Gå til innhold

Jeg vil ikke gå i fengselet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 18 år som har et stort problem.

Som gave fra moren til samboeren min fikk vi billetter til Brasil for å besøke henne og være der i to mnd... Rett etter fant jeg ut at jeg har gjeld på 4000 kr hos politiet, eller jeg betalte ikke regningene mine siden jeg flyttet fra Oslo til Bergen, hadde ikke kontakt med familien ( familieproblemer ) og det tok sin tid før jeg byttet adressen. Jeg fikk nemlig et brev fra politiet at jeg måtte gå i fengselet den 19.06.2011 vis jeg ikke betalte gjelden før det, vi har billettene til Brasil den 15.06.2011, vet dere om jeg får reise selvom det ikke blir betalt? Jeg har tenkt å betale det den 17, da jeg er i utlandet, siden det er da jeg også får penger... Jeg vil gjerne reise men jeg er redd for å bli stoppet på flyplassen, og da drar samboeren min uten meg og er borte i to mnd :( værsåsnill hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags gjeld er det du har som gjør at du må i fengsel? Bøter?

Skrevet

Hvorfor ikke ringe og si at du ikke får penger og mulighet til å betale før den 17.? Det lønner seg å snakke med og være ærlig, ikke bare snike seg unna!

Skrevet

Jeg betalte ikke lege og tog regningen :(

Skrevet

noen ganger er det faktisk ikke værre enn å ringe dem og avtale en dato for betaling.. de pleier å være greie om du forklarer hvorfor du ønsker å¨utsette betalinga litt ....

hjelper ikke å la være å gjøre noe med det og tru at ting ordner seg ...

Skrevet

Jeg er redd at vis jeg ringer og snakker med de og sier at jeg har plannlagt en reise så gjør de alt for at jeg ikke skal komme meg ut av landet... :/

Skrevet

Så du mener det ser bedre ut når den 15. kommer og du har rømt ut av landet?

Skrevet

Hvem sa jeg skulle rømme fra utlandet? Jeg skulle bare reise i to mnd...

Skrevet

Har du dratt til utlandet da uten og betale innen fristen har du faktisk rømt!

Skrevet

Morsom du, jeg har faktisk tenkt å betale og har faktisk tenkt å komme tilbake, man bruker ikke over 15 tusen kr på retur billett for å bli i utlandet :/ Så hva faen er det som feiler deg ?!

Skrevet

Enten er du troll, eller så er du fjortis!

Skrevet

ingen troll og ingen fjortis heller, jeg spurte kun om RÅD, har ikke bedt noen om å dømme meg :)

Skrevet

Du, kjære venn. Du sier du er 18. Hvis du må i fengsel for ikke å ha betalt regninger så kan det umulig være legeregning det er snakk om. Det tar laaaang tid før sånne regninger blir så "farlige" at man må i fengsel, så du er rett og slett for ung til det. Togregning, er det en billett? I så fall kan jeg skjønne den bedre, hvis du har sneket på toget, blitt tatt, fått bot og ikke betalt. Unnlater du å betale bøter så går det litt kjappere.

Uansett må du få betalt regningene, og jeg ville ringt så fort som mulig for å få til en løsning. Hvis du drar til utlandet før du ordner opp så lager du problemene større for deg selv.

Når det er sagt så tror jeg dette er tull. Enten det, eller så forteller du ikke hele sannheten om hvorfor du må i fengsel.

Skrevet

Ja, dette er tull.

Betaler en ikke en regning går det til inkasse, og deretter blir det trekk fra lønn eller annet en har. En går ikke i fengsel for en ubetalt legeregning.

Skrevet

Hmm, det er merkelig. Regningene mine ble ikke betalt siden desember / januar... Jeg kjøpte en togbillett men det var visst feil dato på den, og da de sjekket billettene kunne jeg ikke hoppe av. Jeg fikk en ny billett til 800 kr som jeg skulle betale i løpet av 2 uker, men da skjedde det så mye rart i mitt liv at jeg rett og slett glemte det helt, så flyttet jeg til bergen og mistet helt kontrollen over mine egne ting...

Skrevet

KAn ikke samboeren din hjelpe deg å betale da? Hva skal du i Brasil i 2 mnd.? Er det smuglertur? En normal samboer hadde selvsagt hjelpt dama ut av knipa og betalt den regningen.

Skrevet

Her tror jeg det må være noe annet som gjør at du har fått beskjed om soning. Man får ikke det for legeregning og jeg har heller aldri hørt om det i forhold til togregning. Soning får man kun i forhold til bøter.

Skrevet

Mulig jeg er dum eller noe - men du skriver i hovedinnlegget at dere har fått flybillettene av din mor i gave. Litt lenger ned skriver du at du betaler 15000 kr for flybillettene? Om du har råd til flybilletter til 15000 så burde du ha råd til å gjøre opp dette kravet.

Om dette ikke er tull og fanteri, så bør du plukke opp tlf på mandags morgen. Fortell dem hvordan det ligger an, og hvordan du planlegger å løse dette. Det absolutt dummeste du gjør er å stikke hodet i sanden og late som ingenting.

Lykke til.

Skrevet

Og forresten, at samboeren din reiser 2 mnd til Brasil uten deg (dersom det er slik det blir) er det minste av dine problemer nå *flire*

Skrevet

Åjåjåj, som alle andre må jo du også ta konsekvensene av dine handlinger.

Når man blir voksen så går det nemlig ikke an å f.eks si at "Åh, jeg har ikke betalt barnehageregningene jeg fordi det har skjedd så mye i livet mitt i det siste"...

Beklager, men du vil ha RÅD sier du?

Ta konsekvensene av handlingene dine, er mitt!

Skrevet

Hvis moren din spanderer billetter til 15000 kr så har hun vel 4000 å låne deg frem til den 17. Juni.

Høres merkelig ut hele opplegget her.

Har du barn siden du er her inne?

Høres ikke ut som dere er helt klare for å bli foreldre. Hørtes ut som et liv fylt med dop og bekymringer..

Skrevet

er man så dum og ikke betaler regningene sine så får man svi for det etterhvert. du er 18 år og myndig. voks opp og gjør opp for deg! man kommer ikke i fengsel for å ikke betale regninger..men inkasso og lindorf kan komme inn i bildet og da sliter du med andre ting.

som hun over meg sier. håper for guds skyld at du ikke har barn eller venter barn.

Skrevet

4000, var ikke allverden. Ring namsmannen og få ordnet en nedbetalingsplan , du kan få det i avdrag på noen måneder..

De vil selvfølgelig sjekke inntekten din og regne ut ett månedsbeløp du kan betale, etter at faste avgifter er trukket fra

Skrevet

Om det er kommet så langt som du sier så har regningene vært innom namnsmannen først. Vanligvis gir de beskjed til arbeidsplass eller nav om å trekke rett fra din lønn så vet ikke hvorfor det ikke har skjedd noe der. Uansett ring namsmannen og lag en betalingsplan.

Skrevet

Det er ikke gjeldsfengsel i norge.man må altså ikke i fengsel for ubetalte regninger.

Eneste "regninger" man kan komme i fengsel for er bøter.Her kan man faktisk få nedbetalinger ned på en tier pr mnd (eller kunne på -90 tallet ihvertfall)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...