Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 I dag er det mandag og jeg har endelig fått slappet av litt fordi jeg fikk meg et par timer ekstra på øret da minstemann på 4 mnd la seg til å sove igjen. Altså: I helgen har jeg blitt dratt opp av 4 åringen kl 06 hver dag. Forsåvidt greit det, men jeg må si at jeg ikke greier matche hans krav om aktivisering, eller rettere sagt, barnehagens aktiviseringsnivå. Det er mange timer for en som ikke er veldig selvgående på lek, og mange timer for mor som pga av minstemann holdes i ånde også på natten. Skal sies at far er på banen og trår til som bare det, men grunnet ny jobb har hans tilstedeværelse blitt redusert til en minimum her hjemme. Han hjelper til om natten, og som meg forsøker han å overleve visse dager på 3 timers søvn. Han må hente seg inn igjen og sover derfor middag. Jeg har tenkt at jeg heller vil det så han kan hjelpe på natten igjen. Jeg står opp hver lørdag og søndag med 4-åringen. Har gjort alt fra å ta lørdagshandelen i butikkene som åpner kl 07 til å kjøre tur, sykle tur, leke med biler, perle, leke kino (hehe, den er mest behagelig), hoppe på trampolinen osv osv. Faktum er at det er mange timer igjen av dagen når kl er 10 og man har vært oppe siden kl 06. Jeg lurer på hva dere gjør? Mulig jeg har oversett en helt åpenbar ting her, men da trenger jeg deres hjelp til å finne den:o) Vel, jeg er også selvsagt klar over at vi mest sannsynlig er i den mest slitsomme perioden nå med barn som ikke kan aktiviseres sammen. Jeg tar imot alle tips dere har! Takk!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har vært nøye på å si "Nei, nå må du finne på noe selv". De furter å er sure en stund og så finner de faktisk på noe. Det å lære å aktivisere seg selv er noe som må læres. De må få lov til å kjede seg og være sure for å finne på ting.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 La han kjede seg. En 4-åring bør klare å aktivisere seg selv innimellom. Høres ut som om han må lære seg dette? Be en kompis av han hjem. Da kan de leke med hverandre. (Da må ikke dere trå til som lekeonkler, igjen, 4-åringer bør også kunne finne på ting selv.)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Hvorfor ikke lære barnet at det må aktivisere seg selv? Han må selv finne på ting å leke med, og ikke henge i bena dine. Du kan gi han forslag til ting å gjøre, men han må gjøre det alene. Han har og veldig godt av å kjede seg. Du kan jo ikke underholde han i 12timer+ hver eneste dag det ikke er barnehage. Han vil jo sikkert ikke like det i starten, men må jo læres.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Man allierer seg med barnehagevenner! I helgene låner man barn fra ca 11 og leverer dem ca 17. Så drar man på tur et sted hvor ungene kan fly rundt og herje, deretter hjem og lsappe av med litt mat. Så får de leke til det er tid for å dra hjem. Hvis mini sover mens det er barnetv sover mor samtidig, på sofaen med den største oppå seg. Gjenta når nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 Takker for svar:o) Har tenkt på dette selvfølgelig. Det rare er at alle andre tror han er så selvgående fordi når vi er på besøk hos andre har han ingen problemer med å aktivisere seg selv. Han er faktisk ofte den som trekker seg tilbake i store lag og leker helt stille. Så stille at vi har måttet lete etter ham. Skjønner at han har en forventning nå om at ting skal skje også. Da han er flinkest til å aktivisere seg selv er når jeg gjør rent. DET er det beste han vet så vi gjør jo mye rent da. I tillegg prater han hull i hodet på oss hele tiden så vi får oss mange gode lattere, men det kan jo selvfølgelig bli i overkant slitsomt når man som nevnt har et spebarn i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 Og et lite tips til å stå opp kl 06 i helgene: bruk film som barnevakt på den tiden av døgnet, så kan du også slumre videre en times tid. Vi følte ihvertfall at vår 4-åring var stor nok til å se TV alene om morgenen like i nærheten av der vi sov. Han syntes bare det var supert, så det var en god løsning de dagene han våknet alt for tidlig, eller vi hadde hatt en strevsom natt med lillebror. Og en time ekstra på øyet gjør underverker! : )
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Jeg inviterer lekekamerater på besøk eller inviterer oss til venner med jevngamle barn. Men vitkigst av alt - jeg kan finne på å si til ungene mine: Gå på tommet ditt og lek der. Skrekk og gru! Og jeg gir meg ikke heller når de sutrer om at det er kjeeeeedelig. Gå på rommet ditt og lek der. Nå.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #9 Skrevet 30. mai 2011 Lage en barnelånering da eller? Det var lurt selvfølgelig:o) Tar det til etterretning og skjønner at dette blir sommeren hvor han må bli "stor". Har nok ikke hjulpet at han ofte blir litt baby igjen og har hatt litt sjalusitendenser pga av nye tilskuddet på 4 mnd her. Derfor har jeg følt at det har vært viktig at jeg har tilbragt tid med ham alene slik at han ikke føler seg helt tilsidesatt. Hvor lenge er det ok at de går tilbake og blir babyer igjen etter at de har fått søsken? Skal dette være selvregulert eller må vi snart ta en liten prat om det? Han er ikke veldig fornøyd når vi appelerer til hans store side angående dette. PS. Skal også sies at han blir ikke 4 før om 3 mnd altså;o) HI
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #10 Skrevet 30. mai 2011 Savner en "liker" knapp her på innleggene deres. De blir lest av meg altså! HI Ja, fysjameg du som ber dem leke på rommet sitt. Uffoguff! Må kvinne meg opp litt her, skjønner jeg. Hardt mot hardt;o)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #11 Skrevet 30. mai 2011 Det må du! Nå har du to barn, attpåtil. Da er det veldig greit at de kan aktivisere seg selv, for den tiden du hadde før, har du ikke lenger nå. Jeg har tre barn, yngste er som en apekatt på meg, men de to eldste kan heldigvis aktivisere seg selv. Ellers hadde jeg blitt tussete til slutt! Du må gjerne være litt drahjelp for ham hvis han ikke "skjønner" hvordan han skal leke selv. Start leken og gå ut derfra, så får han leke selv. Det er i tillegg bveldig bra for kreativiteten og fantasien hans å leke selv! Og ikke vær redd for å si følgende: Gå på rommet ditt og lek der. Han tar ikke skade av det!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #12 Skrevet 30. mai 2011 Jeg har barn på akkurat samme alder som dine og kjenner også på det du sier om at det er vanskelig å finne på aktiviteter. Noen ting jeg har gjort og som fungerer med begge: - sykle tur - bibliotek - lekeplass - trille/gå tur på skogsveier - fjæretur Hjemme er min fireåring flinkest å finne på ting selv når jeg er opptatt, setter jeg meg i sofaen, så skal hun være sammen med meg. Så jeg gjør husarbeid, hagearbeid ol. mens hun leker hjemme(ute og inne). Hvis jeg setter på en film på morgenen el. ettermiddagen, så sitter hun for seg selv og ser, mens jeg kan sove, slappe av m. pc eller kose med baby.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #13 Skrevet 30. mai 2011 Hehe, og jeg så for meg det etterhvert svært så skinnende huset deres. ; ) Han må nok bare bli "stor" som du sier, han klarer vel det meste selv sånn egentlig? Regner med at han kler på seg selv osv? Får dere til å gjøre det til en positiv greie også det å være stor? Tenker da på at siden han nå har blitt så stor kan han få spørre om en kompis vil være med hjem. Og gjør dere det i ny og ne vil nok han snart få spm om å være med de hjem også, og da er han jo skikkelig stor! ; )
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #14 Skrevet 30. mai 2011 hans krav om aktivisering?? opp klokken 06 for å leke med han? litt bortskjemt? som de andre skriver. la han kjede seg. mye. Jeg lar barna forstå at når jeg er opptatt med noe da må de leke selv. Hva med å ikke la han krve av deg men derimot du kreve noe av han, gi han en oppgavebok og si til han hvilken oppgave (skriving, regning, fargelegging, strek til prikk, eller andre typer oppgaver 4åringer liker) du vil se ferdig. når du er ferdig med det du holder på med vier du tid til han og skryter av det han har gjort (hvis det er gjort i det hele tatt he he), dette kan gjentas med lego, plastilina eller andre leker også og vips klarer gutten å leke uten din oppmerksomhet hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #15 Skrevet 30. mai 2011 Her har vi også hatt litt "sjalusitendenser" ved at hun leker mindre selvstendig og har krevd mer oppmerksomhet etter at babyen kom. Hun har også blitt lett sint så jeg synes hun har krevd veldig mye mer av oss etter at babyen kom. Vi har ikke gjort noe annet med det enn å gi henne oppmerksomhet på det positive og fokusert på hvor kjekt det er med henne som er stor og som kan hjelpe mamma og pappa så mye.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #16 Skrevet 30. mai 2011 Skulle gjerne ha svart; Han vil nok gjøre så mange ting sammen med deg pga sjalusi. Men jeg har en 4-åring selv og han er helt lik din. Min gutt får lov til å kjede seg, men det hjelper lite. Jeg ser at min gutt trenger venner. Han er sosial og snakkesalig, men det er ikke så mange på hans alder i gaten. Tar jeg frem legoen så vil jo gutten at jeg skal bli med på leken. Sier jeg nei -så vil ikke han heller. Han blir iallefall fort lei av å leke alene. Er vel en periode de går gjennom. Ikke så mye å gjøre med det. Se frem til sommeren hvor du kan sitte på terassen, mens han kan plaske i en balje:)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2011 #18 Skrevet 30. mai 2011 I sedvanlig dibånd så kommer ikke mitt svar frem her. Makan til møkasider! Skriver at det er godt noen ser nyansene her. Formulerte meg nok også litt feil da jeg skrev hans "krav" om aktivisering. Mente nok hans forventning. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå