Gå til innhold

Mark i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 åringen mener hun har mark i magen, ingen har noen gang sett det, men hun er desperat etter å få markkur. Ingen andre her i familien har noen gang hatt det. Det er snakk om at hun mener hun har det kanskje hver 3 måned. Vi sier vi må se det for at hun skal få kur, men da sier hun at det forsvinner...

Hun er renslig, vasker hender og tar ikke i mye rart.

Kan det være mark, eller er det noe annet.. Jeg føler at det ikke er vanlig å ha mark så ofte, og man kan vel ikke bare gi ut piller i hytt og gevær fordi hun stiller diagnoser på seg selv.... Vi sier jo at vi tror henne, men at vi må se det, det har vi aldri gjort. Hun kjenner det veldig ofte sier hun... merkelig eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er symptomene hennes da, klør i endetarmen, svie, er hun sår?

Du kan ta henne til lege, der kan de ta en prøve fra endetarmen og se på i mikroskop. Da kan de se egg/mark.

Da den ene sønnen min hadde det en gang sa damen på apoteket at det er veldig sjeldent man ser mark, når det er kommet så langt at man faktisk ser hvite små mark i rumpa har man hatt symptomer en stund allerede...

Er jo andre ting som kan gi analkløe da, hva med å kjøpe noen våtservietter som hun kan vaske seg med når hun har bæsjet så hun blir skikkelig ren (og ikke sår). La henne smøre seg litt i rumpa med en babykrem eller litt aloevera når hun klør eller er sår e.l.

Høres merkelig ut at en så stor jente skal få mark i magen hver tredje måned, det er jo mest vanlig i barnehagealder. Har du husket å gi oppfølgingskur de gangene hun har fått en kur? Du skal jo ta en ny kur etter 7 til 10 dager for å drepe de som var egg og ikke døde ved første dose.

Skrevet

ville også si dette med at legen kan ta en prøve, akkurat som en teip-avtrykk rundt endetarmen når hun klør, og så kan de se etter egg.. Men det smitter som sagt veldig lett, og eggene kan faktisk leve lenge utenfor mennesket.. hvis det er mark så kan det være lurt å vaske alt av klær som ikke er brukt hver dag.. f.eks overtrekks treningstøy som ikke blir vasket så ofte...

Hadde det masse selv som barn og med småsøsken tror jeg jeg hadde det sist en gang på videregående, så er ikke bare barnehagebarn som får det.. og det er utrolig plagsomt, så skjønner hvis datteren din kan bli litt "fiksert" på det......

Skrevet

Takk for svar begge to. Tror kanskje vi får ta en tur til legen. Synes også det er rart ingen har blitt smittet for hun ligger ofte i sengen vår.

Skrevet

Hun "mener" at hun har mark i magen? Hvorfor mener hun det? På hvilket grunnlag? Du kan jo ikke gi henne kurer bare fordi hun selv mener at hun har det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...