Gå til innhold

Hei alle heldige mødre som har født to eller flere ganger! Jeg vil bare spørre dere om fødsel nummer to alltid er mye raskere en nr 1 ?


Gråsonen

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk gutten min hadde jeg veldig lang latensfase. Det tok 3 dager fra 1 til 3 cm åpning. Jeg fikk epidural ved 5 cm åpning og fikk drypp. Pressetiden var på 1t og 15 min ved hjelp av vakum.

totalt fra jeg fikk konstantert 3 cm til fødsel var 6t.

Siden dette ikke var en naturlig fødsel og til stor grad styrt av flere faktorer:

- vannet ble tatt ved 4 cm.

- fikk epidural ved 5 cm. ( det hadde da gått 2t fra 4 til 5 cm. )

- drypp som økte riene betraktlig

 

 

.. så lurer jeg på om jeg forvente meg en fødsel i 2t-klassen denne gangen ? Jeg ble gravid rett før poden min fylte året. Har jo hørt at tette barn git enklere fødsel med nr 2. Men, er det da altså sannhet i dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer for meg og de fleste venninene mine faktisk :)

Fødsel nr 1 ble jeg satt igang, tok 12 timer.

Fødsel nr 2 tok 3 timer fra jeg merket "kynnere" som da var rier, men de var jo ikke vonde før ca 1,5 time før han ble født :)

Og nr 3 er luremann ;) Sånn at det er sagt! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" sier at fødsel nr 2 er lettere og raskere :-) Min første fødsel vartei 30 timer, min andre varte i 15 timer, så det stemte i alle fall på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer her også- 23 mnd mellom barna.

 

1.fødsel- 15 timer med rier, 2 uker før termin (8 timer fra 3 cm)

2.fødsel- 2 timer med rier, 2 dager før termin (under 1 time fra 4 cm- auuuu...)

 

Skulle jeg få velge fødsel, hadde jeg nok ønsket meg en mellomting- første var litt for lang, mens andre var en anelse for kjapp og smertefull :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var iallefall slik med meg.

Hadde rier i 4timer før vannet gikk, etter 4 timer til dro vi på sykehuset og var i aktiv fødsel. 10 timer etter dette igjen, og med over 3 timer med pressrier ble storebror tatt ut med vakuum.

 

Med lillebror hadde jeg rier natta før. Greide å sovne i seks tida og våknet skuffet opp noen timer seiner. -Falsk alarm!. Dagen gikk som normalt, og begynte å kjenne noe litt utpå kvelden, men riene var uregelmessige og veldig varigjerende lengde på, det kunne gå 6-7min mellom eller 20sek, og de kunne vare fra 20sek til 1,5min...Så vi monterte dusjkabinett vi! Pratet etterhvert med sykehuset, og fikk lov å komme inn for å ta et klyster, - da jeg antok jeg ikke var i aktiv fødsel, men fikk ikke til å gå på do. JM spør "er du sikker på at det ikke er ungen som presser på da?", -"neida, har vært slik i hele dag jeg, så det er det nok ikke!" Tok med meg baggen for sikkerhetskyld. Har 15min til sykehuset. 15-20min etterpå var ungen ute!

 

Er faktisk nervøs på tanken om nr 3....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres jo lovende ut! Men som du sier Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥, en rask fødsel er ikke alltid å foretrekke siden de har rykte på å gjøre mye vondere. Det kan jeg jo skjønne og! Så mye som skal skje på så kort tid. Alle fødsler er ulike men, smertene jeg hadde under min første fødsel var helt horrible og ikke mulig for meg å komme igjennom. Håper smertene vil være mindre denne gangen :)

 

Vakumforløsning skjer som oftest bare en gang har jeg og fått vite så det er også utrolig betryggende for meg. Vakum er noe jeg vil unngå i aller høyeste grad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann brukte jeg 27 t fra første rie til han kom ut. Jeg var UTSLITT etterpå.

Andremann kom som et skudd 2 t 45 min etter første rie. Jeg var i toppform etterpå, full av adrenalin og mummy-power :)

 

Våre to er det forresten 15 mnd mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj! Makki med to små gutter. Det var jammen til kontrast til din førstefødte!

Skjønner godt du er nervøs med tanken om evt fødsel nr 3 da. Enda godt du hadde kort vei til sykehuset :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ, det er så deilig å lese sånne historier! Ble satt i gang med lillegull og hadde 16timer fra første rie til han ble født, og endte med vakum (AU!).. Nå er jeg 21 uker i svangerskapet og har skikkelig fødselsangst allerede! Det er bare 10 mnd siden fødsel så har det ennå ferskt i minne :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 år 4 mnd mellom mine to.

 

Første fødsel: Startet med vannavgang, riene begynte ett døgn etter. 16 timer i aktiv fødsel hvorav 8 av disse var omtrent sammenhengende rier (fikk da epidural). Måtte få riestimulerende drypp etterhvert. Endte med vakuum og tang pga mistanke om fosterasfyksi, fikk en tredje grads ruptur.

 

Andre fødsel. Skulle settes i gang, og var så moden at de kunne bare ta vannet. Trengte ikke drypp for riene startet av seg selv etter en halv time og gikk rett på tette sterke rier. Styrtfødsel som var over på to timer fra første ri. 30 minutter før han var ute hadde jeg bare 5 cm, så det gikk raskt i svingene! Forferdelig vondt, men jeg velger heller en slik fødsel ti ganger enn en slik som forrige. Mye bedre å være raskt ferdig enn å pines i timesvis, selv én det er intenst mens det pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 mnd mellom mine. Første tok det 9 timer og med andre tok det 14 timer så her stemte ikke med meg. Selve utdrivelsen tok myye lengre tid med andre også men dette var fordi første hadde festet seg mens andre lå fortsatt høyt oppe. Første gikk jeg to dager over og andre 5 dager over så du kan si jeg var skuffet for jeg hadde også hørt at det skulle gå fortere andre gangen. Jeg hadde derimot en mye bedre fødsel med andre enn første:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første mann: En helve***s fødsel, brukte epidural og lystgass. Hadde aldri forestilt meg at det skulle gjøre så vondt. Hun kom 12 timer etter vannet gikk (riene startet like etter) .

 

Andre mann: Piece of cake i forhold til første, og jeg kunne gjort det maange ganger til om det var sånn hver gang. Med siste fikk jeg første rie 02:15, og 04:45 var hun ute. (Den gangen måtte de ta vannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var en liten uke med smårier, før det braket løst og varte i ca 16 timer fra første skikkelige ri. Sånn passe vanlig fødsel vil jeg tro. Før fødsel nr. 2 så gjorde jeg som deg, fisket på nett etter om fødsel nr. 2 vil være enklere osv.

 

Da fødsel nr. 2 startet så var jeg innstilt på at denne ville være iallefall ikke over 16 timer til sammenligning med den første. Det var en av de største blundertene jeg har gjort. Etter nesten 40 forferdelige timer endte det i haste keisersnitt med komplikasjoner. Det er sånt som skjer, men jeg var så totalt uforbredt på det siden første fødsel var relativt ukomplisert..

 

Mitt tips til deg; håp på en bedre fødsel, men ikke ta det for gitt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var en liten uke med smårier, før det braket løst og varte i ca 16 timer fra første skikkelige ri. Sånn passe vanlig fødsel vil jeg tro. Før fødsel nr. 2 så gjorde jeg som deg, fisket på nett etter om fødsel nr. 2 vil være enklere osv.

 

Da fødsel nr. 2 startet så var jeg innstilt på at denne ville være iallefall ikke over 16 timer til sammenligning med den første. Det var en av de største blundertene jeg har gjort. Etter nesten 40 forferdelige timer endte det i haste keisersnitt med komplikasjoner. Det er sånt som skjer, men jeg var så totalt uforbredt på det siden første fødsel var relativt ukomplisert..

 

Mitt tips til deg; håp på en bedre fødsel, men ikke ta det for gitt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel 1 tok 29 timer...

Fødsel 2 tok 5 timer og 45 minutt

Fødsel 3 tok 6 timer og 50 minutt...

 

Dei to siste rekner eg frå eg vokna om natta...men har nok hatt rier ei stund før eg vokna.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle de andre svarene her, men det er jo mange ting som spiller inn, hvordan ungen skrur seg ned i bekkenet, hvor myk og moden du er når fødselen starter, hvor stort barnet er osv osv.

Men statistisk sett er vel andre fødselen raskere...

 

Min første fødsel var noe i likhet med din, var til ultralydundersøkelse på onsdag, fikk beskjed om at jeg hadde en unormalt lang og umoden livmortapp i tillegg til at ungene lå høyt og langtfra hadde sunket ned og festet seg. Minst 3-4 uker til fødsel mente gynekologen. Men tre dager senere (lørdagen) gikk vannet og fødselen startet. Gikk rett på rier hvert tiende minutt og 3-4 timer senere hadde jeg rier hvert tredje minutt. Det tok laaang tid for meg å få full åpning, riene gjorde en dårlig jobb, ungen lå høyt og hjalp ikke til ved å presse hodet nedover, det var liten fremgang. Det ble riestimulerende drypp, klipping og sugekoppp på meg også... De var i tvil om de måtte ta keisersnitt siden ungen ikke ville ned og kroppen min var så utslitt at når jeg endelig hadde full åpning fikk jeg ikke pressrier, var umulig for meg å presse han ut på viljen. Siden jeg ikke hadde epidural ville de prøve sugekopp først, men han lå egentlig litt for høyt, de fikk det til på andre forsøket og dro han ut med makt (noe som virkelig satte sine spor på underlivet mitt, jeg revnet i alle retninger).

 

Andre gangen tok fødselen 16 timer fra jeg hadde rier hvert tiende minutt og til ungen av ute, hadde jevn fremgang hele tiden. Ikkenoe problemer underveis og det var en helt annen opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer på meg ihvertfall:-)

 

1. fødsel: 9 timer fra første rie.

2. fødsel: 1 time og 50 min fra første rie.

 

Vannet ble tatt begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemte ikke her.. Eller, det kommer jo an på hva man regner som fødsel.. Med førstemann hadde jeg rier en god stund før vi dro på sykehuset første gangen. Hadde da 2 cm, da jeg kom tilbake etter et par timer hjemme hadde jeg 5 cm og da tok det i underkant av 2 timer før han var ute. Jeg sier det tok to timer, selv om det kanskje var litt lenger. Med andremann tok det ca 7 timer fra vi kom på sykehuset. Vi dro nok litt tidlig pga rask fødsel første gangen, men hadde ca 3-4 cm da jeg kom dit. Trodde det skulle gå veldig fort, men babyen hadde feilvridning på vei ut og jeg pressa i over 2 timer for å få ham ut. Fødselen med andremann var derfor lengre, og veldig mye tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel tok 4 timer fra aktiv fase (da jeg kom inn på sykehuset), utdrivningstid: 40 minutter, en veldig lett og fin fødsel.

Min andre fødsel tok 5,5 timer fra aktiv fase (innleggelse), utdrivningstid: 2-3 minutter, en forferdelig smertefull og intens fødsel, men så var også nr.2 stjernekikker.

Min tredje fødsel tok 9 timer fra innleggelse, utdrivningstid: 2-3 minutter max, en lett og grei fødsel.

 

Er 2,5 år mellom nr.1 og nr.2 og 2 år og 3 mnd mellom nr.2 og nr.3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel gikk jeg to døgn med sterke modningsrier, fra det begynte ordentlig tok det 5 timer.

Andre gang gikk jeg et døgn med sterke modningsrier, fra det begynte tok det fire timer.

Synes fødsel nummer to var mer smertefullt men det kan jo være fordi det åpnet seg raskere på kortere tid enn med første osm gikk jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe latent fase ( som jeg merket) på noen av fødslene mine.

fødsel nr1, satt i gang : tok 5 timer

fødsel nr2 : 2 timer

Fødsel nr3: 1 time !!!

 

Jeg synes fødsel nr 3 var den mest smertefulle siden det gikk så fort, men gikk heldigvis fort over da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra her også.

Nr 1 tok 6 timer timer fra 4 cm, med overraskende lite smerter og 16 minutter pressing.

Nr 2 tok 2 timer fra 3 cm.. (Hadde 3 cm åpning på kontroll tidligere på dagen.) Riene kom som kastet på og var maks intense fra den aller første. Bare å hive seg i bilen og kjøre som en gris den timen til sykehuset.. Heavy og vondt, pressinga tok 2 minutter - i en rie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer her

 

1. fødsel 5 timer

2.fødsel 4 timer

3.fødsel 3timer ( med tvillinger)

 

Alle sammen fra riene begynte, vannet gikk leeenge før ( ca 20timer).

Men merket ingen rier eller kynnere før 5,4,3 timer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...