Gå til innhold

Orkide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre orkideer som nå trengs å pottes om.Men finnes det større orkidepotter enn de orkideene kommer i? Jeg finner ikke hos kjedene:-(

Kan jeg potte om i hva som helst potte bare den er større,eller må en orkide stå i lang smal potte?

Og om ikke de skal pottes om,kan jeg klippe røttene som kommer ut av potten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pottet om mine orkideer til noen glassvaser jeg ikke bruker lengre. Fjernet all bark som den står i og klippet av gamle og ødelagte røtter. Nå stortrives de som bare det og har kommet med nye blomster. De trenger altså ikke stå i den plastpotten de kommer i, men røttene foretrekker mye lys og fuktighet og bør derfor ikke klippes av hvis de stikker opp av potten.

Jeg vanner dem forresten ved å fylle vasen ved å fylle den med vann så røttene er dekket. Lar stå i 5 min og heller av.

Skrevet

Mine blomstrer hele tiden de,eller nesten da.De har en liten pause på ca 1 mnd ett par ganger i året.De står med vann alltid.

Røttene stikker ikke opp av potten,men de gror ut av potten på bunnen. Da skal vel alle planter pottes om mener jeg blomsterfinn har sagt.

Skrevet

så den står bare med røttene ned i vasen og ingenting annet? Kanskje jeg bør gjøre det med mine orkideer, hørtes pent ut:)

Har aldri pottet om mine, den eldste har jeg vel hatt i 4 år snart, blomstrer kun en gang i året.

Huff tør jeg dette da, er jo livredd for at de skal dø hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...