Gå til innhold

Hvor slitsomt er det egentlig med en baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på om vi skal få nr tre. Vi har to "store" barn på snart 5 og snart 8, og har i utgangspunktet lyst på et barn til - og da begynner det jo å bli på tide, om ikke aldersforskjellen mellom barna skal bli altfor stor, og vi ikke skal strekke småbarnstiden aaaaltfor langt... Problemet er at jeg faktisk ikke husker hvor slitsomt det er med en baby... Jeg klarer rett og slett ikke å forestille meg det! Jeg husker at den første var krevende, med kolikk, mye sykdom og lite søvn, og jeg husker at nr. to var kjempesnill og alltid var fornøyd, så lenge hun var mett og tørr (og det var hun jo). Hun var heller aldri syk og hadde ikke kolikk...

Men, hvor slitsomt er det egentlig med en baby? Hvor slitsomt er det å ha en baby når man har flere større barn å ta seg av i tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på babyen.

Har hatt en som kan sammenliknes med en dukke (sov, spiste, lekte for seg selv) Hun sovnet hver kveld klokken seks, så det har absolutt ikke vært vanskelig.

Men turbotrollet har aldri sovet en natt, og sovner sjeldent før 22 om kvelden. Hun var våken 7-8 ganger hver eneste natt til hun var 13 mnd, nå sover hun rundt, men sovner altså veldig sent, står opp igjen klokken 5.

Er nesten avskremt fra å få et ekstra barn, men når de er 6 år og begynner på skolen, tenker jeg likevel at jeg tar sjansen på et til:)

Skrevet

For min del var det ikke slitsomt i det hele tatt. Han sov og sov og sov (20 timer om dagen) til han var 6 måneder.

Nå er han 13 måneder og krever mer. Han trenger fortsatt mye søvn og er fortsatt veldig rolig og blid, men det er mye mer travelt :)

Babytiden går jo uansett så fort, så tror ikke du skal tenke så mye på den. Man vet uansett ikke hvordan barnet man får er! :) Dersom de andre barna dine er så store får du nok uansett mye "hjelp", og det er sikkert mindre slitsomt enn å ha to tette. Men å ha tre barn er jo uansett mer slitsomt enn å ha to.....(to hender, to foreldre etc etc)

Tror nok bare dere skal vurdere om du vil ha tre barn. Om dere vil ha tre så kjør på, babytiden er uansett så kort at selv om man får ett kolikkbarn så går det heldigvis over relativt raskt!!

Skrevet

Det varierer veldig som sagt. Mine to har vært veldig krevende synes jeg. Aktive,sover lite,sterk vilje,nekter å spise og sove osv osv. Men unger er forskjellige. Du kan risikere å få en sovebaby som aldri griner omtrent,eller totalt motsatt,-en skrikerunge som henger på deg 24 timer i døgnet de første årene...Eller til og med en unge med et handikap eller en kronisk sykdom.Man vet aldri,men vær forberedt på en slitsom tid.

Skrevet

Min er 5 mnd nå, og jeg synes babyen er borte! Tiden går altfor fort..

Skrevet

Det vil jo komme HELT an på babyen, og spesielt om den sover på natta eller ikke. Jeg har hatt to stykk vanskelige babyer- førstemann var bare vanskelig på natta, mens nr 2 er/ var vanskelig både dag og natt, så for MEG er baby ganske slitsomt, og jeg gleder meg til minsta blir større og mindre krevende, eller ihvertfall krevende på en litt annen måte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...