Gå til innhold

Hva man har krav på av penger


Lise259

Anbefalte innlegg

Siden flere av dere har barn fra før, så har dere vel vært igjennom det med penger også. Syntes det som står på nav var litt komplisert å skjønne. Vi er begge i fulle jobber, er da foreldrepengene itillegg til vanlig lønn, eller istedet for vanlig lønn??

 

Og det står at mor skal ha 9 uker, far 10 og resten blir delt. Jeg vil være i permisjon hele perioden, er de ukene som er forbeholdt far sammen med meg da, eller er det beregna at han skal være alene med ungen og jeg jobbe?? Vil så være sikker på dette...

 

Og det far får i foreldrepenger per uke (som det står på nav), er det noe han får bare i permisjonstida HANS, eller gjennom hele selv om han bare tar de 10 ukene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom dere begge jobber fullt får dere begge foreldrepenger.. Foreldrepengene er selvsagt istedet for vanlig lønn og ikke i tillegg til vanlig lønn - SÅ bra er ikke permisjonsordningen at man får dobbelt opp..

 

Etter 1.juli er fordelingen av ukene slik:

3 uker er til mor før termin (føder du før termin mister du resterende av disse ukene)

6 uker er til mor etter termin (får ikke lengre permisjon om du går over termindato)

12 uker er til far

De resterende 27/37 ukene kan dere fordele som dere vil.

 

Dere kan velge permisjon med 100% dekning(lønn) i 47 uker eller

permisjon med 80%(lønn) dekning i 57 uker. Lønna er begrenset oppad til 6G (tilsvarer ca 450 000 i årslønn) så tjener du eller far mer enn det vil dere tape litt i permisjonen..

 

Dere får ikke foreldrepenger samtidig, dvs at du får ikke foreldrepenger når pappaen har fedrekvoten sin. Du kan velge å jobbe, ha ferie eller være hjemme i ulønnet permisjon når han har sin permisjon. Skal han ha mer permisjon enn fedrekvoten må du enten jobbe minst 75% eller studere på fulltid for at han skal kunne få fulle foreldrepenger.

 

Far får kun foreldrepenger når han tar ut sin del permisjon på samme måte som du gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så i de ukene far er hjemme, så får ikke jeg foreldrepenger selv om jeg også er hjemme??? Er det vanlig at faren er helt alene hjemme de ukene? Trodde de liksom kunne ha den tiden sammen om de valgte det.

 

Men mannen min vil gjøre det slik at han er hjemme noen ganger i uka og jobber resten, slik blir da permisjonen lenger også. Men åssen blir det da med pengene?

 

For å si det sånn, jeg vil være hjemme med babyen under hele permisjonen, og faren vil ha permisjon noen dager i uka bare.

 

Syntes det her virker som et teit opplegg, eller er det bare jeg som ikke skjønner det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke foreldrepenger når pappaen er hjemme.. Det finnes et mulig unntak og det er at du jobber 50% stilling og samtidig er hjemme med 50% foreldrepenger - men du spiser jo da selvsagt opp av permisjonstiden..

Mannen din kan ha gradert permisjon om han ønsker, han får da foreldrepenger for de dagene han har permisjon, og vanlig lønn fra arbeidsgiver for de dagene han jobber..

Du kan fint være hjemme "hele permisjonen" som du sier men får bare betalt for 35/45 uker uansett.. Man har bare 37/47 uker tilsammen og når 12 av ukene er pappaens sier det seg selv at du ikke kan få lønn i hele permisjonstiden..

Teit opplegg? Overhodet ikke.. Det er verdens beste permisjonsordning som sikrer både mammaen og pappaen permisjon, og samtidig gir valgfrihet med de ukene man kan dele på ..

Personlig må jeg sterkt oppfordre til å la pappaen ha fedrekvoten sin sammen med babyen alene - da får han knytte sterke bånd til barnet alene uten mammaen hengende over skulderen og han får innsikt i hva det består i å ta seg av hus og barn alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm, jeg mener "teit" opplegg fordi det kan være vanskelig å sette seg inn i :/

 

Faren var usikker på om han ville være helt alene med ungen eller at vi er alle sammen, så han har heldigvis lang tid å tenke på :)

 

Men om jeg tar 5 uker ferie utav de 10/12 ukene hans, så er han alene hjemme 5/7 uker. Er vel en mulighet? Vel vel, vi får se :)

 

Så det er vanlig at faren er lenge alene sammen med ungen, mens mor jobber 10/12 uker midt i permisjonen? Eller er det da vanlig å legge fars permisjon til slutt, slik at mor har sine sammenhengende??

 

Vet dette er lenge til, er bare så glad i å planlegge og vite hvordan ting blir:)

De venninnene jeg har som har barn, har ikke fast jobb. Derfor var jeg usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta ferie mens han har permisjon om dere ønsker det. Det vanligste er nok at pappaen tar sin permisjon tilslutt og at mor har sin sammenhengende.. Babyen er jo da større og rutinene er "innarbeidet".. Og ja, det er vanlig for mange at pappaen er alene i hele eller deler av sin permisjon..

Lykke til med valget og forhåpentligvis en flott permisjonstid for dere begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...