Gå til innhold

21 mnd, 15 kg, bakovervendt sete??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er en stor gutt. 21 mnd, 15 kg, og ca 95 cm. Han er ikke noe "tjukk", men bare stor og kraftig. Bruker str. 25-26 i sko, hehe..

Så et innlegg litt lenger nede her der det stod at når ungen bikket 15 kg så var det tryggere med bilens belter enn 5 punkt sele. Han sitter jo enda bakovervendt, og hadde planer om at han skulle sitte slik lenge enda. Synes han er for liten til å bli snudd. Men ble litt usikker nå? Er det virkelig tryggere for han å sitte forovervendt med bilens seler? Eller kan jeg ha han bakovervendt enda?

Setet går til 18 kg, og hadde planer om å kjøpe nytt bakovervendt sete når han en gang bikket 18 kg. Hvilket sete, er en annen sak. Vet ikke hvilke seter som er bakovervendt som går lenger enn 18 kg.

Videoannonse
Annonse
Gjest @---;-
Skrevet

Hei HI.

Regner med det var dette svaret du reffererer til.

"Sv: 3 åring i beltestol eller bakovervendtsete i ferien?

bambi på isen: Det er faktisk feil. Hvis barnet veier over 15 kg er det tryggere å bruke bilens eget belte enne fempunktssele.

tresøtesmå-torødogenblå "

Jeg skulle gjerne ha sett dokkumentasjon på denne utalelsen til "tresøtesmå-torødeogenblå", for dette tror jeg er direkte feil.

Så lenge barnet er innenfor stolens vektgrense så er det deffinitivt tryggest å bruke stoler med fempunktssele kontra bilens setebelte. Dette tror nok jeg med stor sikkerhet kan si gjelder både forovervendt og bakovervendt bilstol.

Er barna for ung, +/- 4 år, så har barnet en tendens til å skli ut av bilens setebelte hvis det sovner. Barnet har ikke heilt kontroll på det å presse seg bak i stolryggen når det sovner og siger dermed sammen og ut på siden. Det er og mye lettere for et barn å komme seg ut av bilens egne setebelte en et sete med fempunktssele.

Så bruk ditt bakovervendte sete så lenge det passer til barnet ditt både i forhold til vekt og fysisk størrelse.

Acta Graco Cosmic Comfort S er en stol som går til 25 kg både forovervendt og bakovervendt. Jeg har selv denne stolen og er fornøyd med den.

Du får ha en fortsatt fin dag :-)

Skrevet

hmmm.. slik jeg har forstått og fått forklart når jeg kjøpte bilsete til min gutt var at det er at man kan få tak i seter med isofox opp til 18 kg, det er kun beltestoler opp til 25 kilo.. dette har med at vanlig belte tåler mer trykk enn isofox.. Men bakovervendt kan du barnet ditt sitte til 25 kilo..

Rart at noen sier noe annet, denne informasjonen har jeg lest på hjemmesidene for leverandører av bilstoler..

Og det finnes bilsete til din gutt... Akta Graco beologic, et helt fantastisk sete som har vunnet mange tester! Også pluss testen de tar i sverige! Det er en test som går utover det som er pålagt.. Det er en ren bakovervendt stol som kan brukes til 25 kilo, festes med belte såklart! Den har 3 sittestillinger å velge i, helt fantastisk god plass også :-)

Vi kjøpte dette setet til sønnen vår først, det var god plass og kjempe lett å feste, men vi byttet det til et besafe izi 3 (tror jeg det heter).. ikke fordi det var noe galt med akta graco setet vårt, men i bilen vår heller baksetene vår litt nedover mot ryggen.. derfor ble liggestillingen litt bratt, liggestillingen ble som sittestilling på en måte.. og siden mini er ett år måtte vi ha litt mer "helling" når han sovnet i bilen slik at hodet ikke hang framover..

Men det setet vi byttet i går opp til 18 kilo og vi kommer nok til å kjøpe akta graco beoligic igjen når dette er for lite :-)

Laaaangt innelgg men håper du har blitt litt klokere :-)

Skrevet

Det som er siktet til å det innlegget du har lest tidligere er at man er sikrere forovervendt i bilens egne seler enn i fempunkts-seler. Det er fordi når man er festet med fempunktsseler så er det ingen "slakk" sånn som ved trepunkts, så ved en evt kollisjon så vil kun hodet få en sleng når man bruker 5-punkt mens hele kroppen får en "finere" bevegelse i 3- punkt. De er altså hodet/naken man er redd for :)

Men enn så lenge er bakovervendt helt klart det beste!! Så hvis ikke det er noen grunn til å snu ham så ville jeg latt være så lenge som mulig :)

Større seter har jeg ikke greie på - vi har ikke trengt å bytte enda :)

Skrevet

Takk for svar! :) Da sitter han bakovendet noen år (forhåpentligvis) enda! :)

Skrevet

Bakovervendt er best, ingen protest.

Britax two-way elite er bakovervendt til 25 kg, og et sete som tar litt mindre plass. Har sett mange fire-åringer i dette setet, og de har plass nok i massevis.

Bilens egne belter er best når man skal sitte forovervendt og har bikket 18 kg!

Beltestol er ikke set samme som at en bilstol festes med belte, beltestol er den siste stolen fra 15-36 kg, som fester både barn og stol til bilen. Men husk og velg en beltstol med isofix-fester hvis bilen har det.

Britax og Cybex har disse, og Maxi-Cosi kommer med en slik stol til høsten!

Skrevet

Det er som en annen her skriver, så lenge barnet sitter bakovervendt så er det absolutt tryggest!!

Når man har passert 15kg og sitter godt i en beltestol er det tryggere, enn å sitte forovervendt i en 5-punktssele. Grunnen er som beskrevet av en annen her.

Det finnes flere gode bakovervendt bilstoler som går til 25kg. Legger ved en link hvor flere seter er listet opp.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2009/04/hvilke-bakovervendte-barneseter-gar-opp.html

Skrevet

Det er tryggest for ALLE, både voksne og barn, å sitte bakovervendt. Rent praktisk er ikke det mulig, man skal jo styre bilen også, men det er altså bare tull at det går etter vekt (eller høyde, alder eller noe som helst annet). Det beste er å sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...