Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #1 Skrevet 1. juni 2011 http://go.dagbladet.no/go/e/main;afu=www.dagbladet.no/http://www.dagbladet.no/2011/06/01/nyheter/arbeidsliv/utdanning/barnehage/16750079/ Kunne ikke vært mer enig, men det passer jo ikke inn i AP og SV sin politikk da..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #2 Skrevet 1. juni 2011 Jeg lurer egentlig litt på hvorfor folk får barn. Har de dem over 40 timer i uken i barnehage, så er det jo ikke stort de ser til dem. Kanskje like bra, så blir de slik samfunnet vil de skal bli: Helt like, alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #3 Skrevet 1. juni 2011 hvem i all verden skal drive samfunnet om alle skulle være hjemme med barna til de blir gamle nok til å flytte hjemmefra?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #4 Skrevet 1. juni 2011 Jeg er i utgangspunktet veldig enig med han. Selvfølgelig er det ikke bra for ungene å være i barnehagen så mye. MEN jeg er alenemor og har full jobb og min eneste mulighet er å la ungene på 2 og 5 være i bhg 8,5 timer om dagen, ellers måtte jeg trappet ned stillingen min og det har jeg rett og slett ikke råd til. Jobben min finansierer ikke en råflott levestandard, men den sørger for at vi har bil, mat, klær og tak over hodet. Hva skal sånne som meg gjøre dersom det blir maksuke for de små på 35 timer i uka? Det skulle jeg likt å vite.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #5 Skrevet 1. juni 2011 Hallo? Samfunnet har fungert i tusener av år med hjemmeværende husmødre.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Halvoresen kunne plassert barn på kennel og. Bare man bidrar i statskassen. Pussig at mennesker har tatt seg av sitt eget avkom i tusenvis av år. Men er visst ikke egnet lenger i følge SV.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #7 Skrevet 1. juni 2011 Leverer ungen i bhg kl 07:00 for å rekke jobb kl 07:30. Hentes igjen kl 16:00. Normal arbeidstid, aldri overtid. To foreldre, men begge har lik arbeidstid. Hvordan har de tenkt at vi skal overleve hverdagen med en maxtid på 35 timer pr uke?! Ungene har det stort sett helt fantastisk i barnehagen og nyere forskning viser til at det ikke er kvantiteten, men kvaliteten av samværet med foreldrene som teller. Nå har det seg her i norge at normal arbeidstid pr uke er 37,5 timer. Dette er 100% stilling og mange har ikke betalt lunch slik at timeantallet på jobb blir ytterligere 2,5 timer lengre pga dette. Så har du reisevei. Helt greit med maxtid i bhg om foreldrene da blir kompensert av staten for redusert stilling pga maxtiden. Kunne gjerne tenkt meg mer tid sammen med barna, men slik det er i dag gjør jeg i alle fall det beste utav den tiden jeg har med de!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Ja, det har det, men vil du gi avkald på for eksempel 10 års gjennomsnittslevealder, TV, 90% av klærne dine og få 10 doblet barnedødligheten for eksempel? Det at vi er mange mennesker i arbeid har gitt oss et samfunn med mange goder. Med færre mennesker i arbeid i forhold til dem som går hjemme, må man også skjære ned på godene.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Hva med et kraftig skattekutt for alle med barn under 3 år? Da kunne flere hatt råd til å redusere stillingen sin en periode mens barna er små. De fleste vil vel innerst inne tilbringe mest mulig tid med ungene mens de er små? Min lille var for første gang i sitt toårige liv i barnehagen fra 7.30 til 16.15 i går, og jeg hadde svart samvittighet!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Hmmm, hvordan skal enkelte foreldre få til dette da mener dem? Vi som har 40 t arbeidsuke og ikke har råd til eller kan gå ned i stillingsprosent, samt har litt reisevei til og fra mellom barnehage/jobb/hjem....og attpåtil kanskje må stå litt i kø hvis man jobber 8-16.... Skulle med glede jobbet mindre for å være sammen med barnet med men med boliglån, husleie osv så er vi avhengig av å jobbe fullt begge for å få det til å gå rundt... Når man bor på 'landet' så har man gjerne ikke barnehage rett siden av et evt borettslag slik man har i storbyene, så da må man ofte kjøre litt... Det kollektivet som det så ofte skrytes av går heller ikke hvert kvarter eller hver halvtime her og ikke stopper det utenfor jobben heller så man må bytte buss/tog hvis man ikke kjører bil.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 1 av 4 barn bor med bare en forelder i følge ssb. Det er mao snakk om mange aleneforsørgere rundt om i Norge. Det er med andre ord innlysende at 35 timers uke ikke er gjennomførbart. Da må i så fall 6 timers arbeidsdag gjøres til gjengs norm, noe jeg finner usannsynlig pga kostnadene det medfører.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har heldigvis barn som snart går på skolen begge to. Eldstemann er straks gammel nok til å ikke bruke SFO, og minste begynner på skolen om 2 år. Jeg er alenemor med eneansvaret for barna. Faren til barna er død og min familie bor i utlandet. Fars familie har ikke noe kontakt med barna og bor på motsatt kant av landet. For å klare å forsørge barna, må jeg jobbe. Med min utdanning er det så å si helt umulig å få noe annet enn 100% stilling. Jeg kan verken jobbe kvelder eller helger i mangel på barnepass, og der vi bor er vi avhengig av bil - ergo går det ikke for meg å ha liten stilling med lite lønn. Og det finnes mange slike som meg - som MÅ jobbe så og så mange timer for å få kabalen til å gå opp. Så, en ting er faktisk at man MÅ jobbe 100% for å klare prisnivået i dag. Vi lever ikke i noe luksus selv om jeg har bra lønn - men vi har nok til å ha en OK levestandard. En annen ting er faktisk at i enkelte yrker er det svært få eller ingen stillinger som er mindre enn 100% - slik som saksbehandler, jurist, politi osv.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 Jeg for min del syns det er søkt å sammenligne nå og for bare få (20 - 50) år siden! For det kan jo ikke sammenlignes!!!! For å ha en "forventet levestandard" så må hver husholdning ha to inntekter. Før var fler selvforsynte på mange ting, barna gikk hjemme med mor (men de ble ikke oppvartet av mor slik som mange later til å tro!), mor ordnet hus, heim og evt gårdsdrifta - det som hadde med dyr å gjøre. Altså hadde hun en viktig jobb - hun jobbet hjemmefra. Nå må både mor og far i jobb for å kunne forsørge seg og sine. (Og etter den levestandarden som mange her inne mener er ett must så skjønner jeg ikke hvordan "alle" her inne er for kortere dager i bhg/ingen bhg før 3 år. Jeg tror mange ikke praktiserer det de sier!) Når det er sagt. Jeg har nada dårlig samvittighet de få dagene poden får lange dager. Han stortrives og det tar ofte 20 - 30 min å hente han fordi han ikke blir ferdig i leiken (2,5år). Han er heldig å har ofte korte dager - men foreldrene "betaler dyrt" for det ved at en av oss er student, noe som tilsier svært dårlig råd. Jeg gleder meg til å begynne å jobbe. Og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for at poden er i en situasjon han trives veldig godt i! Da vil jeg heller ha dårlig samvittighet for de ettermiddagene jeg selv ikke har overskudd til å gjøre det beste ut av den tiden vi har sammen!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #14 Skrevet 2. juni 2011 Dere stakkars tullinger som referer til at man har tatt seg av barna sine i tusenvis av år... Flytt ut av huset med strøm og vann, flytt i ett "skru", for det er det det de gamle husene blir etter dagens standard. Send mannen ut i skogen etter mat men du selv står i bekken å vasker tøy. Gå hvor enn du skal og lær barna dine alt selv... Ta dine gamle og syke foreldre hjem i din egen gamme å plei dem mens du også passer egne barn og steller hjemmet. Prøv å se hvordan det ville fungert i 2011... Barnehage er en nødvendighet for å få samfunnet til å gå rundt. Skal man opprettholde den standar som man i dag er vant til så må begge foreldre jobbe, Og det er jaggu ikke sundt for barn å henge i skjørtekanten til mor hele oppveksten.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #15 Skrevet 2. juni 2011 Hehe, du drar den ikke litt langt 14:04? Jeg er 30, og min mor var hjemme med bpde meg og småsøskene mine. Pappa hadde jobb og slapp jakte etter egen mat, og vaskemaskin hadde vi jammen også "Skal man opprettholde den standar som man i dag er vant til så må begge foreldre jobbe". Hva legger du i denne standarden? Er det 2 biler når en kanskje hadde klart seg med 1? Er det hytte, campingvogn og båt med? "Og det er jaggu ikke sundt for barn å henge i skjørtekanten til mor hele oppveksten" Og hva legger du i dette? Kun en påstand fra deg eller har du noe forsking å vise til? Og slutter oppveksten når barna begynner på skolen i en alder av 5-6 år?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #16 Skrevet 2. juni 2011 Han har nok rett, alt for lenge for barn å være i barnehagen 8timer + 5 dager i uka. En og annen dag tåler de nok, men tror ikke det er gunstig med så lange dager hver dag. Har selv barn som er i barnehagen 6-7 timer for dag, og som har fridag i hvertfall annenhver uke. Men dvs at vi voksne må tilpasse oss, penger taper vi på det, men penger er ikke alt, synes alt for mange jager etter ting og status. Så ofrer de barna for å sitte med digre hus, feite biler og gå kledd i dyre merkeklær.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #17 Skrevet 2. juni 2011 Det er bare så tullete å si at man mååå jobbe. Mange som fint kunne firt ned på kravene og vært hjemme litt mer med barna. Ingen tvil om at professoren har rett. Jeg har vært hjemmeværende med mine barn. De har gått i deltidsbarnehage fra de var 3 år og det har fungert bra for oss. Har barn som ligger langt foran både i skolesammenheng, med språket og sosialt. I tillegg kan de vanlige ting som å vaske, bake, lage middag osv. De har også lært mye fordi vi har hatt grønnsakshage og holdt på mye ute i hagen. I lek med andre barn er barna mine empatiske og sosialt flinke. Det får vi stadige tilbakemeldinger på.
lille frø, mor til to Skrevet 2. juni 2011 #18 Skrevet 2. juni 2011 Jeg jobber som lærer og vi har 43,2 timers arbeidsuke. Dermed må vesla på ett være i barnehagen fra kl 0730 til 1630 hver dag. Det er det som forventes av oss voksne mødre i det norske samfunn.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #19 Skrevet 2. juni 2011 Så det er tullete å si at man må jobbe? Hva skal jeg og ungene leve av da? Vi er nemlig helt alene.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #20 Skrevet 2. juni 2011 For noe tull..du kan jobbe deltid eller ta ut lengre permisjon. Eller bo billigere. Du velger selv den livstilen. Barnet ditt er bare lite nå, jobbe kan du gjøre hele livet.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #22 Skrevet 2. juni 2011 Nei, men hvis man innfører makstid gjør man tusenvis av barnefamilier om til stønadsmottagere. Hva skal egentlig enslige forsørgere gjøre?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #23 Skrevet 2. juni 2011 Ikke alle har penger nok til at en av partene kan gå hjemme med barna.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2011 #24 Skrevet 2. juni 2011 Det er jo fritt fram å være hjemmeværende husmor i familier som ønsker å gjøre det på "gamlemåten". Men vi vil vel ikke tilbake til det samfunnet der kvinner MÅTTE være hjemme? Skal ikke norske kvinner i 2011 ha samme muligheter som menn til å ta en utdanning og ha en yrkeskarrière? Da er barnehager faktisk helt nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2011 #25 Skrevet 5. juni 2011 Dere damer som mener at man har råd til å gå hjemme om man senker kravene, har dere sett litt fram i tid å tenkt på at det dere tjener av skattbar inntekt nå legger grunnlaget for det dere skal leve av når arbeidslivet ikke lenger har bruk for dere? Blir lite med pensjon av å gå hjemme med barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå