Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 driver å skal lærekjøre og lurer på: når man skal skifte gir fra 5 til 1 foreksempel, må man da innom alle gira eller kan man sette den i fri også i 1? sikkert dum spm....
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Hold clutchen inne og sett giret i fri før du fører det bort i 1 gir. Trenger ikke være "innom alle"
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 okei, trodde det jeg:P 5-4--3-2-1 liksom:P hehe...flere tips?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Nei du trenger ikke gå innom alle gir bare du er innom fri. Men prøv for all del ikke å presse bilen i 1 gir hvis du er i stor fart. Også når du skal akselerere er det en fordel å hoppe over gir, altså f.eks fra 3 til 5. Det er også drivstoffbesparende!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Neida, det trenger du ikke, sett bilen i fri og brems ned til passende fart før du girer til 1. gir. Blir veldig kavete om du skal gire innom alle girene før du endelig når 1. Men som sagt, i 5. gir har man god fart, så bilen vil ikke "tillate" deg å gå direkte i 1.giret uten å senke farten betraktelig først.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 okei tusen takk for svar:) hvordan skal jeg unngå å kvele bilen når jeg må stoppe helt opp i et kryss da`?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 hold inne klutchen mens du bremser ned så kveler du ikke bilen.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Dette lærer du nok under kjøretimene med erfaring.. Angående giring. Du girer ikke ned fra 5 til 1 uten at du har stoppet helt opp. Første gir bruker du kun når du starter opp fra null fart. Ellers bruker du andre gir. Vet at en del girer ned til første gir under fart, men de er også ubehagelige sjåfører å sitte på med....
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 takk:) tenkte mest når jeg må starte opp igjen fra full stopp i kryss, eller neten helt stopp:P hva gjør jeg da?da står giret i 1...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Har virkelig ikke den du øvelseskjører med lært deg dette?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Når du ser at du må senke farten eller stanse helt opp, kan det være lurt å gire ned to og to gir og bremse litt ved å bruke girene, men ikke ned til første før du skal starte opp. Du kan fint starte en bil fra andre gir også, når du får litt erfaring med clutch og gass. Første gir som sagt bare hakkete og ubehagelig kjøring
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 har bare øvekjørt en gang foreløbi:P lærer vell etterhvert;) takk for svar alle sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå