Gå til innhold

Fri fra barnehagen av og til

Anbefalte innlegg

Vært mye debatt her om å ha barn hjemme kontra barnehage. Da tenker jeg ikke fulltid, men la barna ha fri fra barnehage av og til for å være hjemme. Kjenner jeg blir litt provosert, selv om jeg skjønner at folk er forskjellig og prioriterer forskjellig.

Virker som det her inne råder en mening om at alle mødre trenger å ha fri, må gjøre husarbeidet uten barn i nærheten, gå å handle alene, barna kjeder seg så mye dersom de må være hjemme og at de har det bedre i barnehagen, osv.....

Nå er jeg pedagogisk leder i en barnehage og har selv barn. Er jeg

ferdig tidlig på jobb en dag er min første tanke at jeg må hente i barnehagen. Jeg har full barnehageplass mens jeg selv jobber 80%. Det er godt å ha valgfriheten dersom jeg må ut på noe som ikke passer å he med barn på. 3 av 4 uker har nok min pode allikevel fri på min fridag. Jeg synes det er godt å kunne ta en rolig morgen sammen med minstemann etter at eldste har gått på skolen. Ta det med ro, kanskje ingen planer eller kanskje finne på noe. Er det ingen andre som synes det?

Lurer litt på hva dere gjør som ikke kan vaske huset med barn tilstede? Underholder dere barna hele tiden? Gir dere barna 100% oppmerksomhet og dermed ikke kan gjøre noe annet. Mine barn er vant til at mor leser avisen, vasker, rydder, lager mat, sitter på data`n og andre ting vi ofte gjør mens de underholder seg selv med andre ting.

Trodde dette var vanlig jeg!

Skal sies at jeg har et barn som koser seg når han kan få en fridag og være hjemme med mamma. Selvsagt kan det bli litt kjedelig, men han vil jo være hjemme allikevel. Tror også det er sunt at barn kjeder seg litt, tror ikke dere andre det?

Jeg vet jo også gjennom jobben at det å være i barnehage er en jobb i seg selv. Det er mange inntrykk, høyt tempo, mange å forholde seg til og høyt volum. Barna blir kjeie, selv om de har det artig og er sammen med venner. Da er det vår jobb, som foreldre å la de kunne få koble av litt når det er en mulighet til det. Vi vet jo at det er viktig, selv om barna ikke vet det / har lyst. Synes det blir alt for mye fokus på at foreldre har behov for egentid. De fleste kan da ha egentid med barna tilstede. Hvis ikke, må dere begynne å prioritere annerledes.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143272206-fri-fra-barnehagen-av-og-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du som mor og pedagogisk leder føler at det er mest riktig å hente barnet med en gang du har fri så er det ikke automatikk i at det passer seg sånn for alle andre.

Jeg mener iallefall at om mor og far trenger en pust i bakken mens de har fri fra jobb og barnet er i barnehage så gjør det mer nytte en skade for seg.

Jeg jobber også i bhg. og har en gutt på 3 år. Jobber ca. 70 %,noen månder mere.. barnet har fri kanskje 1-2 dag i mnd, (har full plass)

Det er virkelig ikke enkelt å underholde en overaktiv 3 åring som ikke liker å leke selv så jeg liker heller å gi han korte dager om jeg har fri,eks. 9-14.

Det mitt valg å føler meg ikke som en dårlig mor av den grunn.

Heldig du, som har friske barn :)

Jeg har 2 barn, som har ulike diagnoser. De trenger hjelp og støtte på ulike områder. Derfor hadde vi full barnehageplasser og nå SFO(ikke full, men hver ettermiddag).

Jeg er ikke den som roper etter egentid, men jeg ser hva barna mine trenger. Og det prioriteres.

Jeg kan ikke vaske hus med barna i huset. Det går ikke. For når de er hjemme, så går omtrent all tiden til dem.

Annonse

Jeg tror at mange her inne har fått råd og rettledning fra barnevernet om å sende barna i barnehagen. Barnehagen er satt som et gode. Barnehagen er også et gode når foreldre ikke er i stend til å ta seg av barna selv. For de foreldrene som ikke greier å være sammen med ungene sine, har barna deres det bedre i barnehagen. For oss normale, er vi nok mer opptatt av at barna skal være hjemme med oss.

Jeg blir provosert over frsike mødre med friske barn, som har barna sine i barnehagen fra 07.30-16.30 når de ikke må. Det er så sykt dårlig gjort. Dette kan gjerne være 1-åringer som langt i fra har godt av å være 8-9 timer i barnehagen.

Jeg hadde nok også hatt barna i barnehagen om jeg hadde hatt fri, men det hadde holdt lenge med kjernetid. Tenk å få 6 timer egentid da, det hadde vært luksus....

Men hvordan enkelte klarer å ha poden i barnehagen i 8-9 timer, når man ikke jobber fullt, det fatter jeg ikke, Kommer nok aldri til å forstå det heller,....

Eldste min får hjelp av ppt i bhg hadde det vært for hans beste å vært hjemme med meg?

Jeg er hjemme hver dag, er i permisjon med to små.

Syns det er ekstra skremmende at det er ped.ledere som går ut å sier dette.

Er sjeleglad for at vi har verdens beste ped.leder i vår bhg, er ei som virkelig skjønner situasjonen.

Må si meg enig med 23:07

Er alenemor med fullt ansvar og full jobb. Likevel jobber jeg mye kveldstid hjemmefra, kun for å kunne avspasere OG ha barnet hjemmet.

Når en ser alle innlegg som florerer her inne ang. folk som har noe med barnevernet syns jeg ikke konklusjonen til 23:07 er dum.

Vi har barn i min barnehage også som får hjelp av ppt. Det vil ikke si at de ikke kan ha litt fri av og til, gjør det det da?

Må da tro at de fleste barn har best av å være sammen med foreldrene sine, selv om barnehagen er bra?

Jeg mener ikke at barn skal være hjemme hos en forelder hver dag, men litt fri av og til. Det skader ikke i velfungerende familier.

Annonse

Det er jo ikke snakk om å ha barna fri hele tiden. Men det er jo søren meg små ettåringer som ALLTID kommer først og blir henta sist når mødrene jobber deltid eller har fri. Fatter ikke at det ikke gjør vondt i mammahjertet... Nå snakker jeg ikke om oss som jobber og ikke KAN la poden ha korte dagenr. Men de som faktisk har et valg...

MAKAN...

Jeg hadde å eldstemann i barnehagen når jeg var i permisjon, men selvfølgelig kun kjernetiden. Alt annet ville vært grusomt. Kom litt senere noen dager om jeg var til leg osv. Men da hadde jeg dårlig samvittighet...

Har bare lyst til å si at jeg er veldig enig i mye av det du skriver.

Jeg henter også barna mine så tidlig som mulig og har heldigvis litt kortere arbeidsdager noen dager i uka. Er alenemor og plaget med depresjon og følelse av utbrenthet. Men henter dem likevel tidlig og lar dem få en fridag innimellom pga dårlig samvittighet. Hadde det ikke vært for den, så hadde de vært der mye lenger. For så sliten er jeg.... Skal få hjelp nå da.

For et hjernedødt innlegg fra en pedleder!!

Som pedleder forutsetter jeg at du har utdanning som gjør at du skal ha en viss kunnskap om små barn. Med denne kunnskapen skal det naturlig følge en innsikt i at barn er forskjellige. Dette burde føre til en naturlig tanke om at alle familier er forskjellige. Forskjellige familier har forskjellige behov.

Du har åpenbart INGEN kompetanse til å uttale deg om at noen "må begynne prioritere annerledes". Makan til tanketom arroganse. Og fra et menneske som skal være vesentlig i våre barns liv. Det er direkte skremmende.

Har ei jente på to å et halvt år, har jobba over 100% det siste året pga et vikariat jeg ikke kunne si nei til, ALDRI hatt så dårlig samvittighet før..Syns synn på jenta mi for å være først i b.hagen, men ble hentet av pappan i 3 tida.

Nå er jeg i ny permisjon (ikke fødd enda) har jenta hjemme med meg mye, men hun er også litt i barnehagen for å være med andre barn, men da leverer jeg kl.10 å henter henne senest kl.2.

Etter ferien skal hun kun gå 3 dager i uken, pga jeg veit at jeg kommer til å ha henne hjemme uansett:)

MEN hva andre gjør driter jeg i... Men jeg mener har man valgt å få barn er dem også føsteprioritert (iallefall her hos oss) ...

Har venner som leverer barna fra seg til foreldre, svigers, venner osv hele tiden og dette utenom barnehagen... hadde aldri hatt samvittighet til det, men hva andre gjør er som sagt ikke mitt ansvar.

Jeg synes det er skremmende å tenke på at mens vi voksne har regulerte arbeidstider, har ikke barna noen rettigheter....

Det var vel en sak blant politikerne på Stortinget denne uka hvor noen foreslo at det skal innføres maksimal oppholdstid for barn i barnehage.

Dette forslaget gikk ikke igjennom.

Høyre mente at ingen foreldre ønsker at barna skal oppholde seg lengre enn nødvendig i barnehage og at foreldrene dermed trygt kan få mer fleksibilitet og større valgfrihet.

Meninger på dette forumet viser jo hvor feil de kan ta.

Sunn fornuft tilsier at barn også trenger litt fri. Skjønner ikke hvordan det kan være en skremmende tanke.

hold nå fred! Du har ingen ting med hva andre gjør med mindre barna har det tilsynelatende vondt eller du misstenker omsorgssvikt. Resten av tiden kan du bruke til noe annet fornuftig som å måle et aquarelbilde av kongen.

God bedring mokkasin!

Hvorfor bry deg om hva andre gjør????

Jeg er sykemeldt og har barna i barnehagen ja. Huff, jeg burde ha de hjemme??? Right my ASS! Man får ikke sykemelding for å få fri fra jobben til å ta seg av barna hjemme.... Da har dere som mener det helt feil oppfatning av hva en sykemeldig egentlig er.

Mine barn er i barnehagen fra ca 8 - 16 hver dag. Stakkars barn gitt, de gleder deg til å gå i barnehagen, og spør feks som i dag, en lørdag om de ikke skal i barnehagen for å leke med vennene sine.

Vi har barna borte fra barnehagen mye mer en de 3 ukene man må ha fri. Teller ikke det noe da???

Er jeg en dårlig mor som jobber fullt og må ha barna i barnehgen når jeg er på jobb, da barnets far reiser mye med jobben?? Skulle jeg liksom gå ned i stillingsandel for å være en bedre mor???

Bullshit!!!

Jeg tar ofte mine fri, i tillegg får de korte dager. Men jeg er hjemmeværende pga helsa i en lengre periode nå, sikkert de som mener jeg burde had dem hjemme på fulltid da. Men nå betaler jeg for fullplass, barna er der ca 6 timer for dagen vanligvis og får fri en dag ca annenhver uke og blir holdt hjemme hvis de feks er litt pjusk en dag uten å være direkte syke.

Synes dette blir i pose og sekk både for ungene og meg, de får utfolde seg å leke med andre, er jo ingen andre barn som er hjemme på dagtid uansett her i området så lenge det ikke er helg eller ferie.

Men samtidig får de mye tid sammen med meg, og pappan når han kommer hjem fra jobb selvsagt.

Jeg sier ikke at man er en dårlig mor om en har barnet i barnehage i full plass. Jeg har også barn i barnehage i full plass. Det jeg reagerer på er TANKEGANGEN her om at barna har det best i barnehage og at det ikke trenger fri for de koser seg sånn der.

Det er flere og flere som velger full plass da det nå er blitt så billig med barnehageplass i forhold til få år tilbake.

Det er faktisk barnas "arbeidsplass" og mens vi voksne er der i maks 7.5 timer er det barn som er der i 9/ 10 timer.

Alle har selvsagt grunner for de valg man tar og jeg ønsker ikke å moralisere, men jeg velger å hente min pode så fort jeg er ferdig på jobb og la han få litt fri inneimellom i en hektisk hverdag. Når skolehverdagen kommer mister man jo den muligheten. Ønsker jo å se barna mine mest mulig.

I min jobb ser jeg at jeg ikke er alene om å tenke sånn da de fleste barna har fridager av og til.........

Syns dette virker som en merkverdig debatt. Fri eller ikke..

Blir litt som Pippi som ville begynne på skolen for å få sommerferie.

Noen barn har svært godt av å få være i barnehagen hver dag. De har det ikke like bra hjemme som andre barn, men i de få timene så kan de være i trygge stabile og gode hender.

Noen barn får så mye fri eller korte dager, at de ikke klarer å skape nære vennskap. De henger ikke med i lek og sier de synes bhg er kjedelig. Mødre med dårlig samvittighet tar dette som NOK ET PÅSKUDD til å holde de enda mer hjemme...Disse blir jo likt av ped.ledere som trådstarter for de får færre barn på avdelingen/basen sin!

De fleste barna tilbringer 6-7,5 time i bhg hver dag, men med en og annen impulsiv fridag eller en time kortere en sjelden onsdag. Og disse har det best!

Tidligere ped.leder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...