Gå til innhold

Lærer dere barna deres om penger og forbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å lære jenta mi litt om penger og hva vi kan bruke de til, hva vi har råd til. Jeg forteller at vi ikke har penger til alt og noen ganger sier vi at vi ikke har penger til det nå, og prøver å forklare hvorfor. Her om dagen måtte hun velge mellom to ting ho gjerne ville gjøre. Forklarte st det kostet masse penger og vi kan ikke gjøre alt. Så her måtte hun velge.

Har hun penger, kan hun velge selv hva hun vil kjøpe. Og jeg prøver å lære henne, at hvis jo sparer kan hun få råd til noe hun ønsker seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det stort sett likedan som deg.

Ungene må lære økonomisk sans, det kommer ikke av seg selv. Det ser man på Luksusfellen.

Skrevet

Selvfølgelig prøver jeg å lære barna mine det. Jeg lærer de også at man må jobbe for penger (ukepenger +plikter) og å sette pris på det man faktisk ar.

Jeg syns det er kjempeviktig:)

Skrevet

Her får alle ungene ukepenger når de har gjort oppgavene sine. De kan gjøre mer og da får de mer penger. Så er det noe de veldig ønsker seg så må de jobbe for det. De får ikke ting av oss, de må kjøpe det selv.

To av de er veldig ivrige med å tjene penger når det er spesielle ting de ønsker seg, funnet ut at besteforeldre er bedre "arbeidsgivere" enn oss også.

De eldste går på butikken for oss av og til, jeg vet ca hvor mye tingene koster så de får penger deretter. Noen ganger blir de overrasket hvor dyrt enkelte ting er, og det tror jeg de har godt av. Slik som dopapir feks, noe de syns var veldig gøy å ødlegge, dra rundt i hele huset osv. Det ble det slutt på når jeg sendte de i butikken for å kjøpe.

Jeg vil ikke ha unger som går på en smell når de flytter ut av huset, jeg syns det er min oppgave å prøve å lære de endel om dette. Så jo tidligere de begynner å lære jo enklere blir det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...