Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Er det bare meg eller skulle det vært stilt krav til de som mottar den? Nå tenker jeg på de som er ferdig med permisjonen og ikke uføretrygdet, det er jo grunner for at de er hjemme. Og kravene jeg tenker på er: aktiv arbeidssøker, jobb eller skole
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Aktiv arbeidssøker er et meget svakt kriterie, da mange greier å omgå det med å bevisst sabotere intervjusituasjonen. Men ja, det burde vært en maks stønadstid på ett eller to år, og så fikk folk selv skaffe seg en deltidsjobb og finansiere eventuelle studier via studielån, stipend i tillegg, akkurat slik alle andre må.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Vell, de kan faktisk sjekke den delen opp. NAV gjorde det da jeg fikk arbeids ledighets trygd (er i jobb nå). Å ende opp som alenemor er ikke alltid så lett økonomisk, men å motta stønader for å "dilte" hjemme med mye penger høres ikke rett ut. HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Når barna er over 3 år er det vel krav til 50% jobb eller skole eventuelt arbeidssøkende. Jeg har overgangsstønad (ble dumpet 2 dager etter jeg fødte), men har gått på skole i 2 år nå for å få meg en utdannelse sånn at jeg kan forsørge barnet. Håper i alle fall at jeg kan få meg en jobb som er bedre betalt. Jeg synes ikke det er noe luksus å være alene, men det er nok de som har det bedre enn meg Klager ikke altså, men i overkant av 18000 i mnd holder akkurat.. Gleder meg til den dagen jeg mottar en skikkelig lønnsslipp
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Det var da voldsomt så mange som synser og har meninger om denne overgangsstønaden da. Kan vi ikke bare bli enige om å uttale oss om ting vi har greie på, og la resten være? Det er de færreste som velger å motta overgangsstønad i 3 år. "Slik som alle oss andre" du liksom. Husker du å lære dine barn om medmenneskelighet? Evner du å være empatisk, og føre dette videre til dine barn? Eller er du mer opptatt av å slenge drit om en allerede stigmatisert gruppe mennesker på et anonymt nettforum for småbarnsmødre som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Hvordan tenkte du at en enslig forsørger som velger å ta utdannelse for å kunne forsørge seg og barna livet ut skulle klare seg på studielån og stipend? Bare husleie koster jo mer enn det beløpet.. Husk at de fleste har to inntekter til å betjene huslån, husleie og andre faste utgifter.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 OS er faktisk ikke så veldig mye penger! Jeg ble alenemor for 2 små da faren dro til thailand og ble "borte" der. Jeg måtte si opp jobben for den hadde jeg ikke sjangs til å beholde som alenemor, det var mye nattjobbing, men bra betalt. Og jeg ble sittende igjen med alle disse stønadene og jeg ville mye heller hatt en jobb hvor jeg kunne tjene mine egene penger, men nå er faktisk ikke virkeligheten sånn.. Jeg har brukt de få kronene jeg hadde spart opp til å prøve å starte noe for meg selv, men det er sannelig ikke lett det heller. Så tenk dere litt om alle dere som er så heldige at dere er to om ting. For det er ikke alle som er like heldige som dere!!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Synes det er greit at den varer i 3 år, da kan man faktisk ta en utdannelse og være bedre rustet som aleneforsørger. Men jeg skjønner ikke at det ikke stilles krav når barnet er 2-3 år. Nå som barn har lovfestet rett på barnehage så har man jo mulighet for plass der for en 2-åring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå