Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Hvordan gjør dere det med barn og lavkarbo dietter? Jeg skal prøve å kutte ut ris, pasta, mel, poteter osv. problemet er at ungene elsker pasta! Kan jeg kjøpe fullkorn istedenfor? Jeg trenger ikke gå ned i vekt, ikke derfor jeg vil prøve dietten, men rett og slett for å bli sunnere, få overskudd og få opp blodtrykket. Ikke funker det å lage en middag til meg og noe annet til ungene hver dag, det har jeg rett og slett ikke økonomi til. Men ser for meg at de fortsatt skal få "vanlig" mat innimellom. Har en jente som er meget kresen så hun er vel ikke åpen for veldig store forandringer. Lillegutt håper jeg er litt mer medgjørlig.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Du trenger jo ikke lage egen middag, bare kok noen pastaskruer/poteter/ris til ungene som de får til maten. Du forsyner deg heller mer av grønnsaker og salat..
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 De skal få "vanlig mat innimellom"? Du kan da ikke i det hlele tatt vurdere å kjøre lavkarbodiett på ungene dine?? Bytt ut ris til grovris, pasta til fullkorn, men ellers må da ungene få brød og poteter og pannekaker og et lykkelig liv..De trenger masse karbohydrater..
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Barn er aktive, og når det kommer til energi og aktivitet så er karbohydrater bra. Selvsagt bør man velge riktig, så fullkornsprodukter kan man med fordel velge uansett. På lavkarbo så skal man styre unna fullkorn også helst. Å sette barn på diett uten at det er svært gode grunner mener jeg ikke er så bra. Barn bør spise variert, både få i seg proteiner, nok fett og karbohydrater. Det vil ikke si at man skal fore dem opp på siktet hvete og mye sukker, men velge grovt brød, fullkonpasta for å nevne et par eksempler. Å koke noen poteter, litt pasta ol til middagen koster ikke mye, du trenger jo ikke spise det.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Hallo?? Tror du ungene mine får et ulykkelig liv fordi jeg vil at vi skal bli litt sunnere?? Jeg har ikke sagt at jeg skal "kjøre lavkarbo diett på ungene mine"! Jeg tenkte mest på hva man kan lage til middag som er sunt,godt og passer for oss alle tre? HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 At jeg vil gjøre i hovedsak middagene sunnere vil ikke jeg kalle å sette ungene på diett! Pasta kan jeg selvfølgelig lage til de utenom ja... HI
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Når jeg lager mat koker jeg bare litt paste, ris eller poteter etter hva som passer til det vi har til middag. Lager pannekaker og andre ting som de liker engang i mellom akkurat som før!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 BArn trenger flere karbohydrater enn voksne. Sett ikke ungene dine på lavkarbo.,
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Fedon Lindberg har skrevet en bok som heter Barn i balanse, som handler om hvordan du kan gi barna dine en sunnere sammensetning av kostholdet. Det er en kjensgjerning at svært mange barn i Norge får alt for mye karbohydrater i forhold til feks proteiner og fiber. Anbefaler deg å låne denne boka på biblioteket. Og det er selvsagt bare sunt for barna dine at du bytter ut vanlig pasta med fullkornspasta og vanlig brød med grovt osv. Jeg har kuttet mye ned på karbohydratene, både for meg selv og barna, og kan signere på at jeg fikk mer overskudd og følte meg mer opplagt enn tidligere.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Mine barn har sovet hos mormoren i natt. Der får de masse å kose seg med. Og det merkes! De krangler, sutrer, er sur og sinte nå når de er komt hjem. Mat har mye innvirkning på humøret!! Så barn har ikke vondt av å bli sunnere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå