Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 Må han ha time hos legen for å få en henvisning til gynekolog når man skal første gang? og får man dette lett hos legen, eller er det bare hvis det er noe spsielt? Jeg spurte legen min om det for en stund siden, da snakket han det bare bort... Hvilke prøver tar dere hos gynekolog? celleprøve er jo viktig... og er det flere ting?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Får man ikke gjort dette hos fastlegen da? Har aldri måttet til gynekolog for det i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 her tar legen celleprøve om en ønsker det.. trenger nok ikke gå spesiellt til gynekolog for det, men du kan spør etter kvinnelig lege
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 For min del er det fastlegen min som utfører en eventuell gynekologisk undersøkelse... Trodde det var helt vanlig.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Du kan selv kontakte en privatpraktiserende gyn., men skal du til en offentlig må du ha en henvisning første gang. den sender du, eller legen din, inn og så kan du ringe å avtale time. En gyn. gjør så mangt, spørs jo hva du hadde i tankene. Ultralyd, generell underssøkelse, celleprøve, utrdening ift barnløshet, syklus-kluss, endometriose, cyster.... Du må ikke oppgi en grunn til legen din, bare be om en henvisning.
Gjest ->>- Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Ja, du må ha henvisning fra fastlegen for å få time hos gynekolog med refusjonsavtale. Det vanligste er å ta celleprøver hos fastlegen, og mange gynekologer vil vegre seg for å ta inn pasienter hvor det bare er dette som skal undersøkes. Utover vanlige celleprøver er det ikke noe spesielt man anbefales å sjekke jevnlig med mindre man har symptomer eller er i noen slags risikosone.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Jeg går privat på Volvat hvert år. Får da også samtidig full sjekk av livmor og eggstokker. Ikke merker jeg prøven heller.
Gjest ->>- Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Det er ikke spesielt vanlig at leger henviser videre uten å oppgi noen grunn, altså.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Fastlegen min tar GU og celleprøver. Trodde ikke man trengte til gynekolog dersom det ikke er noe spesielt...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Hi her igjen! Grunnen til at jeg tenker på det nå er at jeg har vært to ganger siden november og tatt celleprøve, men fastlegen får ikke med det han trenger.. må tilbake i oktober å ta ny celleprøve. Jeg har skikkelig stikinger nedentil, og nederst i magen... noen som har opplevd lignende? håper ikke det er noe alvorlig! hatt det i flere mnd nå...
Gjest ->>- Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Det høres ut som en god grunn til å få henvisning til gynekolog. Stikninger etc. kan f.eks henge sammen med tilstander man ser bare med ultralyd, som de færreste fastleger har. Du kan sikkert få henvisning per telefon, og det er greit å få den rimelig raskt siden mange gynekologer har ventetider på flere måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå