Gå til innhold

Den store "ting vi lurer på" tråden.. :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg aldri får svar på..

Hvor faen er alle due ungene? har du noen gang sett en duebaby? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er sikkert i reiret, tror du ikke? Jeg har ihvertfall 2 due-reir rett utenfor døra her, er sikkert noen små oppi der :)

Skrevet

Lurte som barn veldig på hvorfor himmelen var blå, og hadde div teorier: Det så blått ut pga at det var kaldt i verdensrommet og/eller fordi verdensrommet er så mørkt- derav blått og ikke fx lysgult. Først på vgs fikk jeg greie på at himmelen ikke er blå, den ser bare blå ut for oss pga brytningsgraden/-vinkelen på solstrålene..

Lurte også veldig mye på dette med stjerneskudd på himmelem, og hva som ville skje om fx stjernen i det ene hjørnet av stjernebildet Karlsvogna skulle slukne og falle.. Er fremdeles litt usikker på dette, men mener å ha hørt at stjernene i stjernebildene (de klareste) ikke egentlig er stjerner, men planeter, derfor vil ikke dette skje

Ellers lurer jeg fremdeles på hva som fregår i hodet på folk som plukker opp hundedritten og pakker den i pose bare for å slnge den til skogs! ;)

Og ikke minst; hvordan det kan ha seg at det finnes så enormt mange millioner mennesker på jorda, men INGEN har likt ansikt eller fingeravtrykk!!! Det er jo nærmest en umulig tanke... SÅ mange variasjoner over samme tema..

Skrevet

Så de bor der til de er full voksne? Stakkars due-foreldre ;-)

Skrevet

hmm godt poeng på den siste der.. aldri tenkt på ;-)

Jeg har faktisk hørt en gang at den siste stjernen i håndtaket på karlsonvogna er sluknet, men at vi ikke ser det enda, fordi det er så langt unna.. men sikkert bare bull ;-)

Skrevet

Stjernene i stjernebildene er stjerner. Hadde de vært planeter, ville stjernebildene forandret seg hele tiden, siden planetene beveger seg over stjernehimmelen.

Stjerneskudd, eller meteorer, har ingen ting med stjerner å gjøre. Det er små partikler som kommer inn i jordatmosfæren og brenner opp. Må si jeg blir litt forbauset over at voksne folk seiøst tror at stjerneskudd er stjerner som "faller ned".

Skrevet

"hvordan det kan ha seg at det finnes så enormt mange millioner mennesker på jorda, men INGEN har likt ansikt eller fingeravtrykk!!! Det er jo nærmest en umulig tanke... SÅ mange variasjoner over samme tema.."

-Det finnes omtrent 7 000 000 000 mennesker på jorda.

Til sammenligning kan du sortere kortene i en kortstokk på mer enn 80 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 forskjellige måter.

Variasjonsmulighetene for fingeravtrykk og ansiktstrekk er selvfølgelig enda mye større enn i en kortstokk, hvor det finnes bare 52 ulike elementer, så da er det kanskje ikke så rart likevel?

Skrevet

En gang ble jeg satt på plass for å bruke begrepene verdensrommet, kosmos, universet og solsystemet helt tilfeldig. Det er riktig at jeg brukte dem tilfeldig, skjønner til dags dato ikke forskjellen på dem. Særlig ikke de tre første.

Skrevet

hva er forskjellen på verdensrommet og universet?

solsystemet skjønner jeg. det er jo solen vår og de planetene som surrer rundt den :)

Skrevet

Jeg vet det er mulig å produsere miljøskadelige ting fra naturen, som plast, olje, gass osv. Men syns likevel dette er nærmest et paradoks, tenk at naturen ikke kan bearbeide disse stoffene igjen seinere, som opprinnelig kom fra naturen selv.

Skrevet

Verdensrommet og universet er det samme.

Skrevet

Den kan jo det, bare at det tar veldig lang tid å bryte ned enkelte forbindelser som f.eks. plast.

Skrevet

om en tenker på det på samme måte som geografi,

verdensrommet er hele jordkloden, alt som finnes i det heletatt utgjør er verdensrommet.

universene er som kontinenter, det finnes flere av dem og alle er i verdensrommet.. vårt univers best¨r av flere galakser..

galaksene er som land, de er mange land i et kontinent, på samme måte er det mange galakser i et univers.. vår galakse heter melkeveien..

vårs solsystem består av 9 planeter som går i bane rundt sola vår.. og i melkeveien finnes det mange solsystemer!

alle stjernene du ser på himmelen er stjerner, slik som sola vår, det er sansynlig at alle disse har egne solsystemer. noen har også to "sol'er"

det hadde vårt solsystem også en gang i tiden..

Skrevet

Nei. Det finnes ikke flere universer i verdensromet. Verdensrommet er det samme som universet.

Univers / verdensrom tilsvarer hele jorda

Galakser tilsvarer verdensdeler / kontinenter

Solsystem tilsvarer land

Sola er hovedstaden i landet. Planetene er fylker.

Skrevet

verdensrommet er som**

skulle det være..

og verdensrommet er vel kanskje det vi mennesker har sett/har kjennskap til utover i systemet, vil jeg tro? altså det vi har kunnskap om..

Skrevet

Vårt solsystem har åtte planeter, ikke ni.

Solsystemet vårt har aldri hatt to soler.

Skrevet

ikke når du og jeg har levd nei, men siden planetene går i en elipseformet bane vitner det om at der har vært to midtpungt, viss ikke ville banen vært trill rund og vi ville ikke hatt vinter og sommer...

vi har vinter når jorda er lengst unna sola, og det er også pga hellingen på jordens akse..

merkur, venus, tellus, mars, jupiter, saturrn, uranus, neptun og pluto(som i tillegg har en gigantisk måne) utgjør til sammen 9 :)

Skrevet

pluto er ingen planet..

Skrevet

i følge wikipedia er pluto en dvergplanet.. å da si at den ikke er en planet er det samme som å si at dverger ikke er mennesker..

Skrevet

jepp, tro på alt du leser i wiki.

Skrevet

lurer på om det er sant det forskningen holder på å bevise, at dinosaurer hadde fjær.

og appropo universet osv:

urer på om alt liv på jorden egentlig kommer fra mars. med en metior som gikk fra mars og landet på jorden..

og lurer på med så mange millioner milliarder stjerner at vi ikke har den eneste planeten med liv på.

og lurer på om romvesner har tidlig i tid kommet til jorden og gitt mennesker kunnskap.

mye å lure påja.

Skrevet

følg linken til forskning.no da, så ser du begrepet dvergplanet...

Skrevet

eller hva med denne som sier 10? og om en da skal trekke fra pluto slik du vil så blir det 9?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...