Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 for å leke inne hos dere. Har med seg noen figurer som holdes i hånda hele tiden mens det lekes med lekene til gutten min. Gutten min vil gjerne låne/leke med figurene til besøket litt men får ikke lov. Gutten min blir såklart sur fordi han ikke får låne lekene mens han selv må dele på alt. Hva gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Har ikke vært borti problemstillingen, men i barnehagen hos oss er det slik at om man har med leker i barnehagen, så må man regne med og også la andre få lov til å leke med det.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Gjør ikke så mye,sier til mitt barn at det andre barnet ikke vil låne bort akkurat nå,kanskje en annen gang eller noe sånt. Kan ikke begynne å oppdra andres barn,men så klart har litt med alder å gjøre,er gutten 2-3 år f.eks,ville jeg forklart at det er viktig å dele og at neste gang kan han låne noe av min gutt eller noe i den dur.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Hei Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg huser at da mine hadde med seg en kompis var vi mye med en kollega av meg som også hadde en gutt. Han var litt på besøk, og hadde ofte med seg leker. Han ville stort sett ikke dele, og hun sa alltid: "Han er så glad i den.. han er så knytte til den" etc... Noe jeg synes var rart. Mine visste at om de skulle ha med leker så måtte de låne de bort. Jeg synes det er en uting å ta med seg leker på besøk som ingen skal få leke med. Da trenger de ikke ta dem med. Mine måtte låne bort alle sine leker til de som kom.. Men vanskelig å forklare dem hvorfor de må dele, mens de ikke får se på lekene kameratene kommer med... Men som er annen her sier... man kan ikke oppdra andres unger.. og ble til at jeg heller ville møte andre med andres unger.... som jeg synes var synd, for jeg likte henne godt. Og synes egentlig det var rart at hun godtok det, for hun virket så fornuftig på andre ting.., Men når man kommer på besøk gang etter gang, og aldri kan låne bort de 1-5 leken man har med seg, da kan man jo ikke forvente at andre skal låne hennes unger noe.. eller?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Ja, jeg syns det er ufint ta med seg leker til andre, leke med andre sine leker men nekte dem se på dine. Eksempelet er desverre et av mange. Vi har stort uteareal og mye leker ute, så her er ofte barn. De andre kan ta med seg saker og ting som de nekter låne bort, mens min gutt må dele på alt. F.eks igår var her flere barn og vi hadde en ball mindre enn det var barn. Den som endte opp uten ball var mitt barn. Det forventes rett og slett at han skal låne bort tingene siden andre er hos han. Det er jo en fin ting lære å dele, og min kar gjør det villig. Er bare redd det skal bli for mye, og at han skal ende opp uten hele tiden. Derfor er jeg begynt si ifra. Igår hadde et barn med seg såpeboble og nektet la andre prøve. Da hentet jeg gutten min sin såpeboble som var annerledes enn hennes og da krevde hun meg en gang å få prøve den. Da ga jeg rett og slett beskjed om at hun måtte dele med både mitt barn og de andre om hun selv skulle prøve andre sitt. Må deres barn dele på absolutt alle leker eller er det ok å nekte besøkende(nabobarn som bare dukker opp i hagen) å ta seg til rette?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Da sier jeg til mitt barn at det andre barnet er spesielt glad i den leken hn holder i hånden, og det er derfor det er som det er. Trenger ikke lage stor sak av det. Ditt barn leker vel med andres leker når han er på besøk? La ham da ta med seg en figur til å holde i hånden hele tiden... Se om han gidder.... Noen barn er slik at de har trygghet(som i "kosedyr") i en egen leke, slik dette barnet tydeligvis har.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 For og være helt ærlig ville jeg sagt til han som hadde med seg leken at denne legger vi bort til han skal hjem, hvis de ikke klarer og dele. Det samme gjør jeg med leker mine ikke vil dele med andre. Blir de ikke enige. Fjerner jeg leken.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Ikke snakk om å lage en stor sak av det, MEN som jeg skrev samles barna hos oss pga utearealet. Mitt barn begynte igår med at han ikke ville dele såpeboblene med hun som hadde nektet han låne sine. Og da jeg kom til å tenke på hvordan det ser ut til å utvikle seg. Og da lurer jeg bare på om det er slik at siden de er hos oss må han dele på alt mens de som kommer på besøk slipper dele? 4 åringen merker det jo såklart og har nevnt det flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 jeg ser ingen problem i å stille noen krav til andres barn som er på besøk, så hvis jenta har besøk av en på 4-5 års alderen og som ikke vil dele, så kan barnet legge leken i lomma, eller hvis den er større så kan vi rulle den inn i jakka og legge den opp på hattehylla. men hvis barnet ikke vil så tvinger jeg ikke, men forklarer hvorfor det kan virke urettferdig for barnet mitt. hadde jenta mi ikke villet dele hos noen andre så håper jeg at andre foreldre går fram på samme måte, barnet mitt burde ikke kunne gjøre som hun selv vil når jeg ikke er i nærheten, så voksne må kunne si ifra til henne.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 14:32 Takk, dette kommer jeg til å si neste gang. Det er veldig flott lære barna å dele, og hos min gutt har det egentlig aldri vært noe jeg måtte ha lært han. Har kommet naturlig. Merker bare at han er begynt stille spm ved at andre slipper dele, og jeg skjønner godt han reagerer. Han er også veldig forsiktig av seg når det gjelder slike ting, så vil ikke at han skal ende opp uten leker mens andre bare forskyner seg av hans ting. Dette er noe de har jobbet med i bhg også, og en stund ble han faktisk oppfordret til å ta tilbake ting andre tok fra han.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Jesper Juul, barnepsykolog, har skrevet nettopp om det emnet. Man skal ikke være så kategorisk som enkelte svar her om at dette tyder på dårlig oppdragelse. Barn har en annen logikk enn vi voksne har. www.dagbladet.no/2011/03/28/magasinet/jesper_juul/barn/relasjoner/familie/15983326/
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 Barn kan godt ha leker hjemme hos seg som de ikke ønsker dele. Mitt barn har leker på rommet som står høyt på en hylle som jeg ikke ønsker andre skal leke med. Dette er skjøre ting, og leker som er arvet og har affeksjonsverdi. Ute har vi trampoline,sandkasse, huskestativ med sklie osv og de barna som er her å leker får selvfølgelig leke med det. Derimot har vi noen nabogutter som vårt barn ikke leker med til vanlig, men de kommer nå og da for å låne trampolinen. Dette har vi satt stopp for nå da de er 2 år eldre, ikke leker med barna her(vårt og andres barn) og kun skal hoppe. Barnet som bor her skal slippe stå i trampolinekø pga disse 2. Avogtil tar vi ut "inneleker" eller andre ting og selvfølgelig deler han med venner. Når det derimot bare dukker opp noen i hagen her fordi de ser han har noe spesielt ute(f.eks radiostyrt bil) trenger han ikke dele med andre. Da må han få lov leke med leken alene. På samme måte som han ikke kan gå hjem til noen å forvente å få låne alt mulig. Det er vel og bra å lære å dele, men avogtil må barna få lov å leke med noe de ikke vil dele. Utfra her kan det virke som ingen barn får eie en uteleke uten å MÅ dele med alle som stikker innom?! Mitt barn er redd for sin radiostyrte bil og det må han få lov være. Skulle han derfor bare få kjørt den inne? HI: når barna tar meg seg leker til andre bør det det lånes bort. Hadde mitt barn nektet låne bort leker fordi besøket nektet låne bort hadde jeg gitt beskjed til besøket at om han kan bestemme seg for ikke å låne bort, kan barnet mitt også det. Om barnet ditt derimot er ute å leker med ting og andre kommer til dere mener jeg de ikke kan forvente å låne alt mulig.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Mener også at det må være rom for å kunne være utenfor sitt eget hjem å leke med noe, uten å bli tvunget til å låne det bort.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #15 Skrevet 28. mai 2011 14:27 Så alle barn som ikke vil dele på noe har trygghet i den spesifikke leken? Skal ikke barnet som får besøk også kunne ha trygghetsleker? HI: hadde bedt besøket legge bort leken. Hadde også gitt beskjed til barnet mitt at om det var noe han ikke ville låne bort skulle han bare si fra så skulle jeg lagt det bort. Slike ting går begge veier.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #16 Skrevet 28. mai 2011 Jeg synes ikke man skal tvinge barn til å dele når de ikke vil. Det er frivillig å dele. Jeg oppfordrer alltid barna mine til å dele, men jeg tvinger dem ikke. Alle barn lærer seg å dele etter hvert, men kanskje tar det litt lenger tid hvis man ønsker at de skal komme til dette punktet når de selv er klar for å gjøre det uten tvang. Jeg synes ikke det er bra å lære barn såkalt "positiv adferd" med tvang, det blir alt for paradoksalt og selvmotsigende for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå