Gå til innhold

Hva skal vi med elgen, hva er den til liksom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har et fornuftig svar på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javisst. Han er jo skogens konge og uten ham ville det blitt rene anarkiet i skogen. Tenk om alle der skulle gjøre akkurat som det passet dem til enhver tid! Det tenker jeg skulle blitt tilstander.

Leve elgen!

Skrevet

hmmm.. jeg har ofte tenkt på hva vi mennesker er her for.. hva gjør vi så bra her, lizm....

Har du kanskje et fornufig svar på det?

Skrevet

Så den bare er der til ingen nytte da med andre ord?

Mat? Vi kan fint spise endel annet her i verden fremfor å spise elg.

H.I

Skrevet

Mat for homo sapiens?

"Skandinaviske helleristninger viser at mennesker allerede i steinalderen drev elgjakt. I lavlandet i Norge finnes det rester av fangstanlegg til elg i form av fangstgroper som kan dateres til ca. 3700 f.Kr. Denne jaktmetoden har imidlertid vært i bruk fram til 1900-tallet."

Skrevet

Men det er jo ikke mennesker DETTE innlegget handler om.

Skrevet

Har du virkelig tenkt på å starte en seriøs diskusjon på dette klokka tolv på natta, HI? hehe

Skrevet

Okei, ja så da er det ikke så farlig om den dør ut nå som det holder på å skje...

Takk for svar, jeg bare lurte, siden de nå gjerder inn skogsområder, de skriver at elgen forskyner seg kraftig av skogen og de nå må gjerde inn områder.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5628141.ece

H.I

Skrevet

Selvfølgelig har elgen en funskjon. Hvis ikke hadde den ikke eksistert. Skogen har mange økosystemer, må du huske på.

Dessuten ER den skogens konge. Hehehe.

Skrevet

Den er god å spise og gøy å jakte på.

Skrevet

Elgen har en helt klar funksjon siden den produserer gevir og bæsj som vi kan selge til tyskerne.

Jeg lurer forresten på, hvorfor er ikke hele skogen full av gevirer etter alle elgene som har vært der i tusener av år? Hvor er det blitt av gevirene deres lissom??

Skrevet

Er ikke bare vi mennesker som trenger elg, da. Større rovdyr har også nytte av elgen. Men, vi har ikke nok større rovdyr til at økosystemet selv tar seg av å holde bestanden nede. Dette sammen med en rekke andre miljøfaktorer gjør at vi må jakte på elgen.

Det kan heller ikke stikkes under en stol at elgkjøtt utgjør en stor del av kjøttforbruket her i huset!

Skrevet

Elgens gevir felles hver vår og det vokser ut nytt, det råtner hvis det ikke blir tatt vare på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...