jo fryktelig synd på han som skal gå med disse lystene og jeg vil kastrere han med en gang, men mannen er i tvil da han er redd hunden skal bli deprimert, han er nå en veldig glad hund som vi setter veldig pris på. Vi er ofte på turer, opp til 5-6 turer om dagen og da to langturer.

HI

Skrevet

Hei!

Jeg vet at det finnes en type kastrering hvor vetrinæren setter inn en chip. Kjemisk kastrering?

Kanksje det er et alternativ for dere?

Det høres ut som om hunde vil få et bedre liv som kastrert, og ikke bli deprimert. Det må da være verre for hunden å få kjeft og være så til de grader stressa hele tiden, enn å være kastrert.

Kan du ikke sjekke på nettet hvilke hundetrenere som finnes i nærheten? Du burde kommer deg til en flink hundetrener som kan ta en karaktertest på hunden, da får dere noe å forholde dere til, ikke bare synsing. Han/hun vil også kunne hjelp dere med problemet med sofaen.

I mellomtiden, legg stoler, lekeesker osv i sofaen, slik at hunden ikke klarer å ligge der. Litt strev å løfte alt ut og inn i sofaen, men bedre enn tiss, hår og det som verre er. :-)

Jeg gjorde det en periode med en omplasserings-schæfer som var litt tullerusk.

Ellers er det nok godt innvestert tid å trene opp hunden til å ligge i bur. Den kan jo begynne med å få maten sin der inne, feks. Det ville jo også hjelpe veldig om du kunne sette den inn i buret ved behov.

Hvs med en hundegård ute? Kanskje det kan fungere som oppbevaring når du skal sove/bort ell.?

Lykke til! :-)

Skrevet

Vi har desverre ikke mulighet til hundegård. Vi kjefter heller ikke på hunden, men sier strengt nei til han.

Tusen takk for langt og utfyllende svar, jeg skal ringe dyrlegen i morgen å høre om de forskjellige mulighetene :)

HI

Skrevet

vi hadde bortimot samme problemet med vår dachs, (han markerte overalt i huset, og siden vi har to tisper også ble det store problemer med løpetid) og vurderte mange metoder. Etter samtale med bl.a. veterinær endte det med kastrering. Vi var inne på kjemisk kastrering, men det var visst ikke anbefalt. (vet ikke hvorfor). Hunden sluttet uansett å markere, og ble enda roligere enn han var før inngrepet. Han ble kastrert som 1 åring. Resultatet varierer sikkert, men hos oss ble det vellykket!

Skrevet

Høres ut som han er inne i den siste kjønnsmodningsfasen.

Kjemisk kasterering er ikke en chip, men en injeksjon som varer i ca 3 mnd. Det anbefales ikke som en permanent løsning, men kan gi en pekepinn på om problemene vil løse seg med kasterering. Samtidig er det ingen garanti for at virkningen blir den samme med fysisk kasterering.

Dachs er i tillegg en hund som har lett for å bli overvektig, og ved kasterering vil forbrenningen på noen hunder reduseres. Nå vet jeg ikke hvor mye trim dere gir hunden, men det er jo noe å ta i betraktning når man bestemmer seg for kastrasjon.

Synes ellers du har fått gode svar over her.

Lykke til :)

Skrevet

Han markerer ikke til vanlig, han ligger på en måte og ruller og blir oppspilt og da lekker han fra snabben sin. Så blir det hvite flekker i sofan eller på tepper, vi har fjernet alle teppene på gulvet da han gnudde seg veldig på de.

Det har bare skjedd to ganger før at han har blitt så oppspilt at han har skvettet, første gangen da vi hadde brukt lang tid på å ordne oss klar til langtur, hunden var veldig ivrig og glad og da vi tok på han båndet skvettet han på gulvet, andre gangen var i sofan da jeg skulle løfte han ned, da ble han også så oppspilt og skvettet en liten flekk i sofan,

MEN i dag da jeg skulle løfte han ned sprayet han sofaen min med tiss siden han var av en eller annen grunn ekstra oppspilt.

Hunden vår har perfekt vekt, vi er ute på turer flere ganger om dagen, både jeg og mannen er ofte på tur med hunden, så det kan fort bli 6 turer om dagen.

HI

Skrevet

Har han skvetta slik hele tia?

Min eldste hund (tispe) skvetta hvis hun ble glad eller gira helt til hun var over to år gammel. Det gikk over av seg selv da, men hun hadde rett og slett bare ikke kontroll på blæra. Vi måtte da passe på at hun hilste på folk ute før de kom inn, bruke kort tid på å gjøre oss klar til tur, evt ta henne ut å tisse før vi begynte å kle på oss osv. Kansje dyrlegen også burde sjekke han for UVI. Lave hannhunder soper ofte utstyret gjennom mye rart ute på tur og får lett infeksjon eller forhudskatar.

Hvis han ligger og gnur i sofaen eller på teppene, kan det jo hende at han er irritert eller klør.

Skrevet

Vi har vært til dyrlege, hun mener det er fordi han blir veldig oppspilt, og det med gnukkingen er rett og slett for å tilfredstille seg selv, det er nå på våren han er helt ekstrem med det, han er en liten kåting.

Han har verken UVI, irritasjon eller noe som skulle tilsi det var derfor han jokker langs gulvet :)

Nå gleder jeg meg til vi får han kastrert. Noen som vet om det vil hjelpe på varsling? Han bjeffer veldig når det ringer på døren. Og han er også veldig tøff mot andre hannhunder, en skikkelig bråkmaker, jo større hundene er jo høyere bjeffer han.

HI

Skrevet

14:44 her.

Dette med å være tøff er nok typisk dachs! "Stor hund i liten innpakning"..

Og gneldringen er kanskje også vanlig.. denne her er ekstrem til å varsle, og det bedret deg desverre ikke etter kastreringen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...