Gå til innhold

Har dere mulighet til å kjøpe hus til over 3 millioner?

Anbefalte innlegg

Jeg følger med på finn.no etter eneboliger hver dag. Skulle så gjerne flyttet i enebolig, men synes at hvis man skal ha litt størrelse på både hus og hage og litt fin standar så må man over 3 mill.

Synes det er så dyrt. Og undrer meg over at så mange har mulighet til å kjøpe så dyre hus...

Kunne dere kjøpt hus til over 3 mill?

Og hva har dere i samlet inntekt i året, sånn cirka?

Fortsetter under...

Nå kunne vi nok gjort det.

Tjener ca 500 000 hver. Dessuten har vi eigd en leilighet i Oslo som vi pusset opp og solgte noen år etterpå, tjente noen hundre tusen på det.

Så nå etter å ha solgt en leilighet og ha jobbet i ca 7 år kunne vi nok kjøpt hus opp til ca 3 500 000 tenker jeg (kjøpte for 2 700 000 for 3 år siden)

Ok..

Vu har en samlet inntekt på 850000kr i året sånn cirka, jeg er dog student og vil jo få inntekt etterhvert.

Vi sitter på et hus idag, og regner med å sitte med en egenkapital ved et eventuelt salg på ca 700000kr.

Min mann er ikke i tvil om at vi fint kan kjøpe hus til 3,1 - 3,3 millioner, men jeg er skeptisk til så høyt lån..

Hva er det vanlig å ha i huslån idag?

Vi har ingen lån ved siden av huslånet vårt idag.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Vi kjøpte huset vårt for omkring fire år siden, og betalte da 3,4 millioner.

Min mann arvet endel aksjer da han var ung, og når han solgte dem omkring 15 år senere var det nok til å betale ned lånet til leiligheten vår på den tiden. Så da hadde vi 1,5 million i egenkapital når vi skulle kjøpe hus. Husker ikke helt hva vi hadde i samlet inntekt da, men regner med omkring 750.000 kr.

Annonse

Gjest Hercule Poirot

Nja, mulighet har vi vel, med egenkap på rundt 1,5 - 1,8 mill og samla inntekt på ca 900 000, men vil vi? Nope. Vi ønsker ikke å bo oss i hjel, vi vil leve! I dag har vi samla gjeld på ca 400 000 og har slik sett god råd og bor bra nok, om enn ikke verken det største eller mest ønskelige huset og heller ikke akkurat ønskebeliggenheten, men skitt au!

Vi har et hus med ved verdi på rundt 3,5 mill, men ikke så mye i lån..

Første huset vi kjøpte var ikke så dyrt, vi pusset opp og betalte ned noen år og solgte med ca 500.000,- i fortjeneste. Spyttet de pengene i neste hus som og pusset opp det litt etter litt også.

I dag har vi 2,2 mill i gjeld og har et hus som er verdt over en mill mer enn det, så vi har god rente.

Vi tjener ca 700.000,- i året til sammen tenker jeg (jeg jobber deltid).

Det er vel ganske vanlig å komme litt gradvis inn på boligmarkedet? Begynne med en liten/rimelig bolig og tjene seg opp litt kapital ettersom man jobber seg mot drømmeboligen?

Joda, vi kunne kjøpt hus til 3 mill, men hvorfor skulle vi? Huset vi eier nå er verdt mer enn det. Vi har lån på litt over 1 mill.

Vi har inntekt på 1,2 mill (jeg 500, han 700, begge mastergrad og jobber i staten). Vi er kanskje litt eldre enn dere, jeg er 37 og mannen 42. For 10 år siden hadde vi mer lån og mindre inntekt, jeg husker vi hadde det ganske stramt en god stund.

Vi skal kjøpe ti l3,5 nå. Yuhu!

Eller. Prisen bl 3,5 etter at vi har gjort de endringene vi ønsker å gjøre på huset.

Vi blir sittende med i overkant av 2,5mill i lån.

Vi har bare mannens inntekt som kan regnes med når vi får lån.

Jeg jobber ikke men vi mottar div stønader grunnet kroniskt sykt barn.

Vi oppga de til banken, men jeg vet ikke hvor stor vekt hun la på det når vi fikk lån.

Før vi kjøpte huset der - eller det vi holder på å avslutte nå - i skrivende øyeblikk sitter vi strengt tatt med 2 hus og nesten 5mill i huslån.....

Vi har 2mill i lån på et hus vi solgte for nesten 3mill. En god del av overskuddet går til å pusse opp, en del skal settes av som buffer mens vi skal vurdere å betale ned en del av lånet når vi ser hva vi har igjen etter å ha pusset opp.

Spennende tider. Jeg tror ikke det er vanlig at de som kjøper hus til over 3 mill låner opp til hele summen. Det ligger nok store egenkapitaler bak. For "oss" som har vært i markedet de siste tiårene har vell "overskuddet" på boligene omtrent kommet av seg selv....

Har fått lånetilsagn av banken nylig og kan kjøpe bolig til opptil 4 mill. Men det er ikke noe å få kjøpt der vi vil bo, til den prisen. Tapte nettopp budrunde på en lelighet på 80 kvm med ganske dårlig standard. Taksten var 3,6 mill og den gikk for 4,2.

Vi har ca. 1 mill i året i inntekt.

Annonse

Vi kjøpte for bittelitt over 3 mill. Det har vi måttet pusse opp en del og det er fortsatt de største tingene igjen. Vi har rundt 200 kvm hus og 700 kvm tomt. Vi har samlet inntekt på rundt 1 mill...selv om det til tider ikke føles slik nå mens vi bruker alt vi kan avse til oppussing.

3 mill i lån er absolutt maks av hva vi ville ha, men bankene er gale og kunne fint gitt oss opp mot 4 mill. 3 mill er litt i overkant, men i forhold til området vi bor i har vi gjort et godt kjøp og er veldig fornøyde både med huset og tomten:)

>Vi skulle egentlig ha et hus med ferdigoppusset bad og kjøkken, men som et kompromiss kunne vi godta å pusse det opp selv dersom tomten lå slik til at det var verdt å betale for den. Det v ar verdt å betale for den utsikten vi har her.

Alt i alt fornøyd til tross for mye lån. Vi har allikevel ikke tatt oss lån over hodet, så klarer det takket være min manns inntekt.

Dere som har 1 mill i inntekt og som sier at dere får 4 mill og kanskje 5 mill i lån i banken. Går ikke banken ut ifra inntekt og ganger d med 3 lenger??

Vi har en samlet innekt på ca 1 mill og har huslån på 2,4 mill nå. Har i tillegg akkurat kjøpt oss ny bil og har studielån så har vel samlet lån på 3,2 mill. Vi har totalrenovert huset vi bor i og vil ikke flytte, men siden vi bare har 2 soverom og et boareal på bare 79m2 må vi til å bytte ut om noen år da vi får barn nr 2 nå til sommeren. Hus er dyrt!!!!

Nei, vi har ikke råd til enebolig eller noe annet til den prisen.

Men det er jo fordi vi har studielån på 600 til sammen og inntekt på 800 til sammen. Og vi har ikke eid noe før og man starter et sted.

Vi starter med et rekkehus:) Bare to millioner og DET klarer vi.

Til Lillegullgutten + julitulle, det har nok blitt vanlig og låne ut mer enn 3 anger inntekt. ( jeg jobber i bank)Det viktigste er egentlig å regne på hva låntakerne sitter igjen med i måneden, men ¨vi gir sjelden lån over 4 ganger inntekt.

Vi tjener selv litt mer enn 1,1 mill. Jeg har satt en maksgrense på 3 mill i lån som jeg syns er mer enn nok, men vi kunne sikkert fått 4 mill også men jeg vil ikke at vi skal bo oss ihjel.

Vi kunne nok mulig ha hatt lån på 3millioner ja, men vi har absolutt ingen ønsker om det. Vi har hus med dertilhørende lån på 1,3millioner, og siden vi ikke har mer lån kan vi jobbe redusert slik at vi er mer hjemme med ungene. Det er vårt valg, og vi stor trives slik. Så ett dyrere lån kunne vi fint hatt, men det hadde ikke passet oss i lengden.

Vi kjøpte akkurat hus til 3,5 millioner.Hadde 500 000 i egenkapital og låner 3 millioner. I tillegg har vi 160 000 i billån, pluss 800 000 i studielån.

Har 1 million i samlet inntekt nå men regner med at den stiger til 1,2 - 1,3 i løpet av et år eller to.

Det er det en enebolig koster i denne byen. Vi kunne kjøpt en halvtime-1 time utenfor byen og pendlet men bestemte oss for å betale for mer fritid.

Vi kunne nok det, men er veldig fornøyde med slik vi har det nå.

Et rekkehus som vi kjøpte for over 10 år siden, go som siden har steget 1,8 mill i verdi. Huslånet vårt er kun 700 0000, så vi ville hatt en del egenkapital.

MEN selv om vi kunne tatt opp mer lån til et større og flottere hus, gjør vi det ikke. Ønsker heller å ha begrenset med lån, og leve litt romslig.

Vi kunne ikke det!!!! Samlet inntekt her i huset er ca 650 000 og vi har max lån på 1,7 mill... Huset kosta 2 mill for 2 år siden....

Vi skal pusse opp mye, har allerede brukt 10 000kr på male utvendig og en del innvendig + noen andre småting. Skal bygge nytt kjøkken, bad, gjesterom og trenger ett barnerom til... Så verdien vil jo øke betraktelig etterhvert som vi får pussa opp...

Litt morsomt at det er bare de med inntekt på nærmere en mill +++ som har svart her..... =))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...