Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 ...eller vasker dere det for hand? Lurer litt på dette da jeg må pumpe meg hver andre time. Fikk inntrykk av at det holdt å koke 1 gang hver dag og vaske utstyret for hånd mellom bruk, men nå ble jeg plutselig usikker...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Vasker og steriliserer alle flasker etter at de er brukt 1 måltid. Hadde samme problem med brystpumpa, så den oppbevarte jeg i kjøleskap så steriliserte jeg den samtidig med de andre tingene hver kveld.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Ja, jeg gjorde det frem til mini var rundt 6 mnd. Etter det kokte jeg pumpeutstyr en gang for dagen, flasker etter hvert måltid. Det beste er om du har mange pumpesett slik at du slipper unna med en eller to runder med koking i døgnet )
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #4 Skrevet 28. mai 2011 Jeg vasket for hånd. Skylte med kalt vann først, vasket med varmt vann og såpe og skylte med kaldt vann til slutt. Kokte sjelden, men puttet i vaskemaskinen når den ble satt på. Hver andre dag ca. Jeg ga også springvann til mine sommerbarn fra de var få uker gamle, så da så jeg ikke poenget med å koke.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Man skal koke flasker og flasketutene til barna er 6 mnd, etter 6 mnd kan de vaskes i maskinen. Det er anbefalingene fra sykehuset. Jeg hadde prematur så da måtte vi koke til han var 1 år.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Hva gjelder prematurbarn vet jeg ikke, men helsesøter her sier ikke du trenger å koke til barnet er 6 mnd. Du trenger heller ikke koke etter hvert måltid. Tenk logisk (tenker ikke prematurbarn) - barn ligger på gulvet. De snur seg rundt når de er ca 3 mnd. De beveger seg bortover gulvet fra ca 4 mnd. Alderen varierer selvfølgelig. De putter fingre og ting i munnen. Verken gulv, fingre eller ting/leker er sterilisert. HVorfor være så hysterisk overfor flasker og smokker da? Selv om det er melkeprodukter.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 Når jeg pumpet så var babyen nyfødt (0-8uker) så da vasket jeg for hånd og kokte mellon hvert måltid og hver pumping. Måtte jo nesten det følte jeg, siden babyen var så liten. Etter 8uker ble barnet flaskebarn med mme og da hadde jeg så mange flasker at jeg kunne vente til kvelden med å vaske og steriliesere. (Da kjøpte jeg microsterilator) Bare skylte flaskene i kaldt vann før jeg sparte de til kvelden. Er ungen så gammel at den tåler litt bakterier, go du har nok flasker så er det ikke vits å koke\vaske mellom hvert måltid. Men ville nok vasket pumpen, for det lukter jo surt etterhvert og er skitten. Koke trenger du kanskje ikke.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Jeg pumpet meg lik ofte som deg. Jeg skylte pumpen i veldig varmt vann og la den så i kaldt vann før jeg igjen skylte den rett før bruk. Flaskene blir jo melka stående litt så de trenger litt mer behandling. Har du en forholdsvis ny oppvaskmaskin, kan du vaske dem der på 65grader.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 Takk for mange svar. Flaskene har jeg kokt mellom hver gang, pumpen har jeg skylt i kaldt vann, vasket for hånd og deretter skylt i kaldt vann igjen. Og ellers kokt x 1 pr dgn. (noen ganger mer). Har nettopp begynnt med pumpe, så har ikke så mange flasker enda, må nok gå til innkjøp samt kanskje ekstra pumpesett. Ellers er babyen bare 10 dager. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå