Gå til innhold

Jeg har feilet med barneoppdragelsen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke at 4-åringen er slem... Men hvorfor plager hun lillesøster på 2? Slår henne og river henne i håret og dytter henne hele tiden. Jeg har prøvd å snakke med henne og jeg har gått veldig inn for å få bare storesøster og mammatid, som ikke lillesøster får være med på, siden jeg tenkte det var sjalusi, og i det siste har jeg merket at jeg får kortere og kortere lunte når de holder på. Bare skriking og krangling hele dagen for tiden...

Føler meg helt ubrukelig som mor. Noen med forslag til hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en på 4 og en på 2 selv, det er jenter det også, og her er det på samme viset.. 4 åringen, blir 5 i høst, hun er blitt så frekk i det siste. svarer meg med en frekk tone og ofte ender det med at jeg blir sint. jeg er så lei av dette nå.. hun er slem med hun på 2, krangler med henne bare for å krangle. men så er hun på 2 år ikke noen engel hun heller.. krangler og terger ganske mye selv. jeg tror ikke vi har feilet med oppdragelsen HI, er vel heller en alder hvor de er sta og trassete.

Skrevet

Slå nedpå det hver eneste gang.

La det få konsekvenser.

Konsekvensen er at fire åringen må følge etter deg i alt du gjør, fordi du ikke kan stole på at han/hun er slem mot lille søster. Si at det varer en halvtime, eller en ettermiddag, litt lenger for hver gang. Skryt når ting gr fint, og de leker sammen.

Snakk om hvor heldig den lille er som har sånn en flink og grei storesøsken. La dem leke sammen fint, mens du er med å leker.

Still spørsmål om hvordan han/hun hadde likt det om noen gjorde sånn mot dem. Hadde de blitt lei seg, har du lyst til at x skal bli lei seg? Hvorfor har du lyst til det?

Ikke gjør så mye alene tid som sammen tid, det skaper større distanse, de virker som de er tett i alder? Er det nærmere et år mellom dem, eller er det nærmere tre? Jo nærmere i alder, jo mer tid sammen, jo større aldersforskjell, jo mer aktuellt med alenetid.

Men det er ikke unormalt at ungene slåss. Faktisk helt normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...