Gå til innhold

Kan en lege be BF om å holde skjult at baby'en var "død født"?


ConsuelaBananaHammock

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en litt dramatisk fødsel, med min førstefødte.

Jeg trodde fødsler skulle være en del drama, så jeg tok ikke dette særlig ille opp egentlig.

Lang historie kort:

 

Fosterlyden sank hvergang jeg fikk en ri.

Rommet ble plutselig fyllt opp med en haug av leger og JM som skulle hjelpe til å få sønnen min ut, med vakuum.

Jeg husker at legen sa at NÅ måtte jeg få han ut, ellers måtte de ta hasteks? Da lå skappelene klare på et bord ved siden av legen, så det var kanskje "katastrofesnitt"? hun snakket om?

Uansett, gutten ble født med navlestrengen rundt hodet, nedimellom bena og rundt hodet igjen.

De var 5 stk som tok han vekk til et bord, og etter en liten stund fikk de liv i han.

 

JM kom på utsjekk dagen og spurte hvordan det gikk med meg etter den traumatiske fødselen, fortalte litt rundt den at gutten vår ikke pustet når han ble født men de ga han litt oksygen så ordnet jo det seg.

 

Men så sier BF i dag, 8,5 år etter at han var jo dødfødt?!

Pulsen forsvant når han holdt på å bli født, derfor ble det slik oppstyr.

Og at de tok HLR på han, etter 40 sek fikk de puls.(etter han kom ut)

Dette hadde barnelege sagt til BF når han tok gutten vår på kontroll mens vi var på sykehuset, og de var bekymret for hvordan jeg skulle takle det hele siden jeg var føstegangsfødende og BF fikk da råd om å ikke si til meg hvor ille det egentlig sto til med mini siden jeg hadde hatt en så tøff fødsel osv.

 

Jeg syns dette hørtes rart ut?

Ikke at det har noe å si, gutten er frisk og fin i dag :))

Men å si til den ene part at dette bør holdes skjult, syns jeg var merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres merkelig ut ja. Det er vel ikke noe man sier til en far og ikke en mor, men reagerer mest på uttrykket dødfødt eller død. Man definerer vel ikke et barn som ikke puster for dødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det reagerte jeg også på!!!!

Dødfødt liksom?

Født uten puls, det ville jeg sagt.

Til meg sa de at han ikke pustet, mens til Bf sa de angivelig at han var dødfødt, uten puls i 40 sek.

Tror bf må ha drømt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yunie

Syns vel ikke det var så rart sagt av han jeg da.. Barnet måtte jo gjenopplives og hadde ikke puls,stemmer? Altså "død"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..... ja "død".... Kanskje det var en måte å si det på for at bf skulle skjønne alvoret i det?

Men når jeg tenker dødfødt, tenker jeg at det ikke finnes noe mer å gjøre.

Så jeg reagerte litt på utsagnet.

 

Uansett, så har jeg aldri fått med meg at de måtte ta gjenopplinvning på gutten.

Jeg fikk det fortalt at han slet med å begynne å puste, de ga han o2 og han kom seg.

Tenkte jeg skulle be om journalen, for å tilfredsstille nyskjerrigheten :)

Samtidig så syns jeg at de kunne sagt det til enten begge oss, eller ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

far hadde vel en traumatisk opplevelse han også. ikke bare du.

 

 

kan tenke meg han var livredd. er vel hans måte å beskrive det på?

det hører litt ut for meg at du vil legge lokk på hans tanker/ måte å beskrive hans følelser rundt fødselen.

 

en lege kan ikke bestemme hva din bf skal si eller tenke..

 

men ikke vet jeg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sikkert at legen brukte ordet dødfødt. Vi "normale" uten med utdannelse har det ofte med å bruke begreper som vi tror er medisinsk riktige. Og de færreste vil huske den eksakte ordlyden 9 år senere.

 

Ellers så overrasker det meg ikke at en lege har sagt at mannen din ikke burde fortelle deg om alvoret. Det finnes jo leger som ikkeeier sosial kompetanse til tross for høy utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg vil legge lokk på hans følelser?

Nei det vil jeg absolutt ikke, jeg vet at han syns det var værre enn hva jeg gjorde.

Han fikk alt med seg, jeg var i min egen lille verden og reagerte ikke særlig på at gutten ikke pustet med engang.

Jeg stolte 110% på legene, så jeg tenkte ikke tanken på at ting kunne gå galt.

 

Men å si noe slikt til ene part, syns jeg var rart.

Kan hende det var fordi han fikk med seg mer enn hva jeg gjorde, derfor ga legen han mer info enn til meg?

 

Som sagt igjen, jeg er jo på en måte gla jeg ikke visste noe for da hadde jeg blitt mye reddere på fødsel nr 2 når samme greie skjedde.

Og jeg fikk vite det i går når jeg skrev her, så jeg var litt i sjokk.

For å høre at BF sier at "gutten var jo dødfødt!", det var ikke noe særlig å høre.

Om det er de ordene legen har brukt, så syns jeg det var litt harde ord. Hehe...

 

Ja, vanskelig å egentlig beskrive hva jeg følte rundt dette.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n74.

Ja jeg syns det hørtes merkelig ut å bruke det ordet, han har nok sagt at han var uten puls også har bf lagt til et litt mer dramatisk ord.

Han er litt drama den mannen, skal sies ;)

 

Meget mulig at de faktisk har nevnt noe til meg også, men i ammetåke og alt så fikk nok ikke jeg med meg så mye.

 

Uansett, det har jo ikke noe å si.

Gutten er jo frisk og fin, heldigvis :D Og jeg slapp unna den totale skrekken for fødsler, ved å ikke vite altfor mye.

 

Bf har en tendens til å fortelle litt røverhistorier ser du, så når han kom med den fordi broren hans hvertfall ikke hadde en SÅ dramatisk fødsel som det vi hadde ble jeg litt skeptisk til om historien faktisk var sann, hvorfor bare han fikk vite det og hvorfor si det 8,5 år senere.

 

Vi har ikke vært sammen siden mini var rundt året, så vi har heller ikke hatt noe særlige samtaler rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme fødselshistorie som deg.

Og tenker også til tider at mitt barn var jo "død" når det kom ut- dvs at hun kom uten puls og måtte gjenopplives med HLR og oksygen.

 

Hva legen har sagt til bf vet jeg jo ikke,men det er en hårfin grense mellom å si "født uten puls" og "dødfødt".

Ikke alle tenker over forskjellen heller tror jeg..eller VET at det er noen forskjell.

 

 

(og ja,jeg tenker også at dødfødt,da er alt håp ute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalpellene lå nok ikke klare på bordet ved siden av . KS utføres på operasjonsstua med anestesi- ikke på fødestua. Det du tenker på er sikkert kit'en til jordmor som består av saks til å klippe med og annet utstyr:)

 

Barnet er IKKE dødfødt selv om det fødes uten puls. Er du forresten sikker på at han ikke hadde puls? de færreste klarer å kjenne pulsen på et nyfødt barn, men de kan lettere se at han ikke puster? kanskje det tok 40 sek før han pustet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dødfødt barn er dødt - det høres da ut som om din sønn lever i beste velgående :-) Heldigvis.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke hva som låg på bordet ved siden av henne, det såg hvertfall ut som skapeller men hva de skulle brukes til anes ikke :)

Jeg har i ettertid hørt at de kan ta "katastrofesnitt", dvs at de snitter opp der og da men vet jo heller ikke om dette stemmer ;)

Jeg hadde jo epidural, så for å skifte det over til spinalbedøvelse er vel ingen heksekunst.

Men håper da virkelig at de hadde trillet meg over på operasjonsstuen om det skulle vært aktuelt. Hehe....

 

Jeg trodde han bare ikke pustet, det var BF som sa at gutten ikke hadde puls i 40 sek og at dette var noe han mistet under fødselen.

Men at jeg ikke skulle få denne informasjonen etter fødselen syns jeg var merkelig, for det gikk jo fint og de var alle kjempe flinke som var med på fødselen så all ære til dem! :))

JM sa til meg at han ikke pustet, de ga han oksygen og han kom seg.

Mens BF påstår at barnelegen sa at gutten var "dødfødt", uten puls. :/

 

Hehe, bare litt sjokket når jeg fikk høre det fra bf.

Jeg har jo ikke tenkt så mye over dette egentlig, alt gikk jo fint og gutten er i finfin form :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt PISSED hvis noe slikt hadde blitt holdt skjult for meg. Hva skulle det være godt for, når alt gikk bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katastrofesnitt vil fortsatt si at du må inn på operasjonssalen. Men det gjøres akutt (med alarm - dvs at operasjonsteamet står klar umiddelbart)

 

Jeg hadde katastrofesnitt med min første. fra alarmen gitt og til barnet var ute gikk det 6 minutter. Jeg hadde epidural, men det tar uansett tid å skifte over til spinal. Ved katastrofesnitt er det derfor vanlig at man legges i akutt narkose. I løpet av 6 minutter beveget vi oss fra føden til kirurgen, jeg ble gitt narkose (før de rakk å sette veneflon, overvåkning på hjertet osv), ble raskt vaske/renset osv. Gynekologen sto klar med skalpellen i hånden idet narkosen ble gitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - for meg høres det om som om ingenting stemmer....

Når man kaller et barn dødfødt er det dødt - helt dødt. Den betegnelsen brukes aldri om barn som kommer seg igjen.

 

Det som lå på bordet ved siden av deg var nok ting de bruker ved tang og vakuum - evt sying etterpå. De snitter aldri opp mor på en fødestue så sant hun er i live.

 

Det er dramatisk når barnet mister pulsen under en fødsel, men å kalle det dødfødt når barn er uten puls i 40 sek er i drøyeste laget.

 

Så svaret på spm ditt er nei - det kan man ikke holde skjult om barnet overlever for da er det ikke dødfødt uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan få beskjed om å ikke si noe der å da.... pga mors form... men de burde jo gi info så fort man er på beina igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...