Prinsesse+en_til_i_magen<3 Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 Var på kontroll i dag, og hadde Hb på 10,6. Har vært veldig dårlig de siste ukene, og har ikke fått i meg så mye mat. Legen sa at jeg kunne ta jerntilskudd, for å få opp verdiene litt, men har lest litt om det nå og er litt usikker. Er det noen som har opplevd lignende, og er det noen som har erfaring med bruk av jerntilskudd i graviditeten? Også lurer jeg på om det er mulig å få i seg nok jern gjennom kosten, og hva som eventuelt er best å spise da?
<3Celia<3 Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Det er ganske vanlig å måtte ta jerntilskudd i svangerskapet... vet ikke hvor langt du er på vei, men min jordmor sa til meg at de som regel så at jernlageret sank betraktelig fra ca uke 25 - 26. Og dermed også Hb.... En Hb på 10,6 er jo ikke faretruende lavt, men for sikker hets skyld så kan det være lurt å ta jerntilskudd... Babyen tærer jo veldig på dine reserver mot slutten, da er jernbehovet stort. Og typiske symptomer er slapphet, trøtthet, svimmelhet og redusert matlyst. Jeg hadde i uke 29 en hb på 10,4, samtidig som at jernlageret mitt hadde gått ned fra 65 til 18. Jeg ble derfor anbefalt å ta jerntilskudd da jordmora mente det var urealistisk å klare å få i seg så mye jern kun gjennom maten. Jeg startet derfor med Niferex 100mg tbl. Gjennomgrønne grønnsaker er lurt å spise mye av da disse inneholder jern... og husk at jernopptaket øker ved samtidig inntak av C-vitaminer. Lurt å drikke et glass appelsinjuice til. Jeg hadde ikke nølt, husk at man sannsynligvis vil miste litt blod under fødselen også... noe som vil redusere Hb'en ytterligere....
<3 3xM <3 Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Hei! Jeg sliter med det samme, trøtthet, slapphet og er energiløs. Jeg har sunket i Hb fra over 12 til 9,5 i løpet av svangerskapet (var på over 12 da jeg var 7 uker, er nå 24 uker og Hb på 9,5) så ligger under deg/dere igjen da. Jeg har tatt Nifrex i to mnd nå, men det synker fremdeles hos meg... Det er Nifrex de anbefaler om du sliter med kvalme. Ellers fikk jeg beskjed om å spise spinat blant annet, og alt som er grønt. (Skal vel være litt forsiktig nå som det er e-coli smitte i Norge, men i utgangspunktet er det visst det som er det beste). =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå