Gå til innhold

lurer på noe ang OS...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare mor som får dette etter brudd? Eller får begge to dersom barn bor hos begge?

Siden det er så mange alenemødre som kan la være å jobbe, men leve av OS... lever de da av OS, og bidrag fra far? Så far må jobbe ekstra mye og mor kan sitte på rævva? Ikke misforstå meg.. jeg mener absolutt far skal være med å betale for ungene.. men hører en del fedre er fortvilet.. de betaler mer i barnebidrag nå, enn det de og partneren hadde til sammen til ungen FØR det ble slutt.. så mor sitter som en "vinner" økonomisk sett i andre enden?

Og ja.. jeg vet det er en del møkkamannfolk som kvinner vil gå ifra.. men det er også en del møkkakvinnfolk som bare bestemmer seg for å hive ut mann og stenge dem ute fra ungers liv, og kreve mye penger.. viktig å se begge sidene.. ikke bare bli sånn" Vi kvinner holder sammen"..

Og jeg tenker det har blitt FOR lett å bare stikke og så overleve på andre.. for hver gang noen beklager seg over mannen sin her inne, så er omtrent halvparten av svara noe sånt som: "Forlat han.. det hadde jeg gjort..."

Uanset... begynte med å lure på HVA OS er, hvem får det, og hvor mye er det? Hvor lenge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk... siden kunne ikke vises.. men om mor da har 60%.. får hun da all OS eller 60%? Og får hun i tillegg fra far + + +..?

Skrevet

Nå fikk jeg den opp... Herremin.. får man 12.000,- i mnd i overgangsstønad? I tre år??? Er det noen som får mindre enn tre år? Det er utrolig lenge å kunne leve på staten?

Og de som virkelig trenger det, unner jeg det.. men føler det kan bli hvilepute for mange.. jeg har studielån for min utdannelse... skal ikke aleneforeldre måtte ha det? Jeg kan jo bli alene etter endt utdannelse og med unger?

Skjønner mange kan spekulere i dette.. jeg vil ha en liten søt unge, bli alene med det, få mye penger og gratis utdannelse og slippe å forholde meg til en mann som ikke gjør akkurat det jeg vil....

hører om sååå mange som lyver og sier de er alene... blir forbanna på at mine skattekroner skal gå til dem. la det heller gå til de som er gamle og trenger noe.. det er jo tross alt de som har tjent inn kroner i dette landet...

Noen blir rett og slett opplært til å bli en kvise på samfunnets rumpe....

burde ikke vi som biter tenna sammen, og kommer oss gjennom gode og onde dager (og tro meg.. det er ikke bare bare alltid det heller, men man er veldig stolt etterpå om man greier det.. ).. vi får ingen belønning... hmmmmm

Hilsen hormonell i dag

Skrevet

Deres belønning er vel at de har mulighet til å ha to inntekter, men kun én husleie eller ett huslån å betale på. Samt at man har en partner man kan dele sorger og gleder med. For å ikke snakk om å bytte på våkennetter eller å ha noen der når man selv er syk.

De som bevisst skal leve på OS må jo i såfall ha barn hvert 3. år eller finne en passende partner i løpet av de åra. For så snart tiden med OS er over så sitter man der med en unge og én inntekt (kanskje ikke det en gang) som skal dekke alle utgifter.

Skrevet

Her kunne jeg holdt foredrag om alt sammen du lurer på.......

Jeg ville være med far til mine barn, men han begynte å slå meg og kontrollere meg. Da ville jeg ikke mer.......

Jeg har barna, for han gidder ikke engang ha samvær. ALT skal gå etter hva han vil, aldri hva andre vil eller trenger. Så sånn er det blitt. Tenk å si at en ikke vil ha samvær, fordi en ikke kjenner sitt eget barn???? Hvem har da ikke giddet å bli kjent med barnet???

Og vi har i tillegg barn med mange ekstra behov, noe jeg har tatt meg av alene i mange år..... med fra 5-12000 i "inntekt" i form av OS( den er blitt mer enn doblet de siste 15 årene). Jeg har ingen karriere, men har ofret meg for våre barn. Jeg har tapt MYE. HAN tjener derimot nærmere millionen i året, og "bare lager barn" uten å trenge/gidde å ta ansvar......

OS(overgangsstønad) er noe den med hovedomsorgen får alene(den som har barna mest). Jobber en, så minker den i takt med inntekten en har(minker 40 øre for hver tjente krone brutto)

Skrevet

Skal si du fordømmer til tross for at du tydeligvis ikke vet noe om hva det vil si å motta overgangsstønad og bare baserer deg på stereotypiske inntrykk av fedre og mødre som går fra hverandre... du sier jo selv at du er uvitende, så hvorfor ikke være litt mer åpen?

Det er en grunn til at OS finnes som hjelpestønad for enslige foreldre. Som enslig forelder kan man ikke bo på en hybel eller i et bokollektiv, man må betale en skikkelig bolig på kun én inntekt. Hva bidragsforelderen betaler er jo avhengig av hans/hennes inntekt, og det er ikke automatikk i at man får mottar ekstra mye bidrag hvis man går på overgangsstønad, slik du synes å tro.

De fleste aleneforeldre jeg kjenner er hardtarbeidende, og mange bor i små leiligheter med kun ett soverom. Mange er på leiemarkedet fordi de ikke kommer inn på boligmarkedet. Og de aller, aller fleste jobber fullt mens de kanskje mottar eller har mottatt noe OS ved siden av (denne reduseres i forhold til lønnsinntekt).

Ta også med i beregningen at friheten til å jobbe deltid og være litt ekstra med barna når de er små er ikke et reelt valg for de fleste aleneforeldre. Ingen blir rike på overgangsstønad, og den er tidsbegrenset, så en sovepute er det IKKE. Det er en nødvendig stønad som gjør aleneforeldre i stand til å komme seg videre på en verdig måte for seg og sitt barn etter et samlivsbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...