Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #1 Skrevet 29. mai 2011 Eller er det bare barnevernet som liker å "stjele" barna deres? http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7652151
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #2 Skrevet 29. mai 2011 Problemet er vel at de kommer fra et land hvor det er sosialt akseptert med fysisk avstraffelse og overgrep mot barn. Nå har ikke jeg sjekket linken, men skjønner om de ikke forstår hvorfor BV overtar omsrogen for barna deres. De overfører jo bare barneoppdragelse slik de kjenner det fra egen barndom, og ser ikke hva de gjr galt, for de er oppvokst med at dette er greit selv. Tror ikke de elsker sine barn noe mindre enn vi gjør, men de skjønner ikke vetlig kultur og normer i fht hvordan man oppdrar barn. Så: Nei, BV stjeler ikke barn, men jeg forstår om de somaliske forendrene mener det.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #3 Skrevet 29. mai 2011 Generalisering er vel stort sett det mest idiotiske som finnes. Tenker jeg. Når det er sagt, så er det nok mye kulturforskjeller som spiller inn. De gjør som de har lært - og slik går sirkelen.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #4 Skrevet 29. mai 2011 De jeg har sett på nært hold - JA! De lar barna leke ute til sent på kveld, bråke, uten tilsyn. De er en søskenflokk hvor elste på 8-10 år dirigerer alt, og 2-åringen løper etter. De har heller ikke lært noe av foreldrene om hva de kan foreta seg, de feks går inn i hagene til folk (som er inngjerdet med port) og tar seg til rette med leker etc. Alså mangel på normal folkeskikk. Min største irritasjon er alså at foreldrene ikke er synlige i det hele tatt, lar barna herje som bare det, og at små barn ikke har tilsyn. I tillegg får de en drøss med bar, og jeg tenker kan dere ikke ta vare på de dere har før dere får en hel haug... Og så utnytter mange av de NAV, sier at de er alenemødre når de ikke er det. Dette er feks veldig vanlig i deler av Oslo.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #5 Skrevet 29. mai 2011 2020: Selv om det er ugreit etter norske normer må du skønne at de kommer fra en kultur og et samfunn som er helt ulikt vårt. Det er ikke dermed sagt at de er dårlige foreldre og vi har oppskriften på hva som er rett...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #6 Skrevet 29. mai 2011 Barnevernssaker i familier med annen etnisitet enn norsk er en utfordring og kulturell bevisstgjøring viktig. Ellers har mennesker med mange krigstraumer bak seg ofte utfordringer som omsorgsgiver de ikke klarer se selv. Men sånn generelt må kompetansenivået heves når det kommer til arbeid med etniske minoritetsfamilier.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #7 Skrevet 29. mai 2011 Er vel mulig at de som lar barna gå inn i hagen til folk for å leke synes at de som reagerer negativt på det er rare?? Jeg veit ihvertfall at jeg har forandra litt syn på barneoppdragelse etter å ha bodd i utlandet, barn er barn, om de vil leke i hagen til naboen syns naboen det bare er koslig. De som ikke syns det blir sett på som sure einstøinger...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #8 Skrevet 29. mai 2011 Men du bor ikke i utlandet nå. I Norge vil de fleste anse det som rart, uhøflig og heller ikke greit med tanke på forsikringsansvar osv. dersom det for eksempel skjer uhell på trampolina. Kan man ikke bare ta sikte på å følge de normer og regler som gjelder der man bor?!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #9 Skrevet 29. mai 2011 Alså de går inn i hagene når folk ikke er hjemme etc. Ikke for å leke med de barna som bor der. Jeg har bodd mye i utlandet (forskjellige) og inngjerdet eiendom går man ikke inn i med mindre man kjenner de som bor der og har en avtale på at man kan bruke lekeappaeratene etc. Jeg synes bare at når de bor i et norsk nabolag, så kan de forholde seg til norsk folkesikk.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #10 Skrevet 29. mai 2011 Nei de er ikke dårligere foreldre, men de har en veldig annerledes kultur enn vår, og de er ofre for elendig integrering. Hvordan kan innvandrerne bli integrert om de ikke får noe som helst hjelp til å forstå hvordan selv slike enkle og for oss selvsagte ting og lovverket i seg selv fungerer?
Gjest ->>- Skrevet 29. mai 2011 #11 Skrevet 29. mai 2011 Det var en ganske tabloid enten-eller-spørsmålsstilling. De familiene hvor barnevernet har overtatt omsorgen for barna, har vanligvis store problemer med å gi omsorg, ja. Det gjelder jo veldig langt fra alle somaliere i Norge. Dårlige omsorgsgivere finner man hos alle nasjonaliteter, men jeg vil tro grunnen til at det er en overhyppighet av barnevernssaker hos noen grupper kan ha å gjøre med f.eks kultur, utdanningsnivå, krigstraumer og sosioøkonomiske forhold.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #12 Skrevet 29. mai 2011 Jeg har problemer med å forstå en del av islamsk kultur / religion når det gjelder forhold til egne barn. Barna er foreldrenes / familiens eiendom, og i noen tilfeller går familiens ære foran livet til barnet. Man skal vokse opp og følge familietradisjonen uten å stille spørsmål med dette, i stedet for å vokse opp som en selvstendig voksen som kan tenke og velge fritt. Og ja, jeg vet at ikke dette gjelder alle, men det er ganske vanlig i de islamske miljøene som er størst i Norge, som pakistanske, kurdiske og somaliske.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #13 Skrevet 29. mai 2011 Det sier sitt når det står dette: Naima Abdirahman og Amina Yoonis Mahameds mener barnevernet legger for stor vekt på barnas interesser uten å tenke på hva det fører til for foreldrene som blir fratatt barna.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #15 Skrevet 29. mai 2011 I Somalsk kultur (les: ikke muslimsk) er det ikke tradisjoner å ha omsorg for barna slik vi har. Barna blir ofte (men ikke alltid først og fremst) sett på som et redskap, som arbeidskraft som er til for å hjelpe og bistå foreldrene i å få hverdagslivet til å gå rundt ofte helst slik at foreldrene skal gjøre minst mulige selv. Barn blir ofte overlatt til seg selv fordi de ikke er vant med eller ser grunnen for at barna trenger oppsyn/tilsyn. ISomalia er man vandt med at alle har ansvar for hverandres barn, derfor er det trygt å sende barna ut å leke selvom mor ikke er med selv. Der er det også storfamilien som oppdrar barna og ikke kun foreldrene, problemet er at storfamilien ofte ikke finnes i Norge, men i Somalia. Dessuten gjelder ikke storfamiliens regler i vårt norske samfunn. Derfor oppleves ofte somalske barn som uoppdragne, lite integrerte og tilpassede.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #16 Skrevet 29. mai 2011 Greit nok det, men nå bor de nå her og må tilpasse seg det samfunnet de bor i.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #17 Skrevet 29. mai 2011 21:11 her. jeg synes ikke det er greit nok. Det er ikke OK selv i Somalia at barn blir overlatt til seg selv eller andre enn foreldrene. Det er ikke OK å stole på at andre oppdrar eller passer på barnet ditt. og hvertfall ikke når du har ti av dem. Det er ikke greit å slå barnet ditt uansett hvor man bor, og det er ikke greit å se på barn som et redskap eller arbeidskraft. Visste dere forresten at flip-flops (sandaler) er verdens mest brukte voldsgjenstand? Røde kors hadde for et par år siden en kampanje i blandt annet Somalia der de delte ut gratis flip-flops der det sto noe lsikt som "denne skal ikke brukes til å slå barn".
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #18 Skrevet 29. mai 2011 I de somaliske familiene jeg kjenner til, er foreldrene knapt nok til stede. Ungene er for seg selv hele tiden, og de eldste (jentene) får ansvaret for å passe på de yngste. Jeg synes ikke det er greit. Det virker uansvarlig overfor de minste barna, og urettferdig overfor de største. Ei jente på ni år skal ikke gis ansvar for å passe sine yngre søsken.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #19 Skrevet 29. mai 2011 De fleste somaliske familier treffer jeg på forskjellige Lekeland;) Og etter min erfaring der, er de ikke gode foreldre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå