Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Faren til mine barn døde for et par dager siden. Vi har vært skilt i over 1 år og han hadde ingen kontakt med barna. Er det noe som jeg eller barna har krav på av ytelser? Hva man kan søke på, noen som vet? Må legge til at jeg er i full jobb med over gjennomsnittlig lønn, og mottar i dag kun bidrag og utvidet barnetrygd.
NormaJean Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Barna har krav på barnepensjon, det får nevøen min. Alle barn som har mistet 1 eller begge foreldre at krav på dette! I tillegg så pleier de fleste å ha forsikring igjennom jobben, spesiellt hvis man er ansatt i staten. Så det må du undersøke. Noen er vel ansvarlig for boet, spør denne personen. Les på NAV.no ang pensjonen og hvordan du søker
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Takk for svar. Forsikringen kan jeg vel se langt etter siden jeg ikke har vært gift med ham ved dødsfall og har mistanke om at det ene barnet fra hans tidligere forhold er oppført som begunstiget på denne. Visste faktisk ikke om barnepensjon, så takker for opplysninger, skal sjekke NAV!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Du får nok ikke noe, men barna får barnepensjon som kommer i stedenfor bidraget. I tillegg blir det jo et arveoppgjør der barna har arverett ettersin far.
NormaJean Skrevet 4. juni 2011 #5 Skrevet 4. juni 2011 Skal ikke garantere, men tipper at forsikringen blir fordelt på alle barna. Du er ikke arving, men barna dine er jo det. Men du er vergen. Hvis beløpet stoger over 75.000kr (???) så kommer overformynderiet inn og tar kontroll over pengene. Men det betyr ikke at du ikke har tilgang. Man kan søke om å få bruke midler til feks tannregulering og slikt hvis din økonomi tilsier at det er nødvendig. Kommer også litt an beløpet barnet (barna) har arvet. Min svoger utnevnte min far som ektra verge i forbindelse med erstatningen og arven slik at vi som er min søsters familie har en viss medbestemmelsesrett. Men vet ikke helt hvordan det fungerer i praksis da. Ellers håper jeg barna får kontakt med en sorgruppe for barn, selv om de ikke kanskje gir så mye uttrykk for sorgen så er det jo slik at barns reaksjoner kommer i rykk og napp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå