Gå til innhold

Hvordan skal mitt barn lære???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter noe innihampen med min 10 år gammle datter. Hun er under utredning for adhd men det er jo ingen unskyldning. Hun skjønner ikke konsekvenser av ting hun gjør eller valg hun tar. Vennene hennes overtaler henne til og lyve og stjele, og jeg føler at jeg ikke får stoppet henne. Har pratet med foreldrene til vennene hennes som mener de har barn som altid er uskyldige. I kveld skulle hun komme hjem til kl 20.00 men kom ikke før 22.30. Jeg ringte henne minst 30 ganger på mobilen men hun tok den ikke. Da hun kom inn døren hadde hun kun 11 ubesvarte anrop fra meg og mobilen på lydløs. Har nå tatt fra henne mobil, data, og gitt husarest på ubestemt tid men med erfaringer vet jeg at dette ikke hjelper. Har noen dær ute tips på hva eller hvordan jeg kan få henne til å høre??? Setter stooor pris på tilbake meldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønte ikke helt den med at du hadde ringt henne minst 30 ganger, men tlf viste kun 11?

Uansett: Hvis det ikke nytter å frata goder og heller ikke nytter med husarrest, vil jeg foreslå hjelp utenfra....Kanskje helsesøster eller skolen kan hjelpe?

Har hun en hobby? Kanskje lagidrett eller ridning eller dansing eller noe vil lede henne ut av dette?

Skrevet

Er datteren din på TI ÅR ute til klokken åtte på ubestemt sted en lørdagskveld?

Det synst jeg er alt for sent for en tiåring med mindre du visste at hun var ute i nabolaget.

Hvor bor du???

Skrevet

23:54:

haha, er du særiøs nå??? jeg er ikke HI.

men å være ute til klokka 20 når du er TI år!!!!! Hva er sent med det?? 6 åringen min og hennes venninner er det samme. (i nabolaget da altså..)

10 åringen hadde jo mobil!!! men utrolig frustrerende hun ikke gidder bruke den. ville også gitt hussarest til drittungen

Skrevet

Ja jeg er seriøs.

Om du lar seksåringen din gå ute klokken åtte uten å vite hvor hun er synst jeg det er veldig drøyt.

Jeg er kanskje streng, men better safe than sorry.

Jeg grøsser innvendig når jeg ser 12åringer ute i ti-tiden på torgalmenningen i Bergen i helgene. VET DERE HVA DE DRIVER MED OG HVEM DE HENGER MÈD?

Det kan man ikke gjøre når man ikke vet hvor de er! Det er helt forkastelig og jeg blir rett og slett dårlig av at dere ikke bryr dere om hvor de er!

Jeg snakker ikke om åtteåringer som henger i gata (da er det jo bare å gå å hente om de ikke kommer når man ringer) eller er på besøk hos andre (da ringer man foreldrene).

Skrevet

De barna som henger på torgallmenningen har sannsynligvis foreldre som er ekstremt naive, uten kontroll eller som rett og slett ikke bryr seg.

Men nå er det sånn at torgalmenningen er et lite frimerke, en liten prikk på norgeskartet, ikke engang alle disse stripene som er uegne for barn utgjør mer enn en brøkdel av landet vårt.

De fleste steder er det faktisk helt ok for ti åringer å være ute til klokka er åtte. I alle fall her som vi bor :-)

Ikke hi, og ny i diskusjonen.

Tips og råd til hi har jeg desverre ikke. Ville involvert helsesøster, er hun under utredning er vel i det minste legen involvert.

Skrevet

Lurer på om vi har samme datter HI... Men min er delvis omvendt nå..

Hun stjal kun en gang. Da satt jeg ungen i bilen, reiste til butikken hun stjal i, slang henne innpå kontoret og sa "her er tyven deres. Hun skal betale for det hun har stjålet og dere kan forklare henne så strengt dere vil at hun ikke får lov til dette en gang til uten at politiet blir satt inn i saken. Jeg venter utenfor til dere er ferdige med henne!"

Hun har aldri stjålet igjen. (vi har bare en butikk her).

Hver gang hun lyver (gjennomskuer det ganske lett) sier jeg "du har en sjanse til å si sannheten. Kommer ikke den frem, så må du sitte i en time og skrive stikkord om hvorfor man ikke skal lyve. Det funket også.

Ta fra de hjelper ikke, for de vet de får det tilbake senere, men å handle konsekvent og raskt og uventet er funksjonelt. Min datter har skjerpet seg masse. Noe løgn kommer jo, men da er det bare å minne henne på at hun fortsatt må skrive i en time om hun ikke forteller det som er sant.

Ang mobil... Jeg har sagt at hun har fått den for at jeg skal få tak i henne når hun ikke er hjemme. Hvis hun ikke tar den når jeg ringer, så er det ikke noe poeng i at hun skal ha den og vil derfor ikke kunne ha mobil i det hele tatt før hun viser ansvar (dette funker delvis)

Det at de ikke kommer hjem... Jeg reiste ut en kveld og satt da hjemme hos mamma. Det var ingen andre hjemme. Hun ringte og ringte og gråt på telefonsvareren (hadde en nabo som så etter at alt til tross for dette var ok men henne) Da jeg kom hjem rundt midnatt var hun sinna som fy. Jeg svarte at sånn er det for meg når hun ikke kommer hjem om kveldene. Nå kommer hun maks 10 min etter innetid, men det gidder jeg ikke krangle om.

Hun er snart 11

Skrevet

Jeg hadde aldri latt ti åringen min vært på et ukjent sted kl 8. mobil eller ikke.

trur dette er et trolleinnlegg, med mange trollesvar.

Håper da virkelig foreldre er mer ansvarsfulle en hi og noen av hennes svarere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...