Gå til innhold

hvordan går det med 7 mnd babyene?


kinaputten

Anbefalte innlegg

Hvordan står det til hos dere?

 

Her har mini som akkurat er blitt 7 mnd, full fart på. Han kryper og han setter seg nesten opp selv, regner med at han greier det i løpet av få dager.

 

han har 3 tenner, men de to fortennene kan skimtes gjennom huden, så regner med at de er fremme kanskje allerede i morgen. Han har fryktelig vondt nesten hver kveld/natt og hulker i søvne og våkner i ett sett. Stakars.

 

Spiser grøt, middag og litt brødskive med banan på og elsker frukt og vann.

 

Strålende blid, men kan bli veldig frustrert når han ikke får til med en gang.

 

"pusser" tenner om kvelden, men jeg får kun lov til å pusse i et mikro øyeblikk, han skal nemmelig selv! Han skal det meste selv forresten :) Ganske sta med andre ord.

 

Det var en liten oppdatering fra oss i syden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hopp:) Glemmer denne siden helt jeg så supert at du minner oss på den;)

 

Her går det supert med lille jenta mi. Hun er fremdeles aktiv og gir ALDRI opp. He he Hun krabber rundt i racerfart,går langs bord/vegger/møbler osv. ALT det går an å reise seg opp etter er toppers! Har gitt opp å ha noe på bordet for det er utrolig hvor lange fingre disse småttisene har. Ha ha

 

Hun setter seg opp selv,både på rumpa og på knerne:)

Hun skravler og roper høyt hele dagen. Må nesten le innimellom når jeg hører henne fører lange samtaler med leker osv.

 

Maten hun spiser går i grøt(elsker hun),middag(ikke fullt så populært),dessertglass og så smått begynt med brødskive med leverpostei som faktisk falt i smak:) Ellers kun pupp!

 

Hun har fått to søte små tenner nede :) Ingen tegn til flere enda.

 

Ellers er hun en strålende fornøyd jente med en utrolig tålmodighet!

Hun blir så og si aldri sutrete for noe!:)

 

Flott at du tok pc'en fatt og skrev noen ord her inne!:) Og så flink gutten din er:) Virker som en skikkelig go gutt!;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om klubbsidene engang, jeg, costamummy! Takk for påminnelsen :)

 

Lillerusken har også nettopp blitt 7 mnd. Hun raser rundt på gulvet, men det er fortsatt åling som gjelder. Hun er riktignok ganske ofte oppe i krabbestilling i løpet av dagen, så jeg regner med magen snart kommer opp fra gulvet. Hun setter seg opp innimellom, men jeg tror ikke hun helt vet hvordan hun gjør det, for det virker ikke veldig bevisst og det skjer ikke ofte.

 

Hun har fått de to fortennene nede, og nå regner jeg med at det er noe på gang oppe også, for i natt har hun vært fryktelig urolig (og det kjennes fryktelig tungt, for endelig endelig endelig var vi så fint i gang med å sove gjennom natten!). Jeg håper nesten det er tenner som plager henne, for ellers vet jeg ikke hva som er galt. Pusser tennene om kvelden som del av baderutinen og rusken er helt med. Hun gaper høyt mens jeg pusser (synger "puss, puss så får du en suss") og etterpå pusser hun litt selv også.

 

Vi har endelig endelig fått orden på sovingen på dagtid. De første månedene ville hun bare sove i armene mine, og da vi endelig fikk til at hun skulle ta lurer i sengen sin ble de ikke lenger enn 20-30 min. Men nå! Nå sover hun to lurer på mellom 1 og 2 timer helt alene i sengen sin og det er så deilig at jeg har ikke ord for det engang.

 

Med maten går det så som så. Hun får tre måltider om dagen - grøt til frokost, grønnsaker til middag og grøt og frukt til kvelds. Hun er ikke sånn voldsomt interressert i fast føde. Vi er nesten oppe i halv porsjon grøt etter mer enn halvannen måned med fast føde, og innimellom går det et halvt middagsglass med grønnsaker, men som regel mindre. Frukt pleide å være favoritten (da vi var i Norge på besøk og hun fikk fruktbegre), men nå som mamma insisterer på å lage frukten selv er vi mer skeptisk. Jeg håper det er en tilvenningsperiode og at det etterhvert går ned. Ellers ammer jeg fortsatt mye, så selv om snuppa er liten og lett så prøver jeg å ikke bekymre meg så veldig for spising og vektoppgang og sånn. Vann er forøvrig favorittdelen av alle måltider. Hun får vann fra voksenkopp og når koppen kommer griper hun fatt med begge hender og gaper høyt.

 

Haha - dette ble i overkant langt ser jeg, så skal avslutte nå. Jeg synes det bare blir finere å finere å være mamma (er førstegangs), rusken blir bare blidere og blidere, morsommere og morsommere og lettere å ha med å gjøre for hver måned som går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om klubbsidene engang, jeg, costamummy! Takk for påminnelsen :)

 

Lillerusken har også nettopp blitt 7 mnd. Hun raser rundt på gulvet, men det er fortsatt åling som gjelder. Hun er riktignok ganske ofte oppe i krabbestilling i løpet av dagen, så jeg regner med magen snart kommer opp fra gulvet. Hun setter seg opp innimellom, men jeg tror ikke hun helt vet hvordan hun gjør det, for det virker ikke veldig bevisst og det skjer ikke ofte.

 

Hun har fått de to fortennene nede, og nå regner jeg med at det er noe på gang oppe også, for i natt har hun vært fryktelig urolig (og det kjennes fryktelig tungt, for endelig endelig endelig var vi så fint i gang med å sove gjennom natten!). Jeg håper nesten det er tenner som plager henne, for ellers vet jeg ikke hva som er galt. Pusser tennene om kvelden som del av baderutinen og rusken er helt med. Hun gaper høyt mens jeg pusser (synger "puss, puss så får du en suss") og etterpå pusser hun litt selv også.

 

Vi har endelig endelig fått orden på sovingen på dagtid. De første månedene ville hun bare sove i armene mine, og da vi endelig fikk til at hun skulle ta lurer i sengen sin ble de ikke lenger enn 20-30 min. Men nå! Nå sover hun to lurer på mellom 1 og 2 timer helt alene i sengen sin og det er så deilig at jeg har ikke ord for det engang.

 

Med maten går det så som så. Hun får tre måltider om dagen - grøt til frokost, grønnsaker til middag og grøt og frukt til kvelds. Hun er ikke sånn voldsomt interressert i fast føde. Vi er nesten oppe i halv porsjon grøt etter mer enn halvannen måned med fast føde, og innimellom går det et halvt middagsglass med grønnsaker, men som regel mindre. Frukt pleide å være favoritten (da vi var i Norge på besøk og hun fikk fruktbegre), men nå som mamma insisterer på å lage frukten selv er vi mer skeptisk. Jeg håper det er en tilvenningsperiode og at det etterhvert går ned. Ellers ammer jeg fortsatt mye, så selv om snuppa er liten og lett så prøver jeg å ikke bekymre meg så veldig for spising og vektoppgang og sånn. Vann er forøvrig favorittdelen av alle måltider. Hun får vann fra voksenkopp og når koppen kommer griper hun fatt med begge hender og gaper høyt.

 

Haha - dette ble i overkant langt ser jeg, så skal avslutte nå. Jeg synes det bare blir finere å finere å være mamma (er førstegangs), rusken blir bare blidere og blidere, morsommere og morsommere og lettere å ha med å gjøre for hver måned som går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også fortelle litt om mi jente. Må benytte enhver annledning til litt skryt og slikt vettdere... ;)

 

Lotta er verdens blideste person! Jeg mener det,hun bare smiler og ler. Om vi vekker henne fra en lur,ikke antydning til gråt-bare gliser.

Sånne mennekser MÅ man bare bli glad i,ikke sant? ;)

 

Dagene bruker hun til å jage kattene våre. Vi har tre stk,så det er alltid en innen rekkevidde. Hun har jaggu meg utviklet et imponerende tempo der hun setter fart etter de!

Hun bruker høyre fot og venstre arm,sparker ifra og drar seg frem samtidig- som foreldre er vi litt bekymret for muskelmassen hennes.

Vi kommer til å ha en helt skjev unge!

De siste dagene har hun imidertidlig begynt å stå på kne,så regner med at det snart går over i neste fase. *skrekk og gru* Synest det er rart at jeg ikke går ned flere kilo med all denne springingen?

 

Lotta sitter selv,men må ha hjelp til å sette seg opp.

Og hun synger. Høyt. Og skingrende!

Jeg tar meg ofte i å småle for meg selv når jeg hører henne ligge på gulvet og hyle til seg selv. HVEM har lært den ungen det??

Hun har også lært seg å si "pus".

Dvs,hun sier "pssssss"..og har nå utviklet en egen lyd som betyr mamma. *smelt*

 

Sover hele natten,O Joy, men er ikke like flink på dagtid. Blir tre lurer,med veldig varierende lengde. men ejg sier,så lenge hun sover på natten må hun gjerne være våken hele dagen for min del.

 

Jeg tror min jente blir en liten "ruskeSara". Ingen store prinsessenykker her i gården.Det skal bankes og slås,ropes og skrikes og fanteri har hun også begynt med.

Så vi har nå innført ordet "nei" i hverdagen.

 

Lille,lille mennesket mitt. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lille poden snart 8 mnd - tiden flyr og nå er alt så meget bedre - som alle sa det ville bli ;-)

 

Ikke er han særlig liten heller, på sist kontroll var han 7,5 mnd og 10860 gram og 74 cm, størst i barselgruppa :-) Deilige lubne armer som er svært sterke, lugger hardt i mamma&pappas hår, det er det gøyeste som fins!

 

Har ålet seg frem i 2 måneder, er kjapp over dørstokken og begynner å grine hvis vi lukker en dør til et rom han ikke får komme innpå. Har de siste ukene begynt å reise seg opp etter tv-benk, sofa-bord og lekekassen, står og "henger og er kul". En del blåveiser i hodet, ansikt og kropp er det komt også. Går forsiktig rundt bordet eller med gåvognen sin. Har også endelig løst krypekoden, og gjør det innimellom.

 

Er matglad som sine foreldre, og gaper opp til alt - smoothieer er favoritt, men brødskive til frokost sammen med mamsen er også nammis. Leverpostei og prim er forsøkt, makrell i tomat var ikke det store.

 

Sover endelig på dagtid uten å måtte trille over dørstokk/kjøkkenvifte osv, men har så mye lopper i blodet at soveposen med stropper må brukes dag som natt for at han skal finne roen. Da sover han gjerne en time tre ganger for dagen - som forøvrig starter på 05-tallet.. Oppdagelsestrang de luxe! Legges i 18-1830 tiden og sovner rimelig kjapt, svett i håret etter en aktiv dag!

 

Er for det meste blid, klapper i hendene og viser hvor stor han er - og sjarmerer mamma og pappa ved å legge hodet på skakke og smiiiile med åpen munn og 7 tenner ;-)

 

Det var dagens skryteinnlegg - det fortjener gutten min som ikke fikk mange lovord fra mora de første 3 kolikkmånedene ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes det er så koselig å lese om det dere skriver om deres små. Helt klart at vi må få lov til å skryte litt, for oss er de jo de flinkeste og søsteste i hele verden :)

 

Nå har forresten min mini lært seg å sette seg opp og har gått igang med å øve seg på å reise seg opp. Huff synes det går litt vel fort i svingene nå, babyen min er ikke så liten lengre og ikke vil han ha så mye pupp lengre heller, han som var DEN største puppoman noensinne. Kan kanskje ikke klandre han for mamman lager jo deilig mat som kanskje smaker mer spennende enn den kjedelige gamle utgått på dato puppemelka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med en skryte-tråd :))

 

Her er livet en dans på roser med lillemann. Det har det også forøvrig vært siden han først så dagens lys. AT det går an å være så HELDIG! Vi har (bank i bordet) ikke hatt et eneste problem i det hele tatt. Fødselen gikk strålende og var en fantastisk opplevelse, og siden har det bare gått slag i slag. Min lille gutt er en solstråle, smiler og ler fra morgen til kveld, sover hele natten (noe han har gjort fra han var 3-4 uker), sovner med et smil og våkner som regel alltid av sin egen latter. LYKKE <3

 

Min lille-trille er derimot ikke så aktiv som dere andres små. Han ruller rundt når han gidder, men det er også alt. Det å komme seg på fram har han foreløpig ingen interesse av, så han ligger bare der han blir lagt og leker. Han er sjekket for låsninger siden han er litt treig av seg, men nakke/rygg er helt fin, så han er nok bare makelig anlagt. Ligner nok litt på mor og far der ja... ;)

 

Han har to små sylskarpe tenner som han bruker flittig til å bite på både ett og hitt med. Puppen til mamma er yndlingsbiteleken, så pupping er det ikke mye av om dagen akkurat.. Ammer om morgenen i 7-tiden, da er han gruuuelig kosete og vi har oss en herlig morgenstund før vi står opp :) Resten av dagen blir det med vann og litt saft, grøt, noen skivebiter, frukt i ulike former og konsistenser og middag. Hjemmelaget middag - kylling med potet og grønnsaker er favoritt!

 

Favorittleketøyet er vår 4 mnd gamle valp, de to blir nok "partners in crime" med tiden! Han skrattler når han ser valpen, og hun er like begeistret når hun ser ham. Kjenner jeg gleder meg litt til de slutter å gnage på hverandre da... De klør begge like fælt i tennene, så mor må konstant jobbe med å holde dem adskilt. Så ofte ligger de på hver sin side av grinden å klager. Hehe :)

 

Kjenner mye på at tiden har gått så altfor fort! Bare kort tid til det er jobb igjen, klumpen i magen vokser for hver dag som går.. :( DU som jeg nyyter hjemmelivet med lille prinsen min!!!

 

Hadde aldri trodd at livet skulle bli så perfekt, jeg flommer nesten over av lykke! Og alt pga en nydelig liten skatt som kom til oss 23.10.10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,er det ikke herlig å se barnet ditt skoggerle av et av husdyrene?

 

Lotta hyler av fryd når ene katta legger seg forran henne og ruller.

Hun elsker det! Og katten elsker (til tider iallefall) å fange hendene hennes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjempekos at de får et godt forhold til dyr tidlig. Og en "leke" som beveger seg rundt helt av seg selv er jo kjempekult å se på! :))

 

Bare går å kjenner litt på utfordringene som kommer etterhvert som småtten begynner å krype rundt etter hunden på egenhånd. Det kommer til å bli en aktiv hverdag for mor da! Så det jeg håper på er jo at hunden blir så "vanlig" for han å ha rundt seg at interessen daler litt slik at vovven kan ferdes trygt uten hele tiden å bli holdt på andre siden av grinden, o.l. Dyrene trenger jo litt "space" dem også..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å "skryte" litt da. :P

 

Her har lillegutt nettopp begynt å krabbe og reise seg opp i stående etter div. møbler. Han er veldig aktiv og har knapt tid til å sove.

Lillegutt har kravlet seg framover på magen i 2,5 måneder nå, så vi har ventet lenge på at krabbinga skulle begynne.

 

Sander har to fortenner nede som han fikk da han var 5 måneder, og en tann påvei. Så det er mye gråting nå for tiden.

 

Ellers er han en kjempefornøyd, rolig og snill gutt som finner på litt rampestreker en gang iblandt (sånn som gutter gjør). :D

Han liker veldig godt å skru av og på div. elektiske duppeditter.

 

Det har begynt å bli veldig vanskelig å kle på, bytte bleie osv.

Han har blitt veldig vrang, og skal bare sprelle med beina og snu seg rundt.

 

Mating går greit selv om det blir ganske grisete. :D

Han spiser grøt, middag og brødskive med leverpostei.

Morsmelkerstatning får han til alle måltidene bortsett fra til middag, da drikker han vann. Vann drikker han også hver gang han er tørst.

 

Han sover 3 ganger i løpet av dagen (ca. 2 timer i strekk), og sover hele natten (våkner av og til hvis han mister smokken).

Sluttet med nattmat da han var 4 måneder. :)

 

Det var det hele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...