Gå til innhold

Noen med peiling på blodpropp/APC-resistens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange år siden ble det ene benet mitt plutselig veldig hovent og smertefullt. Det var steinhardt og kjentes ut som en trestamme. Jeg klarte knapt å gå på det. I tiden etterpå ble jeg veldig fort nummen i benet, og fikk tatt noen blodprøver for å se om jeg hadde arvelig økt

trombosetendens. Jeg er ganske sikker på at jeg fikk beskjed om at disse prøvene var normale, jeg fikk hvertfall ikke beskjed om det motsatte.

Var hos fastlegen forrige uke, og fordi jeg skulle ta nye blodprøver tok han også en titt på gamle svar. Han så da at jeg hadde hatt lett forhøyde verdier på protein C og APC-resistens. Dette skulle visst sjekkes nærmere, men ble aldri gjort. Etter litt googling har jeg jo lest at dette betyr at jeg har en arvelig feil som gjør at jeg kan få blodpropp, og merker jeg synes det er litt vemmelig. Jeg har vært gravid to ganger etter dette, men har ikke hatt flere slike symptomer. Jeg gikk på østrogenholdige p-piller på den tiden beinet mitt hovnet opp, men gikk over til en annen type, og da gikk det over.

Er det noen her som kan litt om dette? Tenkte å ta kontakt med legen igjen for mer informasjon, men skal dette behandles når man ikke har symptomer? Leste noe om at man bør ta medisin når man er gravid? Hvis det var blodpropp jeg hadde den gangen, kan den bare ha forsvunnet av seg selv? Noen som kan informere litt? Fikk forresten brev om at de nye blodprøvene var fine, men vet ikke om det gjelder disse verdiene også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i beinet etter fødselen med eldstemann..

Tok i ettertid endel prøver for å sjekke, bl.annet mine foreldre også tok prøver..

Fikk beskjed om at alt var normalt, og det var svangerskapsrelatert..

Så nå i februar var jeg på Aker sykehus, og der fikk jeg beskjed om at jeg hadde et syndrom.. Dette syndromet var grunnen til at jeg fikk blodpropp den gangen..

Han sa også at jeg hadde lett forhøyet APC-resistens, og at fastlegen skulle ta nye blodprøver.. Bestilte meg så time der, og han har nå henvist meg videre til en hematolog..

Under svangerskapet nå, tok jeg klexane sprøyter..

Ja,den blodproppen kan ha forsvunnet av segselv vil jeg tro..

Skrevet

Hvis det er mange år siden du tok blodprøvene så kan det hende de ikke testet for alt de kan teste for i dag. Jeg hadde blodpropp i 2003 og da var det nettopp kommet noen nye tester i forhold til arvelighet som var relativt uvanlige å ta den gangen.

Hvis du har hatt blodpropp tidligere eller har påvist risiko for å utvikle dette anbefales det omtrent alltid å ta blodfortynnende under et svangerskap + i en periode etter fødselen.

Så vidt jeg vet er det også slik at dersom man har hatt blodpropp minimum 2 ganger blir det ofte anbefalt å bruke blodfortynnende resten av livet.

Blodpropp kureres med blodfortynnende, så det er til en viss grad kroppen som "ordner opp selv", bare med litt hjelp. Risikoen med å gå med blodpropp som ikke kureres er selvsagt at den kan spre seg til andre deler av kroppen.

Har du plager med benet nå i ettertid anbefales det å bruke støttestrømper.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Dette var i 2005. Skulle nok tatt medisiner i svangerskapene da, men jeg visste jo ikke om det. Gikk jo heldigvis bra likevel, men greit å vite om det i tilfelle jeg skal ha flere barn en gang.

Greit å vite hvis jeg får like symptomer igjen også. Jeg er ikke plaget med benet nå, og har ikke vært det siden, så regner med at det har gått bra. :)

Hvordan vet man forresten om det er blodpropp man har?

Skrevet

Man tar ultralyd av beinet, evt må det settes kontrastvæske og tas bilder hvis man ikke klarer å se noe på ultralyd.

Dersom det ene benet er tykkere enn det andre, evt rødt og hovent og kanskje smertefullt er det indikasjoner på blodpropp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...