Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Jeg er så vanvittig plaget av pms, noen måneder er helt ekstreme. Plagene er av psykisk art, og gjør at jeg føler meg totalt koko. Jeg spurte derfor legen om det fins noe mot dette, og det første han sier er at jeg kan få Cipralex, som jeg kan ta fra eggløsning og til mensen kommer. Dette er så vidt jeg vet antidepressiva, og frister ikke å ta. Noen som har brukt dette mot pms ?
Gjest ->>- Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Det er bra forslag fra legens side. Antidepressiva har dokumentert effekt mot kraftige pms-plager. Det skader jo ikke å forsøke?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Enkelte anti-depressiva har dokumentert effekt mot pms. Hva ville du legen skulle gjort? skrevet utsukkerpiller? Eller noe som har vist seg å virke for mange?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Jeg vet jo ikke om det skader eller ikke, siden dette legemiddelet har mange kraftige bivirkninger. Det er i hovedsak derfor jeg er skeptisk. 18:45; sukkerpiller ?
Gjest ->>- Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Om du får ubehagelige bivirkninger kan du jo bare vurdere det opp mot pms-plagene og så evt slutte å ta medisinen?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Ja... det kan jeg. men jeg er redd for at det skal skje noe uopprettelig med kjemien i kroppen ved å ta denne type medisiner. - selv om det kan virke som om kroppen selv sørger for å rote til kjemien helt på egenhånd.....
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Cipralex må man vel uansett ta i minimum seks uker for å merke effekt. Og bi-virkningene er i mange tilfeller verre en det man behandles for. MEN, det er jo ikke alle som får bivikrninger.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Siden du spurte legen din, hva så du for deg at legen burde svare? Trodde du det finnes egne pms-tabletter? Du får ikke psykolog på grunn av pms, men var det henvisning til psykolog du ville ha? Eller skulle legen si at det må være fælt å ha pms, eventuelt komme med noen gode råd for hvordan du kan mestre pmsen?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Har lest av bivirkningene kan være kraftige, ja. Men visste ikke at man måtte ta dem over lang tid før de gir effekt. Det er jo nyttig info. Dette sa ikke legen noe om.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Det er antidepressiva, i tillegg til "gode råd" som legen kan tilby mot pms. Ppillen kan man også prøve for å stoppe eggløsningene, ingen eggløsning, ingen pms. Eventuelt bruke ppillen uten tablettfri uke, eller kortere tablettfri periode, for eksempel den nye som heter Yaz. Spør om resept på Yaz eller søk alternativ terapi hvis du ikke vil prøve antidepressiva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå