Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #1 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har skrevet under på en avtale som gjør at jeg for tiden arbeider vakt uten å få betalt. Det vil si: Skjer det noe, så får jeg betalt, men når det ikke skjer noe, så får jeg altså ikke en krone for det. Dette er nå ikke lenger noe jeg kan godta, da forutsetningene selvfølgelig var at det skulle være noe å tjene penger på. Hvordan står jeg rent juridisk i en slik sak? Kan jeg bryte kontrakt, og vinne? Vanligvis så vil vakt gi betaling for 1/5 at timene man er på vakt, slik står det også i tariffen, uten at min bedrift er bundet opp av slikt. Jeg er fagorganisert, men lurer altså på om noen har erfaring med noe lignende. Jeg vil jo ikke miste jobben. Har derimot fremstilt kravet til min arbeidsgiver om å få timebetalt, eller vi kutter ut vakten. Har ikke fått svar på dette, og forventer ikke å få det i nær fremtid heller :-P
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #2 Skrevet 4. juni 2011 Du trenger ikke endre kontrakten din. Men det er bestemmelser arbeidsgiveren din må forholde seg til. Ellers kan han få problemer med arbeidstilsynet. Så lenge du er tilgjengelig for bedriften så har du krav på lønn. Han kan ikke bestemme når han har lyst til å lønne, eller ikke. Se: www.lovdata.no
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #3 Skrevet 4. juni 2011 Jeg er ikke HI, men jeg mener at jeg leste et sted om jobber der man har liten eller ingen betaling for sovende nattevakter. Kun i det øyeblikket det skjer noe vil man få normal betaling. Særlig at det er en jobb jeg ville tatt, sove uten lønn kan jeg gjøre hjemme;)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #4 Skrevet 4. juni 2011 det er absolutt ikke ulovlig. Jeg har en jobb hvor jeg har vakt x antall kvelder helger i året. Jeg jobber kun hvis det skjer noe, og kan da gjøre mesteparten av jobben hjemmefra (PC) Jeg får ikke betalt noe ekstra overhode. Alt er innbakt i årslønna mi.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Hvilende beredskapsvakt skal lønnes. "Beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet Beredskapsvakt kalles ofte for hjemmevakt, og er en vaktordning der arbeidstaker må være tilgjengelig for å utføre arbeid. Som hovedregel skal minst 1/5 av hjemmevakten regnes som arbeidstid. Vanlig aktiv arbeidstid og 1/5 av hjemmevakten skal legges sammen, og ikke overstige lovens grenser for ukentlig alminnelig arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte kan skriftlig avtale: ■en mindre eller større andel av hjemmevakten skal regnes som arbeidstid. ■at hjemmevakten ikke skal regnes som arbeidstid. Arbeidstilsynet har myndighet til å fastsette en annen omregningsfaktor."
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #6 Skrevet 4. juni 2011 Jeg har jobbet nattevakter i en omsorgsbolig og da fikk vi bare betalt om det skjedde noe. Skjedde det ikke noe så fikk vi ikke betalt siden vi sov
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #7 Skrevet 4. juni 2011 HI her Først og fremst: jeg skrev under på kontrakten for å få jobben. Det var ikke vaktordning da jeg begynte, men det stod alikevel i kontrakten, noe som gjorde at jeg jo visste at det var en reell sjanse for at det skulle innføres vakt. Det hadde heller ikke vært noe problem for meg å ha vakt dersom det skjedde så mye at det faktisk ble penger av det, men det gjør det altså ikke. Utifra det jeg kan forstå så skal jeg ha betalt for 1/5 av timene jeg er på vakt da vakt for meg begrenser min frihet, selv om jeg er hjemme (må komme meg avgårde med bil så fort som fy). Det jeg lurer på er altså om dette gjelder selv om jeg har skrevet under på nåværende kontrakt. Dersom jeg kan det kommer jeg til å koble inn min fagforening og rett og slett boikotte vakten (noen må jo ta tak her. Er ikke bare meg dette gjelder). Takker forøvrig for alle svar!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2011 #8 Skrevet 4. juni 2011 Det er lovlig at bedriften sammen med tillitsvalgt avtaler at dere får mindre betalt for hjemmevakt enn 1/5. Om din avtale erlovlig tror jeg du må la en jurist se på. Hvis den nåværende avtalen ikke er lovlig og du ikke blir enig med arbeidsgiver om at 1/5 lønn er greit kan du eller arbeidsgiver be rbeidstilsynet om å fastsette godgjørelsen. Ofte faller de da ned på 1/5 men de kan også sette 1/10 eller 2/5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå