Gå til innhold

Bruke samme navn som søskenbarn - helt uakseptabelt?


Alvorlig

Anbefalte innlegg

Sliter så veldig med å finne navn til minste prinsessa mi. Har hatt Ingrid som en favoritt på navnelista i maaange år, liker det så godt, men så heter niesen til min mann det...

 

Kan vi likevel bruke det eller er det helt utilgivelig? Niesen er 15 år og bor på en annen kant av landet. De kommer ikke til å vokse opp sammen, men vil jo naturligvis ha et normalt søskenbarn-forhold og være sammen i ferier osv...

 

Er det eventuelt noe bedre om vi gir vesla et dobbelnavn? Ingrid Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke spørre henne? Det kan godt henne at hun bare synes det er stas at dere vil kalle barnet det samme som hun heter:)

 

Når jeg først så overskriften så tenkte jeg det var en på ca samme alder,føler at det hadde vært verre. Men i og med at det er såpass stor aldersforskjell så har dere liksom ikke "hermet"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brydd meg om andre har "tatt" et navn før, enten det er søskenbarn, tremenninger eller gode venninners barn. Jeg velger de navnene jeg liker best på barna mine, punktum. Man har ikke enerett på navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det skal være noe problem. om dere syns det er et pent navn så er det jo flott om dere vil bruke det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt søskenbarn, men har tremenninger som blir det nærmeste for meg. Jeg har en tremenning som heter Anna Louise, akkurat samme som meg. Vi er begge oppkalt etter vår felles oldemor. Vet at tremenning er litt lenger ut enn søskenbarn. Men jeg synes ikke det er så farlig. Ingrid er jo ikke et så uvanlig navn at folk vil reagere, tror du? dersom det hadde vært oppkalling etter noen bak i slekten hadde dere jo hatt en god "unnskyldning" men det vet jeg jo ikke om er tilfellet hos dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det de andre her sier, at det ikke gjør noe. Aldersforskjellen er jo stor. Ingrid Marie klinger forresten veldig godt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke legge det frem slik: Ingrid, vi håper det er greit at vi kaller opp datteren vår etter deg.. En nydelig jente med et nydelig navn. Er det ok for deg? Og hvis hun sier, nei, noe hun ikke gjør, så får dere vurdere det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det, synes det blir for nært. Ikke kaller jeg mine barne det samme som barna til søskenbarnan mine heller. Vi er veldig stor familie, men samtidig veldig sammensveiset. Så personlig synes jeg det er helt feil. Mitt favorittnavn er Mathilde, men når søskenbarnet mitt fikk ei MathildA så gikk vi igjennom tankeboksen å fant et annet navn til snuppa vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er så stor aldersforskjel og at dere ikke er sammen til daglig, tenker jeg at det ikke er noe problem. Hadde det vært meg eller min datter som hadde det samme navnet ville jeg bare syntes det var veldig koselig om dere valgte det samme- tenk så stas for hun som skal få søskenbarn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...